Wat is het bouwjaar? 2009
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag
Wat is het probleem? Tomos rijdt slechter na installeren hd-kop
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nieuwe krukaskeerring, nieuwe uitlaat
Hallo,
Ik heb sinds paar maanden een tomosje (mijn eerste brommer ooit, en dat op mijn 28e

Ik weet (nog) niet zo veel ervan, maar dankzij dit forum al veel geleerd, en heb laatst al lekke krukaskeerring vervangen en standaard snel uitlaat erop gezet (omdat ik naar mijn werk alleen maar over landweggetjes rijd en wel iets harder dan 45km wilde).
Nu reed hij helemaal prima, tussen de 50 en 55 km/u. Alleen toen wilde ik vorige week eens mijn bougiekleur controleren, schroefde ik hem bij terugplaatsen er scheef in, waardoor ik hele schroefdraaad kapot draaide... Ik moest dus nieuwe kop hebben. Heb toen een HD-kop van DMP gekocht. Ik dacht: dat is leuk, trek ik nog iets harder op..en is goedkoper dan standaard bromkop van Tomos.
Nu zette ik die vandaag erop. Ging eigenlijk vrij soepel. Nieuwe koppakking geplaatst, kruislings vastgeschroefd, en nieuwe bougie geplaatst (die schroefdraad was ook niet lekker meer).
Nu ging ik hem testen en bleek dat hij eigenlijk helemaal niet beter optrok. In de eerste versnelling gaat nog wel, maar als hij schakelt lijkt er veel minder vermogen dan eerst in te zitten. Ook z'n top is ook geen 55 meer maar gewoon weer 45km/u.
Nu heb ik hier al beetje zitten zoeken, maar weet niet hoe dit kan komen. Hebben jullie een idee?
Wel nog 2 puntjes:
- Hij trekt geen valse lucht (deo-test gedaan en start gewoon goed en loopt goed stationair).
- Ik zag toen ik de Tomos kop eraf haalde, er geen pakking op zat. Kan het zijn dat ik nu juist de kamer vergroot heb ipv verkleint doordat ik nu wel pakking gebruikt heb?
- Ik vond dat er best wel wat speling naar links/rechts/boven/onder zat toen ik de kop over de 4 schroeven schoof. Ik ben maar gewoon vast gaan draaien, maar moest ik er misschien voor zorgen dat hij precies in midden zat ofzo?
Ik hoor het graag!