Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2013 13:01
@homoetje: Dat empowered een 50cc Airsal had stond nog nergens vermeld voordat ik mijn reactie had geplaatst, pas nu dat hij hierboven het heeft bevestigd.
@empowered: Het kan zijn dat de groeven waar de zuigerveren in zitten wat ruim zijn, vandaar dat men de boel moet inrijden. Door koolafzetting komt er steeds minder speling op te zitten. Als dat het is zou ik me nog geen zorgen maken. Mijn zuigerveren rammelen ook nog steeds, zelfs na vele kilometers.
Echter, als het geluid tijdens stationair te horen is en weg is na gasgeven is het de bekende koppelingrammel van de 1e versnelling. Daarover is genoeg te vinden op het forum hoe dat is op te lossen op verschillende manieren. Verder is de tik op top wellicht te wijten aan een slecht afgestelde ontsteking/ bougie versleten e.d.
Het kan ook zijn dat de drijfstanglagers uitgelopen zijn: big-end (bij de krukas) of small-end (=naaldlager van pistonpen) bij de zuiger. Ik kan zo even niet terugvinden of je daar al wat over had gezegd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn