Goeden avond Speedy en anderen,
In antwoord op je vraag het volgende.
Om te beginnen, met je antwoord over de carburateur ben ik zeer tevreden. En je conclusie is ook oké.
Het is dus een 9mm carburateur.
Wat de sproeier aan gaat (50), is in eerste instantie ook oké.
--------------------------------
(Ik heb even mijn archief er op na gekeken en bij mijn Tomos zat er in het begin ook sproeier 50 in.)
Toen er bij mij ook een bromuitlaat onder zat liep hij ook 40. Doch niet alleen door die uitlaat. Er was ook het volgende aan gedaan: Luchtfilter ontgrenst en het spruitstuk ontgrenst. En er zat nog gewoon een snorkop op, doch zonder koppakking er tussen.
En aan het achtertandwiel (ATW) was ook niets veranderd (33T).
Een paar dagen later heb ik toen de ontsteking op de bromstand gezet. Gevolg: de Tomos liep nu 42. En voor de wind kon hij doorlopen naar de 45.
(Buitengewoon handig en van onschatbare waarde is, als je een archief aanlegt. Dat blijkt weer.)
-------------------------------------
Toch blijft het lastig om op afstand iets te constateren. Het blijft gissen.
Het kan ook zijn dat jij het begrip 4-takten niet kent. Dat 4-takten komt doordat er een te grote sproeier (maat) in de carburateur zit. [Dit door de combinatie van de externe componenten van het motortje.]
Dus misschien 4-takt hij wel en dan doet het motortje ook raar. Uit mijn ervaring ben ik ook Tomosjes tegen gekomen waar sproeier 48 in zat. Zelfs 46 is voor gekomen. Dus gek is het niet.
En even verder ter info\controle : Het luchtfilter ontgrenzen bestaat uit het weghalen van het (vraagteken) slangetje uit de rubber manchet van de luchtfilterkast.
Het ontgrenzen van het spruitstuk bestaat uit het demonteren (uittrekken) van de prop \ bus uit het begin van het spruitstuk. [Daarover staan voorbeelden van in het archief van het forum.]
In deze is het altijd zinvol om dat te doen, ook als er een 9mm carburateur op de Tomos zit. Misschien levert het bij jou niet gelijk iets op, maar je gaat er niet mee achteruit.
Wat de bromkop aangaat het volgende: (Niet verkeerd begrijpen a.u.b.)
Zo ik het gelezen heb en gezien de resultaten, vraag ik mij af of er wel een bromkop op zit. Maar goed, als diegene die hem geplaatst heeft je dat vertelde, dan zal het wel zo zijn. [Heeft hij de snorkop nog ?]
Doch het is makkelijk te controleren. Op een snorkop is D 25 ingeslagen.(Rechts voor op het vlakke gedeelte van de kop.) Op een bromkop is A5 ingeslagen.
Kijk er even naar.
Maar goed je kan middels diverse manieren de 40 bereiken. En het hangt van zoveel verschillende dingen af. (Of aan elkaar)
Doch met deze papieren praat kom je niet verder.
Om te beginnen, staat je ketting goed afgesteld. Is die ketting gesmeerd. Zorg dat dat in orde is.
Zijn je banden ruim met lucht gevuld. T.w. 2 At.
Het lijkt er niets mee te maken te hebben, maar het voorkomt dat we naar de verkeerde dingen aan het kijken zijn.
Verder zou ik in wezen eerst naar de luchttoevoer kijken.
Neem het luchtfilter er af, als je hem even warm hebt gereden. (Een rondje om de kerk.)
Zet hem op de standaard en start hem weer. [Zonder choke en zonder gas te geven.]
Ik ga er van uit dat hij gewoon aanslaat.
Geef nu voorzichtig gas en kijk of hij aan de praat blijft.
Als het goed is dan kan je een deel van het gas open draaien en loopt het toerental op.
Op een gegeven moment zakt het toerental in elkaar en valt het motortje uit.
Er komt dan meer lucht dan brandstof in de cilinder terecht.
Vraagje: Heeft het motortje, dat voor jou, vreemde geluid al veroorzaakt ?
Vervolgens: Start het motortje weer. Houdt nu een vinger half voor het luchtgat aan de achterzijde van de carburateur en doseer met het gas. Probeer een zo hoog mogelijk toerental te verkrijgen.
Apropo: Je kan hem niet te lang op z`n standaard vol gas laten draaien, want hij heeft geen rijwindkoeling en dan loopt hij geheid vast.
Mocht het een beetje gelukt zijn met dat doseren, dan weten we dat de sproeier niet de juiste maat heeft tegenover de externe componenten. (luchtfilter, spruitstuk, zuiger – cilinder, kop, uitlaat, etc.)
Wat te doen …! (Of beter gezegd, wat zou ik doen in zo`n geval.)
Om te beginnen het luchtfilter open maken en het filter er uit halen. Dan zit er tenminste geen belemmering in de luchttoevoerweg meer. Het achterste lucht pijpje naar buiten is ± 14mm groot en dat is genoeg voor de 9mm luchtinlaat van de carburateur.
Zet het luchtfilter weer in elkaar en probeer of hij loopt. (lopen doet hij wel, maar hoe het gaat als je naar vol gas gaat.) Is dat beter geworden of niet.
[Neem een papiertje mee, met een potlood en noteer onderweg je bevindingen. Uiterst belangrijk.]
Volgende stap: Kijk of er tussen de cilinder en die bromkop een pakking zit. Als hij er niet zit, er een tussen doen.
Volgende stap: Maak je uitlaat aan de voorkant iets los, zodat hij lekt als het motortje draait. Gaat er even mee rijden en kijk of het motortje het trillen of rare geluid kwijt is.
[ Je ervaring weer even opschrijven. A.u.b. ]
In mijn geval zou de volgende stap zijn; Er even een andere uitlaat onder monteren.
Bij mij zou dat, in eerste instantie, gewoon de snor uitlaat zijn. Maar ja, die moet je wel hebben. Anders een andere gewone uitlaat. Geen terugloper o.i.d. want dat geeft verkeerde info voor jou probleem.
Ga er even mee rijden en schrijf je ervaring op.
Anderzijds: haal even de demper uit die brom uitlaat. Hij kan wel helemaal verstopt zitten. Je weet het maar nooit. ( De uitlaat wel weer vast aansluiten op de cilinderflens. )
Probeer het Tomosje weer even en schrijf op wat je merkt.
Als voorgaande proefjes geen veranderingen hebben opgeleverd, dan zijn we toe aan de sproeier.
Het luchtfilter kan je even zonder filter laten, doch de uitlaat moet er vast onder. De demper er in of er uit maakt niet uit.
Koop nu 2 sproeiers. Een met een grootte van 48 en een met een grootte van 52.
Zie het als een investering. Een er van zal in eerste instantie overbodig zijn. Maar om iets uit te zoeken moet je nu eenmaal tijd en geld investeren. [Ik ben vaak wel een halve dag bezig geweest om iets te weten te komen. De andere helft van de dag besteedde ik weer aan het gezin. Dit om de vrede te bewaren.}
Probeer eerst sproeier 48. En ga een rondje rijden. En schrijf vooral onderweg op wat er gebeurt.
Probeer daarna sproeier 52. En ga opnieuw een rondje rijden en schrijf opnieuw onderweg op wat er gebeurt.
Tot zover even de aanwijzingen. Volg ze op en laat het even weten.
En nu even over de benzine die zich achterop de carburateur-rand bevindt.
Dat komt daar vanuit de luchtinlaat voor zover ik me dat kan herinneren.
Om dat te niet te doen, bevind zich (normaal gesproken) een vertikaal buisje met een haaks bochtje (welk de luchtinlaat in wijst) aan de achterkant van de carburateur. Door de aanzuiging van de cilinderingang, door de carburateur heen, aan de luchtinlaat van de carburateur, ontstaat er ook een zuiging in dat buisje. En zo wordt “automatisch” het restant benzine weg gezogen en vindt het toch zijn weg naar \ in de cilinder.
Zo zit dat. Maar als dat pijpje er niet zit, dan wordt het wat smerig daar.
Om het nog duidelijker te maken heb ik nog even een fotootje gemaakt van m`n carburateur. (Die lag gelukkig in de kelder, omdat ik met m`n spoelpoort aanpassing bezig ben.)
nawoord: Misschien is bovenstaande niet zo spannend, maar er moet aan de basis begonnen worden.
In afwachting van het resultaat van bovenstaande richtlijnen verblijf ik weer m.v.g.