• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Olie verversen@wiki

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM

Berichtdoor C. van Klaveren » 18 sep 2005 23:07

Ik zou iets schrijven over olie verversen.

Kleine inleiding. Wij hebben ons Tomosje verkregen via een erfenis.
Maar dit Tomosje zit technisch iets anders in elkaar dan toen ik mijn eerste brommer kreeg (tomos 3versn). Dat was 1965.
Vandaar die auto-olie.

Ons Tomosje heeft weinig gereden, is gestolen geweest door jongelui (die te jong waren en absoluut niets van brommers af wisten) en de boel hier en daar beschadigd hebben.

Maar nu tot de olie.
Tomos op de standaard gezet.
Doek en krant eronder, + teiltje.
Luchtfilter demonteren
M8 aftapbout er uit draaien. Olie loopt er uit. (Meet na wat er in zat)
Laat de motor een paar min. lopen. (De laatste olie loopt er uit)
M8 aftapbout er weer in draaien. En M8 vulbout er uit halen.
Automatische versnellingsbak olie vanuit een grote flacon in een klein (gebruikt) waterflesje doen.
In dat Gebruikte waterflesje een 4mm gaatje in de dop boren.
Zet een viltstreep op `t fles als hij met 225cc vloeistof is gevult.
[Moet je natuurlijk eerst met een maatbekertje (van thuis) afmeten]

Als er olie inzit, naar de Tomos. Houd het flesje op z`n kop en knijp `m leeg in `t vulgaatje van 8mm.
Als je het nauwkeurig doet valt het morsen mee en het vullen gaat snel.
Draai even het oliepijl controle schroefje/boutje er uit/los.
Zit dat goed. Dan M8 vulbout er weer indraaien. En luchtfilter monteren.

Ik gebruik Tellus 44 automatische versnellingsbak olie.(Shell Dotax TA)
En waarom die Tellus. Simpel omdat ik weiger om z`n 4 euro (bijna Fl. 9.00) voor 225cc olie neer te tellen.
De specificaties van die olie heb ik natuurlijk in mijn bezit, maar is iets te lang omdat ff uit te typen.

En hoe kom je daar aan?
Simpel, op m`n werk hebben ze dat in de garage. [voor aut. bakken]

Maar het lijkt me simpel voor jullie om met een lege flacon langs een garage te rijden. Te vragen of ze automatische versnellingsbakolie hebben en of ze die flacon willen vullen voor je. Dat kan nooit zo veel kosten. En dan heb genoeg olie om 4x je blok te vullen.
Keeshaven
Omhoog


skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16

Berichtdoor skoeddies » 19 sep 2005 07:26

Ik zou iets schrijven over olie verversen.

M8 aftapbout er uit draaien. Olie loopt er uit. (Meet na wat er in zat)
Laat de motor een paar min. lopen. (De laatste olie loopt er uit)
M8 aftapbout er weer in draaien. En M8 vulbout er uit halen.
.....
Als er olie inzit, naar de Tomos. Houd het flesje op z`n kop en knijp `m leeg in `t vulgaatje van 8mm.
Als je het nauwkeurig doet valt het morsen mee en het vullen gaat snel.
Draai even het oliepijl controle schroefje/boutje er uit/los.
Zit dat goed. Dan M8 vulbout er weer indraaien. En luchtfilter monteren.
ik zou denk ik eerder een ietsje andere volgorde aanhouden..

en als er iemand is die dit kan, iemand van het forum dus, volgens mij voelt dit topic zich beter thuis in faq of how to?

namelijk eerst de motor laten warmlopen, dan de olie eruit halen en vervolgens de motor niet meer starten tot er weer olie in zit.. want in de tussentijd draait hij anders zonder olie en dat zou voor even niet zoveel schelen, maar kan nooit goed zijn..
en omdat het blokje dan warm is loopt eigenlijk alle olie eruit..

tevens draai ik altijd eerst de controlebout eruit en begin dan pas met vullen.. maar of dit veel verschil maakt..

wel moooi gevonden met dat flesje!!
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM

Berichtdoor C. van Klaveren » 19 sep 2005 21:06

In reactie op Skoeddies

De opmerking dat je het blok eerst warm gedraaidt moet worden spreek ik niet tegen. Maar ik heb dat bewust niet gedaan. En wel om het volgende:
1e Werk ALTIJD zeer precies.
2e Ik had precies 250cc auto olie er in gegooit.
3e Het Tomosje had 2 weken stil gestaan. [Dus alle olie was naar beneden gezakt]
4e Het laten draaien van de motor zorgt er voor dat de laatste "oude" olie uit de koppeling geslingerd wordt.
En als laatste:
5e Mocht er soms nog oude olie in hebben blijven zitten. [was niet zo. Ik heb de afgetapte olie nagemeten (250cc) DAAROM DIE PRECIESIE]
EN: De automatische versn. bak olie heb ik natuurlijk voor niets uit onze garage. Dus over een paar honderd kilometer gooi ik even opnieuw nieuwe olie er in. {maar dat is natuurlijk niet voor iedereen}

Bij deze een laatste opmerking:
Een collega van mij vertelde; Hij heeft eenmaal een Tomosbusje olie gekocht en dat gebruik hij nog steeds. Hij vult `m alleen met onze eigen olie. En aan dat busje schijnt een lang tuutje te zitten om door het kleine M8 het blok te vullen.
Keeshaven
Omhoog

indian
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 okt 2005 16:56
Locatie: brommerhoek

Berichtdoor indian » 29 okt 2005 10:38

Van Klaveren, je vergeet twee dingen, een auto motor is geen bromfietsmotor, er zit verschil in pakking en legering, olie voor de auto kan dopes hebben die de pakking of metaal van je bromfiets wegvreet, waarom maken ze dan een olie met specificaties A.P.I. genaamd, en als je olie ververst moet je altijd de pakkingsringen vernieuwen, bij de Quardo zijn dat zachte ringen die je niet te vast moet draaien, anders scheurt de ring, of trek je de schroefdraad mee naar buiten, je blok is van aluminium. :wink:
Tomos is cool.
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM

Berichtdoor C. van Klaveren » 08 nov 2005 19:01

Ja, "Indian" ik weet het van die olie. [nu]

Maar toen ik m`n Tomosje kreeg nog niet. Ik dacht nog uit mijn tijd. En toen had je nog geen 2 traps-automaten.
Maar langzaam aan wordt ik wijzer over `t Tomosje.
(los van mijn eigen ervaringen)
Keeshaven
Omhoog

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 08 nov 2005 21:03

wat ik heb gehoord is dat als je je (lege) tomos blok op de ontstekingskant legt (kickstart kant dus voor de noobs;)) en dan die bout aan de koppelings kant eraf draait, en je blok daar vult, tot de nok dat er dan precies genoeg olie in zit...

want aanbevolen is 225ml oid, ik gooi der 9/10 keer 250ml in kan geen kwaad...
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 17 mei 2006 10:43

close, pb auteur of beheerder voor opmerkingen
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Motorisch”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.