Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
nee als je een oud frame hebt is die niet nodig. kun je een foto maken van je tomos? en een link van de uitlaat? dan kunnen wij zien of die nodig is of niet
Zoals je ziet is er nog maar de helft van de oude uitlaat over
Was al een keer gelast maar dat was niet voldoende.
Ik heb het idee dat er een langer beugeltje nodig is.
Ja, dat steuntje waar de uitlaat aan je frame vastzit ontbreekt. Deze dus:
Eventueel kun je onderstaande steun meebestellen, die schroef je aan je schokdemperveer bovenaan het frame en dan aan de uitlaat. Je kan de lengte verstellen, dus universeel.
Hmm, ik vind die universele beugels niet erg mooi staan. maar wel bedankt voor het advies.
hier kom ik iig wel al een stuk verder mee.
Ik zal is gaan proberen om een strip van 10x3mm oid te laten zetten zodat ik hem toch kan bevestigen.
Even een kort vraagje van iemand die voor het eerst zijn carter splitst.
Hoe hoort de krukas elkalweer te zitten?
Ik heb de lagers er al ingekregen, moeten de wangen van de krukas nagenoeg tegen de lagers of zit hier een ruimte tussen?
Doet de meneer in dit filmpje het dus goed of fout? http://www.youtube.com/watch?v=SM3DsOnW7S8
Alvast bedankt en groeten van een verwarde Tomosser
Lagers horen volledig in de zitting te zitten in de carterhelft. De zijdelingse speling van de krukas als gevolg van ruimte als de 2 carterhelften weer op elkaar gemonteerd worden vang je op met afstandshims. Door de machinale bewerking na het gieten kunnen er wat maattoleranties ontstaan die niet te voorkomen zijn, maar wel dmv shims te verkleinen. Dit zijn precisieringen die op dikte geslepen zijn. Als het goed is was jouw krukas ook voorzien van 1 of meerdere ringen (hoeft niet, kan wel) en deze zitten tussen lager en krukaswang. Tevens zorgen deze shims er ook voor dat de krukasdrijfstang in het midden (of nagenoeg)van de cilinder komt.
net me ontsteking op bromstand gezet(bovenste streepje) maar houd nog steeds in op top..
denk dan toch maar grotere sproeier erin, zit nu 54 in 14/9 met snelle uitlaat
jammer dat nu net de winkels gaan sluiten..
Inhouden op top is of onsteking, maar die heb je al goed gezet. Of het is juist een te grote sproeier. Niet een te kleine zoals je zij. Maar wat voor kleur is de bougie?
weet ik daarom
hierbij de foto's:
met flits lijkt hij wittig
zonder flits lijkt hij redelijk goed naar mijn idee
maar kreeg het niet goed op de foto maar in het echt was hij toch echt aan de wittige kant dus vandaar dat ik het eens met iets grotere sproeier ga proberen. heb er vandaag twee gehaald 56 en 58 en ga van de week maar even proberen, ik laat het weten!
Blokken zijn qua ophanging plug en play. Enige punten waar je op moet letten zijn:
- Welke ontsteking zit erop, electronisch of met punten. Reden is het type bobine dat je moet gebruiken. Electronisch werkt niet met de ijzeren bobine en punten niet met de plastic CDI.
- Wat voor kappen zitten er op mijn frame. Reden, plaats van de carburateur. De steunen van de motorkappen zitten bij de oudere (metalen) kappen lager en kan je, zonder aanpassingen, geen carburateur rechts plaatsen.
- Is het nieuwe blok uitgevoerd met een e-start? Op zich kan je deze wel monteren, maar als je zelf geen e-start hebt sluit dan maar 2 draden uit het blok aan. Verder kan de manier waarop de bedrading aangesloten zit anders zijn.
- Let op de cilinder. Er zijn A5 cilinders en A55. Bij de laatste staat de uitlaatpoort onder een hoek ten opzichte van de A5 typen en heeft geen membraan meer. Ook de carburateur is een ander type (PBVA ipv SHA igv Dellorto)
Ik zie dat ik een Tomos A52 blok heb met daarop (volgens mij) een A3 cilinder waarvan de cilinder kop naar de haaien is.
Weet iemand welke andere koppen op een A3 past of andere cilinders op een A52 blok passen?
Er staat Tum 209 erop beetje gegoogeld zegt dat het een A3 cilinder is. Best een oud ding, niet makkelijk te vinden.
Op de huidige kop draait de bougie door, versleten
Het is een A52 blok met een a3 cilinder zonder membraan.
Als ik de cilinder vervang moet ik ook denken om een ander carberateur met membraan toch?.
Het is een A52 blok van een tomos s25 uit 1992 en de kickstart veer doet niet zijn werk.
Best oud, weet niet wat ik precies wil.
Een nieuw motorblok of nieuwe cilinder carberateur op een a52 blok.