• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geen beweging te krijgen in de carterkap

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
stephan
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 sep 2012 12:21

Berichtdoor stephan » 22 sep 2012 12:28

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2005?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Gisteren
Wat is het probleem? Ik wil graag mijn carterkap eraf hebben, pakkingen vervangen en beetje vloeibare pakking ertussen smeren (want het blok lekt aardig).
Bij mijn puch een paar jaar terug kon ik 'm er zo afpakken nadat alle imbusboutjes eruit had gedraaid. Iemand een tip?

Zag al een post en daar had iemand het over 'kantjes bij de cilinder' waar je met een zachte hamer en een schroevendraaier op moet tikken maar ik kan niet ontdekken wat hiermee bedoeld word.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee
Laatst gewijzigd door stephan op 26 sep 2012 20:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland

Berichtdoor homoetje » 22 sep 2012 13:16

Weet je zeker dat alle imbussen eruit zijn? Als alles eruit is zou ik voorzichtig proberen met een platte schroevendraaier een beetje wrikken, maar zorg dat je hem dan niet kapot maakt.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website

Berichtdoor Borcheld11 » 22 sep 2012 13:59

Heb je de kickstart ook verwijderd?

Gr
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 22 sep 2012 15:59

@Borcheld11: Wat heeft dat er nu mee te maken? Ik neem aan dat TS bedoelt de versnellingsbakkant, de ontstekingskant heeft geen pakking e.d.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

stephan
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 sep 2012 12:21

Berichtdoor stephan » 22 sep 2012 16:02

Het gaat inderdaad om de rechterkant. De kickstarter zit aan de andere kant.
Alle imbussen zijn verwijderd en heb al geprobeerd te wrikken met een schroevendraaier maar het lukt gewoon echt niet.
Lijkt wel of de vorige keer superlijm is gebruikt ipv vloeibare pakking :P.


Iemand een oplossing?
Laatst gewijzigd door stephan op 22 sep 2012 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 22 sep 2012 16:04

Soms willen de pasbussen wat verroest zijn, daardoor blijft het deksel daarop steken. Even wat WD-40 of kruipolie op spuiten wil wel eens helpen.

Zit er nu vloeibare pakking tussen? Misschien als je er een plamuurmes tussen krijgt kun je deze doorsnijden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

M@rtiNTomoscH
Tomosforummer
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:31

Berichtdoor M@rtiNTomoscH » 22 sep 2012 19:48

Ik weet dat het hier niet past maar ik weet even niet waar ik het anders moet vragen :?

Het is misschien een domme vraag maar weet iemand hoe de sleutel heet waar mee je de moertjes op je tapeind draait?

Alvast bedankt
K' wacht op je bij de finish
Omhoog

Merlijn
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2012 16:56

Berichtdoor Merlijn » 22 sep 2012 20:17

Ja ik had dit probleem ook. Met een grote hamer heel vaak tegen aanslaan niet te hard. Dan keer stevig vastpakken en schudden. Doen alsof je gek bent en blijven herhalen uiteindelijk laat hij wel los. En wat buitertje tegen mij heeft gezegd (zie hier onder), toen kwam die eindelijk los.

Succes ermee!
er zitten hoekjes in (boven aan vlak bij de cilinder zit er 1) daar gaat normaal een bout doorheen en daar kun je een platte schroevendraaier tussen doen en er ZACHTJES!! op tikken met een kunstof hamer dan gaat hij meestal wel los

niet als een wilde gaan meppen want dan verniel je de boel alleen maar

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 23 sep 2012 09:43

Ik weet dat het hier niet past maar ik weet even niet waar ik het anders moet vragen :?

Het is misschien een domme vraag maar weet iemand hoe de sleutel heet waar mee je de moertjes op je tapeind draait?

Alvast bedankt
PM!
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

M@rtiNTomoscH
Tomosforummer
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:31

Berichtdoor M@rtiNTomoscH » 24 sep 2012 17:15

Hoe krijg jij die dan tussen je koelribben ( ik krijg dopje 10 er namelijk niet tussen) :?
K' wacht op je bij de finish
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 24 sep 2012 17:22

excuus, even niet goed gelezen. :oops:


Dopje 11 moet je hebben, is namelijk M7. Sommige doppen zijn wat dikker dan andere, dus je moet even zoeken welke past van nummer 11.

Btw, je kaapt nu iemand anders zijn topic, voortaan graag een egen topic aanmaken in Beginners of bij het Kleine Vragen Topic deze vraag stellen zoals ik je al per PM had gemeld. o|O
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

stephan
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 sep 2012 12:21

Berichtdoor stephan » 25 sep 2012 16:15

Bedankt jongens, beetje wrikken en wd40 heeft geholpen.
Maar nu: Nu heb ik hem open gedaan en toen vielen er 2 ringetjes uit, waar kunnen die van zijn?
Ook zie ik dat er een paar inhammetjes zijn (heel klein) aan de randen bij de bovenkant, kan ik dit opvullen met vloeibare pakking?

Mvg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 25 sep 2012 19:05

Dat hoeft niet opgevuld te worden, die inhammen zijn er juist voor om de kap los te krijgen.

Vwb de ringetjes, deze passen als het goed is elk maar op 1 as.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

stephan
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 sep 2012 12:21

Berichtdoor stephan » 25 sep 2012 20:22

Ik vrees dat ik wat anders bedoel. De inhammen zijn per ongeluk gekomen door mn schroevendraaier en mijn eigen frustratie omdat het niet wou lukken.
Vwb de ringetjes, deze passen als het goed is elk maar op 1 as.
De 2 ringen zijn allebei even groot, heb ze beide op de meest linker as gedaan, zal dit goed zijn?

Maar goed, ik heb een nieuwe pakking tussen de carterkap en het blok en heb er een mooie laag vloeibare pakking tussen gedaan, hij is niet meer lek en heb ook de koppelingsveren wat ingekort.

Nu merk ik dat hij (voor mijn doen) wat laat overschakelt maar heb de veer van de 2e koppeling toch al zo'n 2 a 2,5 cm ingekort. Is het aan te raden om deze nog verder in te korten?

Groeten
Omhoog

stephan
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 sep 2012 12:21

Berichtdoor stephan » 25 sep 2012 21:41

Trouwens, setup is nu:
- 50 cc standaard + standaard kop
- 14/12 Dellortho standaard?! met powerfilter
- Circuit uitlaatje

Top rond de 65 km

Wat zal een 65cc Airsal doen met dezelfde carburateur (zal natuurlijk wel het een en ander af moeten stellen).
Of raden jullie aan dit niet te doen, heb geen zin om teveel geld uit te geven aan een nieuwe carb. etc
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Ping » 25 sep 2012 21:48

heb ook de koppelingsveren wat ingekort.

Nu merk ik dat hij (voor mijn doen) wat laat overschakelt maar heb de veer van de 2e koppeling toch al zo'n 2 a 2,5 cm ingekort. Is het aan te raden om deze nog verder in te korten?

Groeten

Door het inkorten van de veren , komen de koppelingsegmenten later naar buiten,
wat dus betekent dat er meer toeren nodig is om te schakelen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

stephan
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 sep 2012 12:21

Berichtdoor stephan » 25 sep 2012 22:06

Door het inkorten van de veren , komen de koppelingsegmenten later naar buiten,
wat dus betekent dat er meer toeren nodig is om te schakelen.
Ik snap het principe, maar is er nog een max. aan wat ik kan inkorten? zit nu op ruim 2 cm, weet niet hoeveel gemiddeld word weggeknipt?
Omhoog

stephan
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 sep 2012 12:21

Berichtdoor stephan » 26 sep 2012 20:53

Mag wat mij betreft slotje op, maak wel nieuwe topic voor andere vraag
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.