Welke Tomos model heb je? A35 brom
Wat is het bouwjaar? geen idee, 199?
Sinds wanneer speelt dit probleem? 2 maanden
Wat is het probleem? Slecht schakelen, aflopen ketting, slecht trekken
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? bougie vernieuwd, uitlaat ontkoold
Hallo,
ik heb sinds een maand enkele problemen met m'n tomos.
Nadat ik haar gekocht had (ongeveer een jaar geleden), liep geregeld de ketting af. Na de kettingspanners op maximaal te hebben gezet en de ketting al te hebben ingekort, bleef het probleem zich voordoen, dus toen maar een nieuwe ketting en nieuwe tandwielen gekocht. Enige tijd later begonnen het probleem weer ( na wederom de ketting al te hebben ingekort en gespannen) en toen bleek de achterbrug speling te hebben, dus toen ook maar dat busje laten vervangen en het aflopen was gedaan. Tot een paar dagen geleden. De ketting heft weer de nodige speling en loopt af zodra je het gas los laat. Mijn vermoeden is dat het achterwiel de ketting over het voortandwiel heen duwt.
Is er een manier om te voorkomen dat de ketting zo extreem veel speling krijgt?
Het schakelen/aangrijpen:
Als ik berg op rijdt in de 1 en er moet overgeschakeld worden naar de 2 (terwijl er nog bergop gegaan wordt) rammelt en tikt de tomos als en gek (tak tak tak tak) en schakelt ze niet over. Een enkele keer rammelt ze ook bij optrekken vanuit stilstand op de vlakke weg of bij het optrekken na het nemen van een bocht. Voor zover ik het kan beoordelen maken de weersomstandigheden hierbij niets uit.
(op)trekken:
Vooral bij berg op neemt de trekkracht en snelheid enorm af (meer dan eerst). Soms wordt ik zelfs ingehaald door fietsers (zelfs door scholieren met zware rugzak). Maar ook met gewoon optrekken op de vlakke weg komt de tomos soms niet op gang, vooral wanneer ze warm is. (wederom maken de weersomstandigheden niets uit). De trekkracht is een stuk minder als toen ik haar pas had.
Tevens heb ik het idee dat het verbruik de laatste tijd ook wat hoger is. Niet schrikbarend, maar toch.
Voor zover bekend is de tomos gewoon standaard op de uitlaat na. Dit lijkt mij om standaard snel te gaan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Er zit sinds een week een nieuwe bougie in en de uitlaat is ontkoold.Bij het vervangen van de tandwielen heb ik hetzelfde aantal tanden aangehouden als wat er op zat.
Ongeveer een maand geleden is de carb schoongemaakt.
Op schooldagen rijdt ze 2 keer per dag ongeveer 26 km enkel.
De banden staan op ongeveer 3 bar.
Wie kan me helpen met wat de oorzaken zouden kunnen zijn? Het makkelijkste is natuurlijk om haar gewoon naar de bromboer te brengen, maar ik moet natuurlijk ook een beetje op het geld letten.