• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos maakt kabaal op top

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Merlijn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn » 03 okt 2012 13:46

Beste Tomos vrienden,

Mijn tomos loopt super op het moment alleen op top maakt die een hels kabaal. Hij veranderd van Tomos in grasmaaier als die op zijn top zit. Het gekke is dat die op 35km/u nog goed rijd maar op 40 km/u maakt die dus een hels kabaal. Het lijkt of het uit de cilinder komt en het kabaal gaat gepaard met flinke trillingen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en of dit schadelijk is?

O ja dit is al sinds ik de Tomos heb verdere info:

De tomos is officiel een snor maar heeft een brom uitlaat, staat op brom stand, heeft een bromkop (denk ik). De sproeier, carburateur, luchtfilter geen idee dat zal ik eens kijken als het van belang is. Verder een foto van de bougie (denk dat hij te rijk is afgesteld). Als jullie een idee hebben waar het lawaai vandaan kan komen hoor ik het graag!
Afbeelding

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 03 okt 2012 13:54

Kan je eens een filmpje maken? Mijn tomos trilt ook als ik een bepaald toerental rijd maar dat is mijn kenteken. Ik weet namelijk niet wat het kan zijn zonder filmpje. Hij is goed afgesteld hoor bougie is mooi koffiebruin.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Merlijn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn » 03 okt 2012 15:21

Kan je eens een filmpje maken? Mijn tomos trilt ook als ik een bepaald toerental rijd maar dat is mijn kenteken. Ik weet namelijk niet wat het kan zijn zonder filmpje. Hij is goed afgesteld hoor bougie is mooi koffiebruin.
Bedankt voor je reactie ik heb al 2 filmpjes gemaakt maar daar is het niet goed te horen ivm de wint. Ik zal morgen avond een nieuw filmpje maken en deze uploaden. Had vandaag geen tijd meer :roll:

Edit: heb echt alles geprobeerd maar krijg geen duidelijk filmpje van het geluid helaas.

Misschien mensen met hetzelfde probleem?

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 05 okt 2012 00:05

Hallo Merlijn,

Als ik zo je inleiding lees, dan heb ik het idee dat het e.e.a. niet goed op elkaar is afgesteld.

Maar goed, met die uitspraak schiet je niets op.

Als je niet vol gas rijdt, dan draait \ rijdt hij goed. Maar als je je gas verder open zet om sneller te gaan dan gaat het fout.
Simpel gezien zal je toch eens je brandstof toevoer moeten nakijken.

Anders gezegd: Kijk eens naar je carburateur en lucht toevoer.
b.v. Welke carburateur zit er op ? 9 - 12 - 15 mm ?
Hoe groot is de sproeier die er in zit?
Is je spruitstuk ontgrenst ?
Is je luchtfilter ontgrenst ?

Dit zijn zomaar de eerste dingen.

Apropo: Je weet toch wel zeker dat het een Brom uitlaat is. Want als het een snor uitlaat is kan je ook die kenmerken krijgen bij die snelheid. (Er “zit” dan teveel oude brandstof tijdens de ontstekings moment in de cilinder.)

Monteer ook even een andere bougie. Je weet maar nooit.

Doe je best en laat het even weten.
Keeshaven

Merlijn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn » 05 okt 2012 15:32

Bedankt voor de uitgebreide feedback! Ik heb morgen heel de dag en zal je lijstje van boven naar beneden afwerken en uiteindelijk hier posten.

EDIT:

Het ging iets lastiger als verwacht maar de sproeier is maat 50
Luchtfilter is ontgrenst
Spruitstuk niet ontgrenst
Carburateur (hoe moet ik dat controleren :oops: ? (achterste buisje was 9mm) Ga er vanuit dat het een 14/9 is dan?

Waar ik wel achter ben gekomen is dat er benzine vanuit de carburateur richting de luchtfilter gaat.ligt een klein restje benzine op de plek weer de carburateur aan de luchtfilter vast zit.

En uitlaat is idd een bromuitlaat.

Hij loopt ongeveer 40km/u dus kan ik er vanuit gaan dat de vorige eigenaar alleen:
- Snorontsteking op Brom heeft gezet
- Bromuitlaat gemonteerd heeft
- Luchtfilter heeft ontgrenst
- Bromkop gemonteerd

Of heeft hij voor deze snelheid ook een ander tandwiel moeten monteren?

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 07 okt 2012 23:39

Waarde Merlijn,

Ik heb je Pb gelezen.

Er wordt aan een antwoord gewerkt. Als ik klaar ben zal ik het hier plaatsen.

M.v.g. verblijf ik
Keeshaven

Merlijn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn » 08 okt 2012 22:35

Waarde Merlijn,

Ik heb je Pb gelezen.

Er wordt aan een antwoord gewerkt. Als ik klaar ben zal ik het hier plaatsen.

M.v.g. verblijf ik
Alvast super bedankt! Dan zie ik het wel verschijnen :)

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 09 okt 2012 21:52

Goeden avond Speedy en anderen,

In antwoord op je vraag het volgende.
Om te beginnen, met je antwoord over de carburateur ben ik zeer tevreden. En je conclusie is ook oké.
Het is dus een 9mm carburateur.
Wat de sproeier aan gaat (50), is in eerste instantie ook oké.
--------------------------------
(Ik heb even mijn archief er op na gekeken en bij mijn Tomos zat er in het begin ook sproeier 50 in.)
Toen er bij mij ook een bromuitlaat onder zat liep hij ook 40. Doch niet alleen door die uitlaat. Er was ook het volgende aan gedaan: Luchtfilter ontgrenst en het spruitstuk ontgrenst. En er zat nog gewoon een snorkop op, doch zonder koppakking er tussen.
En aan het achtertandwiel (ATW) was ook niets veranderd (33T).

Een paar dagen later heb ik toen de ontsteking op de bromstand gezet. Gevolg: de Tomos liep nu 42. En voor de wind kon hij doorlopen naar de 45.
(Buitengewoon handig en van onschatbare waarde is, als je een archief aanlegt. Dat blijkt weer.)

-------------------------------------
Toch blijft het lastig om op afstand iets te constateren. Het blijft gissen.

Het kan ook zijn dat jij het begrip 4-takten niet kent. Dat 4-takten komt doordat er een te grote sproeier (maat) in de carburateur zit. [Dit door de combinatie van de externe componenten van het motortje.]
Dus misschien 4-takt hij wel en dan doet het motortje ook raar. Uit mijn ervaring ben ik ook Tomosjes tegen gekomen waar sproeier 48 in zat. Zelfs 46 is voor gekomen. Dus gek is het niet.

En even verder ter info\controle : Het luchtfilter ontgrenzen bestaat uit het weghalen van het (vraagteken) slangetje uit de rubber manchet van de luchtfilterkast.

Het ontgrenzen van het spruitstuk bestaat uit het demonteren (uittrekken) van de prop \ bus uit het begin van het spruitstuk. [Daarover staan voorbeelden van in het archief van het forum.]
In deze is het altijd zinvol om dat te doen, ook als er een 9mm carburateur op de Tomos zit. Misschien levert het bij jou niet gelijk iets op, maar je gaat er niet mee achteruit.

Wat de bromkop aangaat het volgende: (Niet verkeerd begrijpen a.u.b.)
Zo ik het gelezen heb en gezien de resultaten, vraag ik mij af of er wel een bromkop op zit. Maar goed, als diegene die hem geplaatst heeft je dat vertelde, dan zal het wel zo zijn. [Heeft hij de snorkop nog ?]
Doch het is makkelijk te controleren. Op een snorkop is D 25 ingeslagen.(Rechts voor op het vlakke gedeelte van de kop.) Op een bromkop is A5 ingeslagen.
Kijk er even naar.

Maar goed je kan middels diverse manieren de 40 bereiken. En het hangt van zoveel verschillende dingen af. (Of aan elkaar)

Doch met deze papieren praat kom je niet verder.

Om te beginnen, staat je ketting goed afgesteld. Is die ketting gesmeerd. Zorg dat dat in orde is.
Zijn je banden ruim met lucht gevuld. T.w. 2 At.
Het lijkt er niets mee te maken te hebben, maar het voorkomt dat we naar de verkeerde dingen aan het kijken zijn.

Verder zou ik in wezen eerst naar de luchttoevoer kijken.
Neem het luchtfilter er af, als je hem even warm hebt gereden. (Een rondje om de kerk.)
Zet hem op de standaard en start hem weer. [Zonder choke en zonder gas te geven.]
Ik ga er van uit dat hij gewoon aanslaat.
Geef nu voorzichtig gas en kijk of hij aan de praat blijft.
Als het goed is dan kan je een deel van het gas open draaien en loopt het toerental op.
Op een gegeven moment zakt het toerental in elkaar en valt het motortje uit.
Er komt dan meer lucht dan brandstof in de cilinder terecht.

Vraagje: Heeft het motortje, dat voor jou, vreemde geluid al veroorzaakt ?

Vervolgens: Start het motortje weer. Houdt nu een vinger half voor het luchtgat aan de achterzijde van de carburateur en doseer met het gas. Probeer een zo hoog mogelijk toerental te verkrijgen.

Apropo: Je kan hem niet te lang op z`n standaard vol gas laten draaien, want hij heeft geen rijwindkoeling en dan loopt hij geheid vast.

Mocht het een beetje gelukt zijn met dat doseren, dan weten we dat de sproeier niet de juiste maat heeft tegenover de externe componenten. (luchtfilter, spruitstuk, zuiger – cilinder, kop, uitlaat, etc.)
Wat te doen …! (Of beter gezegd, wat zou ik doen in zo`n geval.)

Om te beginnen het luchtfilter open maken en het filter er uit halen. Dan zit er tenminste geen belemmering in de luchttoevoerweg meer. Het achterste lucht pijpje naar buiten is ± 14mm groot en dat is genoeg voor de 9mm luchtinlaat van de carburateur.

Zet het luchtfilter weer in elkaar en probeer of hij loopt. (lopen doet hij wel, maar hoe het gaat als je naar vol gas gaat.) Is dat beter geworden of niet.
[Neem een papiertje mee, met een potlood en noteer onderweg je bevindingen. Uiterst belangrijk.]

Volgende stap: Kijk of er tussen de cilinder en die bromkop een pakking zit. Als hij er niet zit, er een tussen doen.

Volgende stap: Maak je uitlaat aan de voorkant iets los, zodat hij lekt als het motortje draait. Gaat er even mee rijden en kijk of het motortje het trillen of rare geluid kwijt is.
[ Je ervaring weer even opschrijven. A.u.b. ]

In mijn geval zou de volgende stap zijn; Er even een andere uitlaat onder monteren.
Bij mij zou dat, in eerste instantie, gewoon de snor uitlaat zijn. Maar ja, die moet je wel hebben. Anders een andere gewone uitlaat. Geen terugloper o.i.d. want dat geeft verkeerde info voor jou probleem.
Ga er even mee rijden en schrijf je ervaring op.

Anderzijds: haal even de demper uit die brom uitlaat. Hij kan wel helemaal verstopt zitten. Je weet het maar nooit. ( De uitlaat wel weer vast aansluiten op de cilinderflens. )
Probeer het Tomosje weer even en schrijf op wat je merkt.

Als voorgaande proefjes geen veranderingen hebben opgeleverd, dan zijn we toe aan de sproeier.
Het luchtfilter kan je even zonder filter laten, doch de uitlaat moet er vast onder. De demper er in of er uit maakt niet uit.

Koop nu 2 sproeiers. Een met een grootte van 48 en een met een grootte van 52.
Zie het als een investering. Een er van zal in eerste instantie overbodig zijn. Maar om iets uit te zoeken moet je nu eenmaal tijd en geld investeren. [Ik ben vaak wel een halve dag bezig geweest om iets te weten te komen. De andere helft van de dag besteedde ik weer aan het gezin. Dit om de vrede te bewaren.}

Probeer eerst sproeier 48. En ga een rondje rijden. En schrijf vooral onderweg op wat er gebeurt.

Probeer daarna sproeier 52. En ga opnieuw een rondje rijden en schrijf opnieuw onderweg op wat er gebeurt.

Tot zover even de aanwijzingen. Volg ze op en laat het even weten.

En nu even over de benzine die zich achterop de carburateur-rand bevindt.
Dat komt daar vanuit de luchtinlaat voor zover ik me dat kan herinneren.
Om dat te niet te doen, bevind zich (normaal gesproken) een vertikaal buisje met een haaks bochtje (welk de luchtinlaat in wijst) aan de achterkant van de carburateur. Door de aanzuiging van de cilinderingang, door de carburateur heen, aan de luchtinlaat van de carburateur, ontstaat er ook een zuiging in dat buisje. En zo wordt “automatisch” het restant benzine weg gezogen en vindt het toch zijn weg naar \ in de cilinder.

Zo zit dat. Maar als dat pijpje er niet zit, dan wordt het wat smerig daar.

Om het nog duidelijker te maken heb ik nog even een fotootje gemaakt van m`n carburateur. (Die lag gelukkig in de kelder, omdat ik met m`n spoelpoort aanpassing bezig ben.)
Afbeelding

nawoord: Misschien is bovenstaande niet zo spannend, maar er moet aan de basis begonnen worden.

In afwachting van het resultaat van bovenstaande richtlijnen verblijf ik weer m.v.g.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 28 jul 2013 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 19 okt 2012 16:58

Beste Merlijn en anderen,

Nu mijn vrouw , van de week, een beetje griep heeft, kan ik moeilijk de deur uitgaan. Maar op internet kan ik m`n tijd aardig vullen. En dan met name daar waar het Tomos aangaat. Hele dagen en avonden, tot in de nacht ben ik bezig.

Dit om dingen uit te zoeken voor mijn proefjes. Gedane zaken die ik niet meer zo goed kan herinneren. Nieuwe zaken die ik nooit gelezen hebt. Info, over zaken uit de jaren `60. Het is niet op te noemen.

Maar goed, ik ben ook met een paar nieuwe “artikeltjes” bezig en daar komt soms best wat (onder)zoek werk bij kijken.
En zo kwam ik gisterenavond laat een vraag van een andere Tomosrijder tegen, welke mijn aandacht trok. (Ik lees niet alle vragen welke in het verleden zijn gesteld.) en die leek verbazend veel op die van Merlijn z`n probleem.

Dus ik heb dat hele verhaal gelezen met de antwoorden, doch het probleem bleef.

t.w. Tomosje rijdt keurig 38. En als hij dan harder ging rijden, ging de Tomos bij 45 ineens heel gek doen. Stotteren, trillen, herrie, van alles.
Wanneer hij dan het gas terug nam en hij reed weer 37, kwam alles weer in orde en tufte hij weer fruitig verder. En als hij opnieuw weer gas gaf en hij kwam aan de 45, dan was het weer van hetzelfde laken en pak.
Helaas werd het artikel niet verder vervolgd, dus hoe het afgelopen is weten we niet.

Doch om dat te weten te komen heb ik die persoon even een persoonlijk PB gestuurd. Wie weet.

Welnu, ik denk dat ik weet hoe het komt.

Omdat ik nu al zo`n 5 dagen over het internet aan het struinen ben en o.a. oude verhalen zit te lezen over de ontstekingen., [ M.n. de iskra ontsteking met de 4 spoelen. Daar staat nog steeds geen duidelijk werkingsverslag van op de site. (Doch ik heb waarschijnlijk het lek boven. Maar dat komt in een verhaaltje.) ] kwam ik 2x een heel klein stukje tegen over het feit dat er bij (sommige) vermoedelijk snor Tomossen een begrenzing in hun (cdi) ontsteekspoel ingebouwd is.
De begrenzing zal vermoedelijk te maken hebben met het aantal toeren wat je motortje maakt. (Hij krijgt tenslotte het aantal bougie pulsen binnen.) En dat terug gekoppeld naar je tandwielen, zorgt simpel, dat je niet sneller komt dan een bepaalde snelheid.
Uiteraard kan je nog iets harder rijden als je een achtertandwiel neemt van 22T, maar het probleem blijft.

Ergo: Er zal op zoek gegaan moeten worden naar een andere ontstekings (cdi) spoel.

In deze moet er wel op gelet worden dat je een 2 of een 4 draads aansluiting moet hebben. (Ik vermoed hier een 2 draads)

En voor de goede orde: Ze zijn 2e hands te verkrijgen. In je PB (Merlijn) staat een site van een van de mede Tomosrijders.

In afwachting van je verder ontwikkelingen t.a.v. de Tomos verblijf ik weer met vriendelijke groet,
Keeshaven

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 19 okt 2012 17:20

Een vervanger hebben we al.

http://www.tomoshop.nl/catalog/bobine-a ... p-894.html

Maar kan het niet zijn dat. de onsteking niet goed staat (op tijd)
bevoorbeeld bij een opgevoerde snor. dat hij nog op snor timing staat.
terwijl hij op halverwege of op brom stand zou moeten staat?
Kon dat niet in u verhaal opmaken.

EDIT

Had alle berichten er boven niet gelezen. :x
maar ik denk dat de onsteking niet goed staat.
want dat die 40 gaat zegt niet meteen dat de onsteking
op bromstand staat, dus ik zou dat eerst nakijken en
daarna alle raad van C. van Klaveren opvolgen.

Gr
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 19 okt 2012 20:22

Even in reactie op bovenstaande,

In eerste instantie even gericht aan Borcheid en later ook anderen,

Mooi die vervanger. Hij valt me mee qua prijs. En de tekst geeft al iets.
Een imitatie snel uitvoering. Zouden ze daar mee bedoelen, dat er bij hun bekent is dat er “langzame” ontsteking spoelen zijn. ??????

Even ter informatie over de ontsteking: In 2009 heb ik een duidelijk verhaal geschreven over het ontsteking moment. Doch ik zal van het weekend opnieuw zo`n artikel schrijven, voor alle jonge Tomosrijders.

Als je de ankerplaat helemaal naar links draait, dan staat de ontsteking op nul.
(Dat wil zeggen dat de zuiger in de bovenste stand staat als de vonk komt.)

Als je de ankerplaat helemaal naar rechts draait, dan staat de ontsteking op 4,2mm voorontsteking.
Natuurlijk kan iemand zeggen hoe ik aan die wijsheid komt. Wel, dat heb ik zelf uit gemeten en met een stroboscoop gecontroleerd.

Als je de ankerplaat op de snorstand zet, dan is de voorontsteking 0.8mm.
En als je de ankerplaat op de bromstand zet, dan is de voorontsteking 1.2mm.
(Ook door mijn gemeten met de schuifmaat en gecontroleerd met een micrometer.)

Dat het gegeven, dat de ontsteking in de bromstand stond, staat nergens in mijn schrijven. Dat komt omdat dat al staat in de 7e regel van het eerste schrijven.
Dat de snelheid á 40 km p\u niet van het ontsteking moment afhangt onderschrijf ik.
(Alleen ik zie het waarschijnlijk anders. Ik denk dat ik het (mijn) Tomosje makkelijk 70 kan laten lopen, als er een snelle cilinder op staat, 15mm carburateur op zit, etc. en met een goede expansie uitlaat er onder. ) En dat ondanks dat de ontsteking op de snorstand staat.
Ik bedoel maar.

Tot zover even gauw gereageerd.
Keeshaven

Merlijn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn » 23 okt 2012 14:56

Beste mensen,

Bedankt Voor alle hulp. Aangezien ik het iedere week druk heb gehad heb ik mij nog niet op het tomosje kunnen richten. Ik hoop zaterdag tegen de avond alle raad opgevolgd te hebben en zal ik meer duidelijkheid kunnen bieden.

Wederom bedankt en jullie horen van mij.

Mvg,

Merlijn

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

nick123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor nick123 » 10 nov 2012 12:07

is waarschijnlijk viertakten had ik ook ik, is een teveel aan benzine.
ik deed er een andere sproeier in 1 maatje kleiner en hij deed het!
op de top was het een soort ppppppprrrrrrr geluid.

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 10 nov 2012 12:33

is waarschijnlijk viertakten had ik ook ik, is een teveel aan benzine.
ik deed er een andere sproeier in 1 maatje kleiner en hij deed het!
op de top was het een soort ppppppprrrrrrr geluid.
Jij bent goed in topic`s bumpen...

Kijk voortaan even naar de datum. Ik ben hiet niet aan het mini modden, wil gewoon hem er even op wijzen :)
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar