Volgens mij wel......Ik zou dus daar wat kunnen gaan "spelen" ?Staat je wiel recht?
Wiel zit recht en ik heb geen speling op de assen ( nieuwe lagers en andere assen al uitgeprobeerd).spelen niet maar wel even controleren.
heb je de tandwielen ook vervangen?
waar je even naar moet kijken:
wiel recht in het frame
geen rare hobbel in je wiel en tandwielen
speling op de assen
alle tandwielen goed vast...de bouten dan..
anders ketting wven schoonmaken en opnieuw invetten
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Ik heb een nieuwe kaetting gekocht, omdat de oude dus een "strak punt" leek te hebben.ok,
volgende stap.
Haal alle beschermkappen er af, zodat je de tandwielen goed kunt zien.
Start nu de motor en laat het achterwiel rustig lopen. Nu kun je zien, of je tandwielen 100% goed zitten en niet hobbelen.
Maar het kan ook heel goed mogelijk zijn, dat de ketting gewoon een slecht puntje heeft gehad. Gewoon pech dus.
Je voelt het verschil in spanning al, als je het wiel met de hand draait, dus de achterbrug heeft dan geen enkele belasting.Waarschijnlijk heb je veel speling op je achterbrugas, dit zijn symptomen ervan.
Of je hele achterwiel moet ontwricht zijn.
Dat achtertandwiel had ik er ook al bij gekocht ( om dezelfde reden dus) maar het was het verkeerde type.Trek je ketting eraf, pak dan een schroevendraaier en zat deze langs je voortandwiel tegen je frame.
Als je je voortandwiel dan draait kun je zien of hij ergens ruimte laat.
Zelfde bij het achtertandwiel.
En haal voor de grap ook eens een nieuw achtertandwiel als je de rest nieuw hebt, kost weinig en vermindert meteen je slijtage
Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Het inkorten doe ik met de dremel en een heel dun slijpschijfje.Hoe wordt de ketting onder handen genomen wanneer die ingekort wordt ?
Daar kan ook het probleem liggen.
Denk bijv aan het vastklemmen van de ketting bij het inkorten.
Ik ga dat eens bekijken: ik heb nu mijn blok er afliggen en er een andere trapas ingezet met nieuwe lagers ( zat heel iets speling op).Je (achter) tandwiel kan ook een beetje ovaal zijn.
Mijn ervaring is dat bijna altijd er wel een strakker punt is (meestal minimaal maar vrijwel nooit helemaal gelijkmatige strakte)
Maar misschien heb ik pech.
Je kan het punt opzoeken en dan op je achterband een streepje zetten. Dan kun je kijken of het precies per omwenteling is van je achterwiel. Als dat zo is dan moet je het aan die kant zoeken, anders aan de andere kant.
Dit werkt natuurlijk alleen als je verschillende grootte tandwielen voor en achter hebt, waardoor de ene as sneller of langzamer rondgaat als de ander.
Mike
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 6 gasten