• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Flexer 25 Olie tank installeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 19 mar 2013 11:11

Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? 2004
Sinds wanneer speelt dit probleem? nu
Wat is het probleem? ik wil geen mengsmering tanken maar normale 95 ongelood
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Hallo allemaal,

Ik heb sinds gister een flexertje op de kop getikt van een kennis. buiten het feit dat ik het bezine systeem(carb,tank,spruitstuk enz) moet nakijken ben ik ook benieuwd of ik gemakkelijk een olietank erop kan "bouwen". voor jullie de vraag:

- zit er standaard een aansluitingspunt op.
- is het echt zo simpel om een andere gaskabel te kopen en de olieslang aan te koppelen?

ben benieuwd! brand maar los(voor de kenners onder ons: ik ben verder dan 2 wielen en een stuur 8) )

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 19 mar 2013 13:58

Een gaskabel kopen en monteren is niet zo moeilijk , maar heeft ook niks te maken met mengsmering.

De aansluitpunt van de olie bevindt zich aan de spruitstuk. waar de carb aan vast hangt.
Dan moet er bij de poelie nog een oliepomp geinstalleerd worden.

Naar mijn mening kan je beter een olietank plaatsen met een aftapkraantje waarbij je steeds een maatbeker kan vullen.
Naar zeggen zouden de oliepompen niet zo betrouwbaar zijn , wat inhoudt dat je er op den duur niet op kan blijven
vertrouwen dat er gesmeerd wordt ondanks dat je netjes je tankje van olie blijft voorzien.

De enige indicatie dat je kan constateren dat er niet gesmeerd wordt is dat er geen olie verbruikt wordt wanneer je de olietank wilt bijvullen, en misschien dat het motortje anders gaat lopen.
Voor dat je dit in de gaten hebt, kan het dus misschien al te laat zijn..

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 19 mar 2013 15:22

Dankjewel voor je reactie!

Ik snap je argumenten wel alleen ben ik liever lui dan moe wat betreft het tanken(ik vind het echt belachelijk vervelend om te lopen klooien met een olie maatbekertje, dat in je benzine te gooien en vervolgens schudden tot je groen ziet).

En waarom zouden olie pompjes niet betrouwbaar zijn? alle "nieuwe" scooters en brommers tanken 95 en hebben een olie reservoir.... zie ik een probleem over het hoofd?

wat betreft de gaskabel bedoelde ik of het aansluiten echt zo makkelijk was als ze beweren... gewoon een vertakte gaskabel kopen...

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 19 mar 2013 15:31

Oliepompje kost aardig wat hoor.. Maar het werkt helemaal niet met een vertakte gaskabel, de pomp zuigt de olie aan. En wat is de moeite om 100ml olie in een jerrycan van 5 liter te gooien en dan een beetje schudden, dan weet je zeker dat er goed gesmeerd wordt. En je kan ook gewoon naar een pomp rijden waar ze brommix verkopen. Klaar is JvanGool.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 19 mar 2013 15:51

Beste Homoetje,

Allereerst bedankt voor je reactie!

Waarom ik dit topic ben begonnen is omdat ik heel erg weinig benzine pompen in de buurt heb die nog brommix verkopen.
Ook werk ik op kantoor en kan ik niet ruikend naar de olie of benzine aankomen omdat ik moest tanken?

Ik weet van mezelf dat ik hier een hekel aan heb om te mixen en mengen en dus dacht ik gewoon een olie reservoir te plaatsen en klaar ben je!

heeft iemand een idee van de kosten?

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 19 mar 2013 15:59

http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... 0%7C%7Cpg=

Alsjeblieft, 10 seconden zoeken op google.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 19 mar 2013 16:41

nou fantastisch! ik ga eens kijken of ik dat ga bestellen of ga kijken naar 2de hands...

de enige vraag die mij nog rest is of er standaard aansluitpunten op mijn flexertje zitten?

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 19 mar 2013 17:12

nee.
Heb je bevoorbeeld ook deze carterkap?
Olie tank moet ergens zien kwijt te raken

Special carterkap kan je hier zien.
viewtopic.php?f=33&t=17332
Speciale bagagerek moet je halen (Dit is van een A35 classic model.) weet niet eens of zo rek wel voor flexer mogelijk is.
Afbeelding
Olie tank. moet je halen.
Speciale spruitstuk moet je halen. met een gat erin zoals op de foto's
Afbeelding
Als de jr oliepomp 1 keer defect raakt. merk je het niet en heb je een vastloper.
Mag je zowiezo een nieuwe zuiger halen, nieuwe naaldlager en als het tegen zit ook een nieuwe cilinder

Bespaar je de moeite ,kosten en een eventuele vastloper.
Ik raad je het af. Maar dan ook echt.

Koop anders een grote jerrycan en meng daar in. Is veel beter. Desnoods kan je zelfs in de tank van de tomos mengen. wel goed schudden! :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 19 mar 2013 17:21

wees verstandig en meng zelf. het bespaart je heel veel. of koop je iets anders want alle 2takjes met olie pompjes krijgen vroeg of laat een vast loper omdat hij verstopt kan raken of defect en je merkt het niet eerder als hij vastloopt en ben je veel meer moeite kwijt dan ff mengen en een vastloper kost veel meer dan ff mengen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 20 mar 2013 08:27

Oke jullie hebben mij overtuigd!

Thnx voor alle reacties mannen. Ik ken mezelf en als ik dan een keer vergeet te tanken dan sta je.. MAAR een vastloper of voor 300 euro verbouwen heeft ook geen nut.

Ik heb de brom gister weer lopend gekregen(veel drab in de carb wat op ijzer vijzel leek) en nu ga ik eerst maar rijden en ervaren... mocht het niks zijn kan ik hem altijd nog op internet zetten en voor iets anders kijken...

Super bedankt!!!

p.s. misschien een goede tip voor tomos om een benzine filter aan de buitenkant te plaatsen ipv in de carb... scheelt een hoop werk:P

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 20 mar 2013 08:31

Miss moet je tank een keer laten doorspoelen. maar als er geen problemen blijven voor doen.
Gewoon zo laten. En een keer vergeten te tanken maakt niet zo veel uit. je hebt ook nog reserve tank met ongeveer 0.5 L benzine.

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 20 mar 2013 09:19

Als je iemand kent met een schakelbromer zoals een derbi etc. etc moet je eens vragen wat zij vinden van een oliepomp, die zijn er vaak helemaal paranoïde voor omdat die onderdelen zo verrekte duur zijn :P .
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 20 mar 2013 10:31

ja die derbi's zijn helemaal een ramp me broer had er 1 en het olie pompje was verstopt zonder dat hij het wist en een vastloper gehad en is eigenlijk nooit helemaal goed gekomen want het hele blok had een beste tik gehad. er zijn toen bij elkaar 1600 euro aan onderdelen in gekomen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 20 mar 2013 11:03

de tank is al eens doorgespoeld. de man waarvan ik hem gekocht heb heeft er al van alles aan laten doen en de laatste keer is de tank en carb schoongemaakt. er lijkt een dikke ijzervijzelige drab in te zitten... het kan ook de binnenkant van de tank zijn waar gewoon troep inzit.. wel vreemd want ze zouden hem hebben schoongemaakt.(de man waarvan ik hem gekocht heb is een goede vriend van mij). ik ga vanmiddag een benzine filtertje halen en doorzichtige slang. ohja het is voornamelijk als je op reserve gaat rijden. kan het zijn dat ze de reserve tank niet hebben schoon gemaakt?

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 20 mar 2013 14:04

Misschien is het een idee om als je tank bijna leeg is de benzine kraan er eens helemaal uit te draaien, alle oude benzine en meeste troep die er dan in zit komt mee. Heb ik ook een keer gedaan kwam best wat rotzooi uit.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 20 mar 2013 14:35

Dat is inderdaad wel een goede! maar is het niet vreemd dat de brommerzaak hem dan niet goed heeft schoon gemaakt?
Ik begin langzaam het idee te krijgen dat ze de beste man bewust niet helemaal geweldig geholpen hebben omdat ze een nieuwe brommer wilde verkopen... naja los daarvan draai ik dan kraantje er wel helemaal uit... ik zal binnenkort eens een foto posten van wat eron zat.

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 20 mar 2013 14:52

Owja voor de duidelijkheid. er is maar 1 tank, maar als je de benzine kraantje op normaal open het staan,
pakt hij iets hoger in de tank benzine. en als je hem op reserve hebt staan pakt hij ook benzine uit het onderste gedeelte van de tank. en tja, bromboeren zijn we in het algemeen niet over te spreken. slecht werk afleveren en verrekte veel geld er voor vragen.
beter kan je alles zelf doen. met hulp van het forum. bespaar je veel geld en gedoe.

Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 21 mar 2013 09:43

En met jullie hulp komt dat denk ik ook wel goed! Ik was ook erg benieuwd hoe dat zat met reserve. maar dat moge duidelijk zijn nu. ik ga misschien dit weekend wel even klooien. gister gereden en niks mis mee(op een lekke uitlaat en vastgeplakt spatbord). ik blijf erbij dat ik voor 75 euro een koopje heb.

Nu we toch nog zo lekker bezig zijn. ik zag gister dat ik rechtdoor rij en mn stuur iets naar rechts heb staan... is dit meteen een kromme voorvork of is dit nog te stellen?

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 21 mar 2013 10:12

Nee dan staan je vorkpoten schreef moet je die bouten aan de bovenkant iets los draaien en dan rechtzetten en weer vast draaien. Had ik ook nadat ik aangereden was.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Jvangool
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jvangool » 21 mar 2013 13:38

Helemaal super! ik ga vanavond naar iemand hier bij mij in IJsselstein. die heeft een uitlaat te koop voor 10 euries en die helpt me er nog onder zetten ook :D. Niet dat ik het niet kan maar ik mis wat gereedschap door een verbouwing van mn pa zn schuur....

dan alleen nog een ander achterspatbord en waarschijnlijk ander tandwiel want op dit moment loopt hij denk ik wel 45/50 en ik heb niet echt zin in boetes! snel optrekken vind ik dan wel weer erg prettig :)(ander forum ik weet het haha)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers