• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verhoogde voetpakking en niet lopen.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 13 okt 2012 13:17

Hallo waarde Tomosrijders,

In het kader dat ik nu toch bezig was met m`n Tomosje (Zie overal elders op deze site.) heb ik mede een 2mm dikke voetpakking onder mijn cilinder geplaatst.
Wel, het resultaat is op dit moment nul.

Nu is dat wel eens eerder gedaan, dus ik ben niet uniek. (Ook door mij zelf.)
En als ik daar de verslagen\resultaten over lees zijn de resultaten niet spectaculair.
Maar goed, de logica zegt toch: Als je de spoelpoorten nu van 6mm open staan naar 8mm open staan brengt, kan dat toch alleen maar positieve gevolgen hebben.
Zeker als je de “snelle” cilinders bekijkt waar het de spoelpoorten aangaat. Die staan 10mm open.

Verder is het bij mijn weten en ervaring, bij geen enkele merk aan de orde dat spoelpoorten maar half geopend worden.
Toch hou ik mijn twijfels over de onjuiste praktische werking van die “half” open gaande spoelpoorten.
Nogmaals: Naar mijn menig doet Tomos dat niet zo maar. Ze kunnen makkelijk een andere cilinder, met andere timing er op plaatsen.
Mogelijk heeft de huidige cilinder middels deze spoelpoorten juist meer koppel bij een laag toerental. En dat kunnen ze goed gebruiken bij hun stads(snor)brommertjes.
Als dat de doelstelling van Tomos is, dan hebben ze dat mooi gedaan. Want toen wij onze Snor Tomos nieuw gekocht hadden, vertrok hij altijd als een raket en was razend snel over de eerste meters. Maar ja, dan reed je 15 ……. en verder door naar 25.

Verder nog even info over mijn Tomosje voor het spoelpoort projekt.

Hij zit weer in elkaar na de spoelpoort operatie.
Ook de gerepareerde carburateur (Hij had nu weer een juist stationair sproeier gaatje.) kon zijn juiste werking weer laten blijken.
Na heel veel startpogingen kwam er eindelijk enig gepruttel uit.
Dat het zo lang duurde, was al een aanwijzing dat het niet goed zat met die carburateur.
Het aanslaan ging ook alleen met de choke er op. [ Zonder choke lukte het onder geen beding. ]
Na het nodige [stilstaande] testwerk was ik zover dat het motortje stationair bleef draaien. (Wel met de choke er op.)
Dat was mooi, want als hij onderweg, tijdens het testrijden uitviel, dan was het op de choke zetten en met één schop liep hij.

Na de nodige rondjes “om de kerk”, totdat hij warm was geworden, kon ik met een beetje gewoon gas blijven rijden. (Met de choke er nog op.) En heel voorzichtig kwam ik ± aan de 25 – 27 km.
Zonder choke er op rijden was niet mogelijk. Dan sloeg hij af.

Wat de snelheid aangaat weet ik het niet zeker, want natuurlijk was de batterij van mijn fietscomputer op. Dus dat moet eerst in orde gemaakt worden.

Om het wat meer te onderbouwen en jullie wat meer inzicht te geven hoe het bij mij zat het volgende:

Mijn Tomosje liep ieder geval 55 km p\u op die fietsteller. En die fietsteller had ik uiteraard een paar maal geijkt op \ langs de rijksweg.

Toen mijn benzinekraan verstopt was moest ik hem er uit halen om hem te repareren. Maar om dat te doen moest de cilinder er af, anders ging het niet. Maar ja, toen zag ik dat de spoelpoorten van mijn cilinder niet goed aansloten op het carter. Dus dat heb ik ook gelijk aangepakt. Ergo: Er zitten nu grote spoelpoorten in mijn cilinder en in het carter.

Na alles weer in elkaar gezet te hebben, was het spannend hoe voordelig mijn motortje zou lopen. Nou …. hij draaide maar matig en dan alleen nog maar met de choke er op. Om te beginnen was het een dikke domper.
Hij reed voor geen meter.

Alhoewel, hij (`t tomosje) deed het wel, maar zeer mager. Zo`n 20 – 25 km p\u als je het gas een beetje bleef doseren. En dat alleen met de choke er op. Als ik vol gas gaf en de choke er af ging, viel hij uit door teveel lucht.

Natuurlijk kan je (ik) de boel herstellen en de veranderingen te niet te doen. Oftewel, de 2mm voetpakking er weer tussenuit te halen. Dan komt de compressie van 1 : 10 ook weer terug. Nu is de compressie zo`n 1 : 7, omdat de cilinder 2mm omhoog is gegaan en zo ook de compressieruimte groter was geworden.
En:
Als ik het weer hersteld, dan weet ik niet wat het volledig laten openen van de spoelpoorten voor resultaat kan hebben.
En:
Als ik het weer hersteld, dan weet ik ook niet wat het hoger zitten van de uitlaatpoort teweeg brengt.
Ergo: Ik doe nog geen stap terug, doch probeer hem weer op 55km p\u te krijgen.

Voor de goede orde meld ik even hoe mijn set-up van mijn Tomosje er voor stond.
Een ATW 22, een luchtfilter ontgrensd en geen filter er in, een spruitstuk ontgrensd, een 9mm carb. opgeboord naar 12mm, een snorzuiger met bromgaten, een bromkop en imitatie bromuitlaat, een sproeier 58.
Door het e.e.a. goed op elkaar afgesteld te hebben haalde ik daar sowieso 55 km p\u mee.

Dus ik ga proberen uit te zoeken hoe ik die + 55 km p\u weer kan halen, nu de cilinder 2mm hoger staat. Om te beginnen moet ik de sproeier gaan vergroten, want als ik nu het gas open, dan valt hij dood door teveel lucht.

Anderzijds kan er ook een andere oorzaak zijn voor de slechte prestatie van mijn Tomosje. Ik weet het niet.
Misschien is de brandstofspoeling in de war, doordat de spoelpoorten nu helemaal vrij komen te staan. [Daar heb ik het e.e.a. over gelezen in mijn archief.]
Of dat de inlaatpoort 2mm later vrij komt en 2mm eerder dicht gaat. [Als je de inlaatpoort van een snelle cilinder opmeet, dan zie je dat de inlaatpoort 64mm van de bovenkant van de cilinder af begint. Bij mijn opgehoogde cilinder begint die inlaatpoort op 61mm van de bovenste stand van de zuiger. En dat is een heel verschil.

Tot zover even. Als ik wat te weten ben gekomen en\of er verder aan gewerkt heb, dan wordt dit vervolgd.

Jullie allen gegroet.
Keeshaven

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 14 okt 2012 07:44

Verslag II

Om te beginnen even hoe het precies ging.
De vorige dag had ik hem in elkaar gezet, benzine er in gegooid en na de nodige pogingen had ik hem aan de praat gekregen. (Alleen in de choke stand.)
Doch omdat het tegen etenstijd was vond ik het wel goed zo. Hij had tenminste gedraaid.
De volgende dag verder.

Na het Tomosje weer buiten gezet te hebben begon ik weer met het aantrappen.
Maar wat ik ook deed en probeerde, hij sloeg niet aan.

Als mij dat overkomt is er maar één remedie. Dampstart.
Dat is een spuitbus die je bij de automaterialen zaak kan kopen. Het werkt altijd.

Zo ook bij mijn onwillige Tomos. Na even de luchtfilterkast gedemonteerd te hebben is het een kwestie van even wat dampstart in de luchtingang van de carburateur spuiten, dan één trap en hij staat aan.
Niet dat hij in een keer door bleef lopen. Daar was een 2e trap en een 2e dampstart spuitje voor nodig. Maar toen deed hij het ook.
Door wat gas te geven maakt hij wat toeren, dan de choke er af en voorzichtig een beetje gas blijven geven. Hij blijft `t aardig doen, totdat hij door krijgt, dat de choke er af is. Toen viel hij meteen dood.
Wat te doen. Logisch gezien is de remedie: Een grotere sproeier plaatsen.

Omdat ik aan de carburateur gewerkt had zou het kunnen zijn dat er iets met de carburateur aan de hand was. Om zekerheid te hebben, dat ik niet in een oeverloze zoektocht zou verzeilen besliste ik, om eerst een andere goede carburateur te monteren.

Misschien een rare beslissing voor sommige van jullie, maar uit mijn ervaringen handelde ik zo. Er waren tenslotte meerdere zaken aan mijn Tomosje veranderd en als ik nu één zaak even origineel maakte, dan hoefde ik daar niet meer te zoeken.

Na de 9mm carburateur geplaatst te hebben (Met sproeier 49) was het weer aantrappen geblazen. Wel, …. bij de 2e trap liep hij gewoon. (Met de choke er op.)
Na wat gas geven blijft hij het goed doen. Dan volgas, choke er af en hij blijft het nog steeds aardig doen. Ik merkte wel dat hij iets te veel lucht kreeg, maar hij sloeg niet af. Dat kan met het luchtfilter plaatsen verbeterd worden. Zo gezegd, zo gedaan.

Weer opnieuw gestart (En nu zonder choke) en bij de 2e start liep hij weer. Toch was te merken, met wat gas geven, dat de sproeier iets te klein was. Maar hij sloeg niet af.

Nu was het tijd om te gaan rijden.
Met weg rijden ging het wat voorzichtig (D`r zit wel een ATW 22 op) doch hij deed het goed. En als hij even op gang is blijft hij duidelijk versnellen. Natuurlijk sprint hij niet weg. Tenslotte is de carburateur 9mm.
Hij pakte goed op en hij zakte niet in. Je hoorde hem duidelijk lucht aanzuigen. (Wederom een teken dat de sproeier eigenlijk te klein is.) Maar hij ging en bleef gaan. Ik heb er een kleine kilometer mee gereden (heen en weer) en volgens mij haalde hij de 30 tot 35 km p\u. Doch zeker weten doe ik het niet. De kilometerteller deed het [natuurlijk] niet, omdat de batterij nu net weer leeg was. (D`r is altijd wat.)
Dus voordat ik verder ga, moet dat eerst in orde zijn.
Ergo: Het Tomosje kon weer naar binnen. De volgende stap is een batterijtje sr44 kopen.

Tot zover maar weer. Volgende week verder.
Keeshaven

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 17 okt 2012 08:45

Verslag III

Hallo Tomosrijders,

Het sr44 batterijtje is gekocht. Uit mijn herinnering wist ik nog dat het basisgetal 157 moest zijn. (Bandomtrek)
Maar toen ik de teller op het stuur gemonteerd had, heb ik toch nog even de wielomtrek nagemeten. (Uitgereden) En daar kwam 161 uit.
Hij was nog niet afgeijkt en ik besloot dat eerst maar eens te gaan doen. Dan kon ik het alsnog veranderen. En ….. tenslotte was ik zeer benieuwd hoe snel hij reed. Ik had het al geschat op zo`n 35 km p\u. (Maar een klein stukje gereden.)
De weg naar mijn eerste ijklocatie is zo`n 12 kilometer. Dan kon het motortje goed warm worden en wist ik hoe het brommertje liep met sproeier 49.

Doch voor dat ik op weg ging, moeten (In mijn ogen) eerst 2 andere basis dingen in orde zijn. T.w. De ketting en de bandenspanning.
Dus ik heb eerst de ketting schoongeborsteld en daarna met olie gesmeerd.
En vervolgens de bandenspanning nagekeken. Wel, daar kon nog wel wat bij. Ik heb ze beiden op 2,2 At. gezet.

Daarna was ik er klaar voor en kon ik dat stuk gaan rijden met mijn Tomosje.
Zo net op weg (In de straat) verbaasde het mij al, wat de teller aangaf. Ik reed rustig met mogelijk half gas en had de 30 al bereikt. Ik twijfelde echt aan de teller. Maar goed, ik zou wel zien en na ijking weten of het waar was.
Zo reed ik rustig de wijk uit en dijk naast de IJssel op. Er was wind en die kwam uit het NW. Voor mij was die schuin opzij van achteren.

Zoals ik verwachte was het rustig op de dijk en kon ik mijn gang gaan. Rustig aan draaide ik het gas open. Al naar gelang de snelheid hoger werd. Totdat ik vol gas reed.
Ondertussen was mijn snelheid al 50 geworden. En het hield nog niet op, doch dat had met de wind te maken. Wel of geen wind en in de rug, van opzij of tegen.
In mijn geval was de situatie schuin opzij van achteren. Gevolg: Mijn Tomosje liep ondertussen al 53. Tot het moment dat de dijk draaide en ik de wind van achteren had. En daar ging die (Tomosje). De snelheid die de meter aan ging wijzen was 57 km en dat bleef. Tot het moment dat ik bij de afslag was.

Onvoorstelbaar met een 9mm carburateur en een standaard cilinder, waar alleen de spoelpoort aansluiting op het carter en het carter zelf, flink vergroot was.
De uitlaatpoort was nog flink vuil. (Ooit schoon gemaakt met een vijl en wat met schuurpapier bewerkt.)

Het ging mijn verwachtingen te boven. Maar of het werkelijkheid was moest de kilometerteller ijking uitwijzen.

Na zo`n 7km verder gereden te zijn was ik bij de secondaire weg (Langs de A20) aangekomen en zocht ik een groen kilometerpaaltje op. Na m`n teller op nul gezet te hebben kon ik van start. Met het tiende paaltje in zicht (Ik reed op m`n gemak al 50) remde ik af, om langzaam het tiende paaltje te passeren.
Wel, op minder dan 10m voorbij het tiende paaltje gaf mijn meter 1km aan. Zo dan weten we wat \ dat.
Ergo: Dat betekend dat de aangegeven kilometers op de teller juist moesten zijn.

De volgende proef was: Hoe hard gaat hij voor de wind en tegen de wind. (Nog steeds met die 9mm carburateur en sproeier 49).
Wel, dat was niet moeilijk, want als ik terug reed naar het eerste paaltje, had ik dik de wind tegen. Al rijdend kwam ik aan de 44km en aan het eind stonden er wat bomen langs de weg en liep de snelheid wat op. (47 >>>>>>>>>>>49)

Zo nou wist ik het e.e.a. en was het tijd om naar huis te gaan om een grotere sproeier te monteren.

Na montage van sproeier 51 ging ik weer van start. Het aan krijgen ging niet zonder de choke te gebruiken. Maar met choke deed hij het zo.
Uiteraard was ik opnieuw weer benieuwd of er verbetering waar te nemen was.
Wel, hij verslikte zich tenminste niet in de lucht. Maar van weg schieten was\is geen sprake. De eerste paar meters gaan rustig, maar dan versneld hij duidelijk. (Toeren lopen op.) Bij 21km p\u schakelde hij over naar de 2e versnelling en zakte het toerental. [Dat komt waarschijnlijk omdat hij op dat toerental, wat hij draaide met de 1e versnelling, niet genoeg kracht had om het traploos over te nemen in zijn 2.]
Maar bij 25 gaat hij opwaarts, zo ook bij 36 dan gaat het weer wat beter.
Terug kijkend was het toch een verbetering, vooral bij het wegrijden.

De weg naar het andere ijkpunt ligt aan de andere kant van Rotterdam. Maar dat gaf de gelegenheid om allerlei dingen te voelen en te horen tijdens het rijden.

Bijna bij het vliegveld aangekomen (Voor de 2e ijking.) deed zich de mogelijkheid voor om weer duidelijk voor de wind te rijden. Al rijdend kwam ik weer tot 57 en hij ging echt niet sneller. Ik merkte dat er ook niet meer in zat. Toch “gilde” hij niet zo, zo als hij deed toe ik maanden geleden met die snelheid (57 >>>59 >60) reed. Maar zelf vermoed ik dat dat komt door het andere pistonpenlager. Hij maakt minder herrie.

Na een paar minuten was ik bij het begin van mijn test route. De wind was nog duidelijk aanwezig en het fietspad voor me was leeg. (Hier fietste \ beukte ik 51jr geleden (14jr oud) elke ochtend om 7 uur tegen de wind op naar mijn werk.)
Maar goed, dat is nostalgie.

Het brommertje.
Dat was ondertussen a 44 km p\u aan het beuken tegen de wind. Mogelijk dat het wat sneller zou kunnen zijn, als het fietspad er mooi strak bij zou liggen, maar dat is niet zo. (Om de ± 50m een hobbel.)
Tegen het eind van de weg, zo`n 2 kilometer verder, liep de snelheid iets op (47), maar daar waren wat struiken en andere begroeiingen + je nadert daar de A13 naar Den Haag. [Die ligt dwars op de wind.]

Zo, en nu de weg terug. Dat moest hem toch worden. Wind mee (schuin achter me), een beter fietspad, 2 kilometer lang en leeg. Dus vol gas. Tot 54 op de teller kwam ik en geen kilometer harder. Hoe kon dat nou ?
Wel, dat is niet zo moeilijk. Daar is een partij levenservaring debet aan. Vooral als je dagelijks op een dikke bmw brommer gezeten hebt en op provinciale wegen langs een rij bomen rijdt, met de wind van opzij, dan ken je het verhaal.
Wat is\was er aan de hand. Langs de kant van die weg staat al zo`n 60jr een dikke begroeiing van hoge heesters. (Dan kan je de opstijgende vliegtuigen niet zien, waardoor je mogelijk afgeleid zou worden en er ongelukken kunnen ontstaan. Zo doende.)
Wel, die heesters houden ook die puist wind tegen en die wind reflecteert voor een deel en komt terug en als jij daar net rijdt, dan heb je mooi (voor je gevoel) de wind tegen. Ergo: Het had geen nut om door te rijden. Een goed moment om te stoppen, de bougie te bekijken, sproeier 52 te plaatsen en de 2e ijking te doen.

De bougie (Champion L86) zag er zo uit.
Afbeelding

Toen alles gedaan was kon ik weer 10 groene paaltjes verder en kijken hoeveel m`n kilometerteller opgeteld had. Uitkomst: identiek aan de eerste ijking. Net na het tiende paaltje gaf hij een kilometer meer aan. Zo, daar doe ik het mee.

Allengs was ik weer aan het begin van mijn test route gekomen, doch ik had nog niet echt het voordeel van de wind genoten. Het e.e.a. overdenkend besloot ik weer tegen de wind in te gaan rijden. Dan kon ik gelijk zien of ik met sproeier 52 voordeel had. En als ik aan de andere kant van die weg een stukje met de A13 mee zou rijden, kwam er ergens een geasfalteerd weggetje door het boerenland. Dat was een mooie testweg. [Als kind heb ik ook in een straal van 10km om het huis gefietst. Dus ik ken daar de weg, vandaar.]

Als eerste ging het weer tegen de wind. Natuurlijk haalde hij de 44, doch hij bleef doorgaan (Dus toch voordeel van sproeier 52) en op een gegeven moment liep het Tomosje 50. Niet slecht met mij er op a minstens 80kg en die harde wind. En dat die wind hard was, bleek aan het eind. Toen zakte de snelheid toch echt naar de 46 >>>>44.
Maar goed, ik wist genoeg.

Langs de A13 kwam ik (alweer achter geluidsweringen en heesters) tot maximaal 56.
[D`r zitten allemaal snelheidswerende hobbels in die weg.]

Maar ik was bij de “boerenweg” aangekomen. Ik was benieuwd. De wind was weer schuin van achteren tot helemaal achter. Niet zo extreem, maar hij was er wel.
Dat weggetje is net zo lang als de “vliegveldweg” dus ook zo`n 2 kilometer. Ook daar zitten weghobbels in, dus je moet je stuur goed vasthouden. Maar hier moest het kunnen en de waarheid boven komen.
Wel, de snelheid liep “gewoon” naar de 57 en daar kwam lang geen verandering in. (Hij kan gewoon niet harder. Doch hij “gilde” niet.) Maar helemaal aan het eind (nog 150m) ging hij een fractie harder 58 >>59 >>>>>> en een moment 60. Doch toen was ik aan het eind van het weggetje, dus in de remmen. Doorrijden had plons geworden. En met een nat pak 20 kilometer naar huis rijden bij 12° is niet bevorderlijk voor een bejaard lichaam.
(Ik had het ondertussen toch al een beetje frisjes gekregen na 4 uur op en met het brommertje bezig te zijn geweest.)
Onderweg naar huis, aan de andere kant van het vliegveld, toch nog even heen en weer gereden. Daar ligt namelijk een perfect breed fietspad.
Tegen de wind kwam ik aan de 44 >>>>47. En met de wind mee ging die echt niet verder dan die 57. Terwijl ik nog niet aan het einde van die weg was. Dat was het.
Dus met sproeier 52 kon ik geen hogere snelheid halen. `T is maar dat je het weet.

Onderweg naar huis (Brommertje staat bij m`n zoon, want onze kelder is slechts 3,2 m2) ben ik thuis nog even een bakkie gaan drinken, want de kou zat in m`n lichaam.

Wel, het laatste stuk laat zich raden: gewoon rustig naar de Tomos stalplaats gereden.
Ik wist weer veel en het had veel gunstiger uitgepakt, dan ik verwachte.
De volgende stap zal zijn. Naar het ontstekings moment te kijken. Er zit nog een tikkend geluid in, welk uit de cilinder komt. Misschien heeft dat met detoneren te maken. Ik weet het niet. Dus dat wordt een aantal keren het ontstekingsmoment anders instellen, weer testrijden, opschrijven, etc.
En als er tijd over is en het meest gunstige ontstekingsmoment is gevonden, dan kan misschien nog sproeier 54 geplaatst worden. Ik zie wel.

Het was een vruchtbare, doch lange dag geworden (5 uur), maar dan heb je ook wat.

Tot zover maar weer. Het kan voor sommige een wat lang verslag zijn, maar zoiets als: Ik heb proef gereden en hij reed 57 is mij iets te kort door de bocht.
Het is mijn genoegen en ik wil jullie er in laten meedelen. Vind je het te lang, sla het gerust over.

En m.v.g. verblijf ik weer,
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 29 jul 2013 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 17 okt 2012 09:14

Lang verhaal ;)
Maar leuk om te lezen. Zo blijkt maar weer dat er veel meer uit een standaard cilinder is te halen als veel mensen denken.
Zeker als je de compressie weer hoger zou maken, en je uitlaat poort weer 2 mm naar beneden zou brengen, ik verwacht dat je dan voornamelijk trekkracht gaat winnen, en misschien ook nog een beetje in je top.

Ik zou bij het tikken niet aan detoneren denken, aangezien je nu zo'n lage compressie hebt is de kans daarop nogal klein.
Wat je wel kan doen is even je vliegwiel demonteren en die schudden, misschien dat er gewoon een magneetje rammelt...

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 17 okt 2012 11:55

leuk verhaal om te lezen, net een tomos dagboek :lol:

maar ik snap de 9mm carburateur niet zo goed, dat is juist zonde, met die spoelpoorten moet je juist een beetje extra benzine er door heen doen ;)

gewoon een 12mm met 12mm spruitstuk, of eventueel de 12mm opboren naar 14mm ? (met bijbehorend spruitstuk ?)

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 17 okt 2012 17:21

ik vind dit echt altijd super leuk om te lezen en je leert er veel van.

ook is het idd leuk om te zien wat je allemaal met aanpassingen kan doen op een std cilinder en idd als je een grotere carb monteert zal miss ook wel nut hebben

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 18 okt 2012 11:23

Goedendag waarde Tomosrijders en geïnteresseerden,

Gaarne reageer ik even op jullie suggesties, want voordat het volgende vervolg (IV) komt, zijn we wel een week verder.

Als eerste zei aan Michiel gemeld:
Het is inderdaad heel leuk (en leerzaam) om meer uit de standaard cilinder te halen. Te meer dat ik, behoudens de spoelpoorten, bijna niets aan de andere poorten gedaan heb.
Tot heden waren het aanpassingen, aan de originele externe componenten. Dus het kan in de toekomst nog wat worden.
De inlaatpoort komt nog aan bod. De doodgewone imitatie uitlaat neem ik nog onder de loep. En zo heb ik nog een paar ideeën.

Wat betreft de uitlaatpoort naar beneden brengen het volgende:
Ik heb nu laatst foto`s genomen, boven op de zuiger en kijkend naar de uitlaatpoort.
Afbeelding

En in de gauwigheid meende ik dat de uitlaatpoort, qua onderkant, gelijk was aan de spoelpoorten. Bij naderende controle blijkt nu, dat er inderdaad verschil is.
Mijn dank hiervoor. En …. ik zal het bij de volgende cilinder lichting de poort gelijk trekken + wat rechthoekiger maken en de kanten met een vijltje breken. (Timmermans uispraak)

Anderzijds zal ik binnenkort weer “even” een nieuwe cilindermapping maken van een nog onbewerkte Tomos snor cilinder. Dan zijn we weer up to date.

Wat het detoneren aangaat het volgende:
Ik heb geen andere woordkeuze in mijn vocabulaire om aan te geven wat ik bedoel.
Het is een lichte korte tik. Het komt uit de cilinder. En het gaat over als ik 30 of sneller rij.
Mogelijk komt het van de zuigerveren, dat kan natuurlijk. Maar dan moet ik de zaak eerst weer helemaal los nemen. En nu ben ik eerst met een testprogramma bezig. Dan komt een opvoertest met het Tomosje van mijn vrouw aan de orde. En als dat klaar is, dan heb ik weer gelegenheid voor deze Tomos. Nu kan het niet.

De andere gedachte die ik heb t.a.v. die tik zijn:
Mogelijk heeft het met het moment van ontsteking te maken. Dus waarom zou ik dat niet onderzoeken. Plus dat ik dan aan de weet komt wat het beste ontsteekmoment is voor deze set-up. (Misschien komt er nog 1 kilometertje bij.)

En ps. Ook bedankt voor de tip van een rammeltje bij het vliegwiel. Je weet maar nooit.

Aan Alex,
Ik heb het wel eens meer gemeld op deze site. Ik heb niet de intentie om mijn Tomosje zo hard mogelijk te laten lopen. (Dat deed ik 50jr geleden.) Voor mij moet het Tomosje zo goed mogelijk lopen en dat met de gewone standaard fabrieks spullen. En als je dat voor elkaar krijgt, dan loopt hij vanzelf vlot. (Zo blijkt nu uit het bijna 60 rijden met een 9mm carburateur en een gewone imitatie uitlaat)

Plus een ander ijkpunt bij mij is: 60 km p\u is het maximum. Dus alles wat hij sneller rijdt, wordt terug gebracht met het achtertandwiel. (Het Tomosje heeft te weinig remkracht om te stoppen als je boven de 50 rijdt.)

Aan buiterje,
Het doet me genoegen dat je het leuk vindt c.q. er wat van op steekt. Tenslotte hoeven we niet allemaal het wiel uit te vinden. Toch !!

Nogmaals over die grotere carburateur. Hij zal zeker wel even terug komen. Maar in eerste instantie alleen om te ervaren wat het verschil is. En mocht het naar mijn oordeel zinvol zijn, dan vermoed ik dat ik het achtertandwiel van 22T omwissel naar 33T.
Het logische gevolg zal zijn: Hij trekt harder weg en hij loopt niet boven de 60.

Tot zover “even gauw” in de pen geklommen.

Bij deze bedankt voor jullie reactie`s. Ik neem ze ter harte.
Keeshaven

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 19 okt 2012 14:27

Met zo grote tandwiel krijg je waarschijnlijk overtoeren.
Wat het slijtage proces weer verergert.
Iedereen word hier ook aanbevolen met opvoeren van
de tos. om twv van 26-26 te monteren.
weet niet hoe iemand anders er over denkt?

Gr
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki