Even op Joren reageren
1 op 50 zal zijn werk goed doen als je goede olie hebt (denk aan Castrol etc.)
Ik zelf rij met olie van de Action en meng 1:45 zodat ik meer zekerheid hebt dat het goed smeert.
Het nadeel van meer olie door de benzine is dat alles sneller aankoekt en eerder verstopt kan raken (dit neem ik dus voorlief)
Het voordeel van meer olie door de benzine is dat je iets minder nauw hoeft te kijken naar het afstellen met je sproeier, te veel benzine en te weinig benzine kunnen namelijk allebei zorgen voor schade in de cilinder of een vastloper.
Te weinig benzine, alles warmer en heb je meer wrijving, resultaat vastloper, iets meer olie zorgt weer voor iets minder wrijving (maar geen garantie op geen vastloper)
Te veel benzine, het overschot aan benzine spoelt het oliefilm weg en dus meer wrijving, meer olie zorgt voor een dikkere film dus minder kans op wegspoelen. (maar ook hier weer geen garantie voor schade in het blok)
Als je goed heb afgesteld gewoon dus 1 op 50 mengen, weet je nog niet hoe goed/slecht je afstelling is zou ik eerst iets rijker mengen en tijdens het afstellen goed in de gaten houden hoe het blok reageert.
Ik heb zelf gekozen voor een meng verhouding van 1:45 voor mijn brommer, omdat ik een verstelbare sproeier heb en deze willen wel eens wat meer of minder benzine door voeren (dus meer kans op schade). En natuurlijk omdat ik geen dure olie gebruik.
Hoop dat je jezelf hier een beetje wijs uit kan maken.