• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Volgende probleem met mijn S25

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
roodwunk
Tomosforummer
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:49
Locatie: Lelystad
Contacteer:
Contacteer roodwunk
Website
  • Citeer

Berichtdoor roodwunk » 03 mei 2013 15:44

Hallo techneuten,

ik heb een S25 uit 2005
Afbeelding

hieronder het stickertje met de format:
Afbeelding

Als ik wegrij lijkt het als of de snor verzuipt.
Ik heb het gevoel dat de snor maar één versnelling heeft.

Telkens als ik stop wil de snor afslaan, of slaat af.
Kost wat moeite maar ik kan weer starten.
Nadat ik zo'n 7 á 8 km gereden had sloeg de snor af en was niet meer te starten.

Ik was gelukkig dicht bij huis, Thuis gekomen gelijk de bougie los gehaald en.........die was helemaal droog.
EN.........geeft geen vonk meer.

Kan het zijn dat de ontstekingsspoel opeens kapot is????
Afbeelding

Kent iemand dit probleem, en weet iemand misschien een briljante oplossing.
Daar ben ik gek op. Ghehehehe.........

Maar even zonder gekheid, komt dit probleempje vaker voor en wat kan de oplossing zijn.

Groet,
Knutselaar Rood!
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 03 mei 2013 16:38

Voor zover ik weet heeft jou tomos ook maar 1 versnelling :wink: .

En als jou bougie niet meer vonkt, waarom bedenk je dan zelf niet om een NIEUWE te kopen? :lol:
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
roodwunk
Tomosforummer
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:49
Locatie: Lelystad
Contacteer:
Contacteer roodwunk
Website
  • Citeer

Berichtdoor roodwunk » 03 mei 2013 16:45

Voor zover ik weet heeft jou tomos ook maar 1 versnelling :wink: .

En als jou bougie niet meer vonkt, waarom bedenk je dan zelf niet om een NIEUWE te kopen? :lol:
Whahahaha, zo bij de hand was ik al geweest maar geen enkele bougie deed, ja deed het....
De snor is nu afgekoeld en verbazend, maar wel vreemd de snor start weer. Maar loopt nog steeds niet goed.
Lijk nog steeds af of de snor verzuipt, of te weinig lucht krijgt.

Choke al nagekeken die staat netjes open.

Rood!
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 03 mei 2013 16:47

al op valsr lucht gecontroleerd?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
roodwunk
Tomosforummer
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:49
Locatie: Lelystad
Contacteer:
Contacteer roodwunk
Website
  • Citeer

Berichtdoor roodwunk » 03 mei 2013 16:56

al op valsr lucht gecontroleerd?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Yep ook al gedaan.....
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 03 mei 2013 16:59

tis een ei-cilinder, daar moet je zo wie zo niet teveel van verwachten.
Heb je al een andere sproeier geprobeerd?

zie ook dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=KwkKkv0jSD8
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
roodwunk
Tomosforummer
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:49
Locatie: Lelystad
Contacteer:
Contacteer roodwunk
Website
  • Citeer

Berichtdoor roodwunk » 03 mei 2013 17:05

tis een ei-cilinder, daar moet je zo wie zo niet teveel van verwachten.
Heb je al een andere sproeier geprobeerd?

zie ook dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=KwkKkv0jSD8
Andere sproeier niet geprobeert omdat de originele sproeier erin zit.

Filmpje even gekeken, hihihi..... die van mij gaat als ie rijdt met moeite 25km/h en dan nog wel stotterend alsof ie sneller wil maar niet kan.

Ik zal eens kijken of ik nog een andere sproeier heb liggen, misschien................

Rood!
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 03 mei 2013 18:24

dat ding is veel ouder dan 2005 ;)

hij is in 2005 voor het eerst op kenteken gezet:)!

Toch wel handig om te weten voor eventuele onderdelen ed
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 mei 2013 21:50

Even recapituleren:

het is idd een s25 met 1-speed bak. Deze is geproduceerd van 1995-2000 (ongeveer) totdat de vierkante cilinders op de markt kwamen en alle modellen vanaf dat moment werden voorzien van een 2-speedbak. Overigens is de 1-speed net zo goed als de 2-speed, alleen trekt deze al wel slechter op vanwege de overbrenging en bakverhoudingen.
Deze is voorzien van een puntenontsteking (zie ook de foto van de bobine). Het feit dat een bougie niet meer vonk kan verschillende oorzaken hebben:

- Punten zijn ingebrand of nokje afgesleten/ van tijd af (= afstellen) of het vliegwiel zit niet meer op de juiste plaats op de as (spie doorgeslagen in speibaan/ afgebroken/ verkeerd gemonteerd vliegwiel).
- condensator lek/ defect. Zeker met warmte kan dit ineens optreden. Resulterd vaak in gelige vonk of zeer zwakke vonk. Vervangen is enige remedie als bovenstaande niet het geval is. Er zijn controle methoden voor (zie werkplaatshandboek), maar gezien de prijs beter meteen vervangen.
- slechte massa tussen deksel waar de bobine op gemonteerd zit (eigen ervaring) en motorblok/ frame. Geen massa betekent dat de bobine zijn werk niet kan doen. Eventueel kun je een extra massapunt maken tussen deksel en frame/ motorblok om dit uit te sluiten.
- contacten tussen bobine/ bougiekabel/ bougiedop/ bougie slecht of weggebrand. Je zal niet de eerste zijn die met verrotte aansluitingen zit of een kabel die net niet (genoeg) contact maakt.
- Sluiting van de kill-switch op je stuur of kabeltje van en naar die knop (zwarte by-pass). Dit is vrij eenvoudig te controleren door de by-pass even los te nemen en de zwarte draad uit je blok rechtstreeks op de bobine te zetten (mits deze goed contact maakt!!) en door te kicken kijken of er dan wel vonk ontstaat.
- defecte bougie.
- defecte ontstekingsspoel (doormeten)

Succes met de speurtocht. Ga methodisch te werk en sluit dingen uit voordat je gaat vervangen etc.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.