• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Paar vraagjes over mijn tomos

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 23 aug 2013 23:46

Afgelopen weken dus keihard aan de tomos gewerkt, aangezien ik eindelijk mijn autorijbewijs heb en dus vervoer naar school wilde, auto is gewoon te duur dus een tomos is voor mij perfect, al zit ik nu wel met wat vragen/problemen.

Allereerst mijn setup:

Dmp 65cc
15/15 carb
Afgeveilde kop, binnenkort puch hd
26-28 twv

Nou rijd de tomos dus automatish, zonder gas, t is niet hard, ongeveer 5 a 10 km, erg irritant dus, zeker als ik binnenkort bij een verkeerslicht e.d. sta. Het leek mij logish dat de gasschuif niet helemaal naar beneden ging, maar dit gebeurt dus wel. Valse lucht trekt die volgens mij ook niet, althans ik heb vloeibare pakking tussen de carb en spruitstuk gedaan.

Misschien deo test? Maar hoe doe je dat? Deo in de luchtinlaat, en dan?

Volgende vraag gaat over het voorlicht, er zitten 2 halogeen met streetfight kapje op, wanneer ik de tomos start, doet het licht het niet, pas wanneer ik rond de 15-20 rijd gaat het pas aan, niet erg vervelend maar hoe kan ik dit oplossen?

De derde vraag: wanneer de tomos schakelt naar zn 2e versnelling, gaat hij zo verschrikkelijk langzaam, gaat super in zn 1e versnelling, en na die paar seconde dat hij in de 2e versnelling gaat trekt hij ook weer goed.

De 4e en laatste vraag: Ik zie vaak tomosjes te koop staan, dan staat er vaak bij 1x kicken en hij rijd, maar bij een koude start 20-25 graden buitentemp start hij alleen met choke, meestal 2x kicken. als het blokje warm is start hij wel gelijk.

Mijn excuses voor al die vragen, wil gewoon een goed betrouwbaar brommertje hebben voor naar school te gaan!

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 aug 2013 01:37

vraag 1: gewoon met een deo busje langs alle pakkingen spuiten op ongeveer 10cm afstand van de pakking

vraag 2: het kan zo zijn wat ik denk dat je hallogeen lampjes niet genoeg stroom van je ontsteking krijgt door het lage toerental. hier is niet zoveel aan te doen.

vraag 3: dat kan komen door een kapot vraagteken veertje het is meestal een teken dat hij kapot is. in de wiki staat hoe je hem moet vervangen en hoe je kunt zien of die kapot is.

vraag 4: dit is redelijk normaal maar als je valse lucht hebt kan het een oorzaak zijn dat hij daarom "slechter" start dmv een slechte lucht benzine verhouding. maar wat is de kleur van de bougie? daar kun je veel aan zien of hij goed afgesteld is

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 24 aug 2013 10:49

vraag 1: gewoon met een deo busje langs alle pakkingen spuiten op ongeveer 10cm afstand van de pakking

vraag 2: het kan zo zijn wat ik denk dat je hallogeen lampjes niet genoeg stroom van je ontsteking krijgt door het lage toerental. hier is niet zoveel aan te doen.

vraag 3: dat kan komen door een kapot vraagteken veertje het is meestal een teken dat hij kapot is. in de wiki staat hoe je hem moet vervangen en hoe je kunt zien of die kapot is.

vraag 4: dit is redelijk normaal maar als je valse lucht hebt kan het een oorzaak zijn dat hij daarom "slechter" start dmv een slechte lucht benzine verhouding. maar wat is de kleur van de bougie? daar kun je veel aan zien of hij goed afgesteld is

Allereerst bedankt voor je reactie, de kleur van de bougie is gewoon grijs/lichtbruin, ik zal morgen nog even de deotest doen, al weet ik bijna zeker dat hij nergens valse lucht trekt, althans alle pakkingen zijn vernieuwd en heb zelfs vloeibare pakking tussen carb en spruitstuk gedaan, maar ik zal het even proberen.

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 aug 2013 11:32

kijk daar zit de fout dus al. grijs lichtbruin is dus niet goed. ik zou een maatje groter proberen qua sproeier hij moet koffie met melkbruin worden en niks grijs eraan

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 25 aug 2013 16:57

Hallo,

Vandaag de carburateur mee naar huis genomen, even goed schoon gemaakt en zie een 64 sproeier zitten, nu komt er over een paar dagen een Homoet uitlaat binnen, die de biturbo gaat vervangen. Nou staat er in het uitlaten topic dat je 4 maten sproeier omhoog moet gaan van een standaard naar Homoet, aangezien ik nu een paar maatjes omhoog ga om de bougie koffiebruin te krijgen, dus van 64 naar 66, maar de homoet komt er ook bij, dus lijkt mij 68 het beste, zal ik dan 66/68 en 70 bestellen? of misschien nog iets hoger?

Alvast bedankt!

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 25 aug 2013 17:58

zou er ook nog een hogere bij bestellen tot en met 74 dus 72 ook nog

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 28 aug 2013 22:43

En we zijn weer een paar stappen verder:

Toen ik vertelde dat de bougie grijs was, had ik er net een paar km mee gelopen, blijkbaar nog te weinig. Want na een avondje nog wat extra kilometers gereden te hebben, was de bougie wel koffie met melk bruin maar in de veronderstelling dat deze nog grijs was niet meer naar gekeken totdat ik de homoet en sproeier 68 had geïnstalleerd. hij loopt nu slechter als eerst en kickstarten moet nog vaker als eerst.

Vandaar ook mijn 2e vraag, zeker in de 1e versnelling valt vaak de stroom weg, soms kort, maar ook vaak dat ik stilsta en in een keer weer weg kan rijden zonder opnieuw te kicken. Dit komt door een oude spoel, ik gebruik dus ook zo'n bobine met een vierkant stalen frame eromheen. Volgens mij is dit een contactpunt spoel? Kan ik deze nog opknappen of kan ik beter voor een spoel waar wel een Cdi bobine op kan?

Deotest helaas nog niet gedaan, dit omdat hij veel te veel lawaai maakt om 's avonds laat nog te testen. Maar dit weekend zal dit gedaan worden.

Nog een laatste vraag, ik heb vandaag de top gemeten, met een golf naast mij, 65 op de teller, dus ongeveer 60 echte km's, eigenlijk had ik met deze setup ook het grote tandwiel wel meer verwacht, hier nogmaals de setup:

15/15 dellorto met panty filter en 68 sproeier.
65 dmp met afgevijlde kop
bh7s bougie
Homoet
26/28 tvw

Alvast bedankt!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 29 aug 2013 09:40

Heb je hem nou wel of niet afgesteld op die Homoet?

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 29 aug 2013 09:49

Het was dus na een paar km rijden was de bougie grijs, later die week nog ff in de avond zonder kenteken gereden, weggezet met de veronderstelling dat de sproeier groter moest omdat die eerder die week al grijs was. Nadat ik de homoet en sproeier vervangen had keek ik nog snel naar de bougie, was nu wel mooi koffiebruin dat was dus nog van toen in de avond rijden zonder kenteken.

Tomos startte toen (met 64) in een keer met choke aan, nu (met 68) moet ik 2 keer kicken met choke, dan loopt hij even, van choke af laten springen, valt die uit. Choke erop en hij loopt dan pas oftwel ik sta best voor lul hier op school :S

Ik denk dus dat de sproeier te groot is, ik ging van 64 naar 68 omdat ik dacht dat de bougie nog wat grijsjes was en de homoet waar altijd iets grotere sproeier in moet. nu ga ik 66 bestellen.

Ook kan ik op marktplaats een 4 spoel met vliegwiel en cdi voor 30,- kopen? Koopje of niet?

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 29 aug 2013 13:35

Ik had ook dat hij uitviel als hij van de choke af ging wanneer hij KOUD was, weet niet of het bij jou alleen is wanneer hij koud is of ook wanneer warm.

Over die ontsteking. Is een koopje, maar dan moet het zooitje wel werken.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 29 aug 2013 17:00

Hallo,

Heel vreemd, ook hier is de bougie koffiebruin, komt ook natuurlijk door de homoet, ik zal straks even een filmpje maken hoe hij rijd, want het klinkt niet allemaal even lekker.

Mvg

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 29 aug 2013 22:49

Hier nog even de filmpjes, even wat uitleg waar ik een vraag over heb, ik start dus met choke, dan rijd ik weg en rond de 32e seconde laat ik het gas los, dit geluid is dat normaal? vind het vaag klinken namelijk en het geluid na 1.20 laat ik mijn gas ook compleet los en lijkt het net een kettingzaag ofzo.

Zaterdag ga ik even verder sleutelen, want ik heb nieuwe carterolie en een nieuw vraagtekenveertje liggen, ook ga ik de 1e koppelingsveer wat inkorten want ik denk dat hij daarom bij het starten wegrijd.

http://s948.photobucket.com/user/benzwe ... e.mp4.html

Ook even een foto van na het rijden:

http://i948.photobucket.com/albums/ad32 ... 71f3c8.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 aug 2013 02:13

Ik heb even geluisterd naar je filmpje, maar het enige wat ik echt hoor (al moet ik afgaan of de geluidskwaliteit van een smartphone) is het typische koppeling geklapper bij stationair toerental.

Zoals je zelf aangeeft grijpt de koppeling al aan bij stationair toerental. Stel anders de gaskabel en stationairschroef iets bij zodat de motor net even wat langzamer draait en de koppeling niet meer zo aangrijpt. Het inkorten van de veer heeft alleen tot gevolg dat de koppeling aangrijpt op een hoger toerental, maar wat ik zo op het filmpje zie en hoor hoe het wegrijden verloopt zou je dit niet hoeven te doen. Wel zou ik de koppeling nakijken waarom deze klappert.

Vwb het geluid bij gas dicht, is dit typisch Homoet? Of is dit vanwege de hogere toeren als je het gas dichtdraait? Nogmaals, jij draait je gas dicht, maar ergens krijgt de cilinder nog een vorm van mengsel waardoor je dit geluid waarschijnlijk krijgt (omschrijving kettingzaaggeluid). Zoals ik hierboven al aangaf, kan dat zijn omdat de gasschuif blijkbaar niet ver genoeg dicht staat. Ik zou alleen niet zolang zonder af en toe gas te geven op de motor willen uitrollen ivm smering van de krukaslagers e.d.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 30 aug 2013 09:53

Je uitlaat zit er niet helemaal lekvrij op geloof ik. Maar voor de rest klinkt het wel normaal vind ik eigenlijk
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 30 aug 2013 13:22

Volgens mij zit die er inderdaad niet helemaal lekker op, ik snap ook niet helemaal maar het frame klopt niet goed, want de biturbo kwam ook al tegen het achterwiel aan, ik ben dus bang wanneer ik de imbusjes nu strakker draai dat ze afbreken.

Ik heb nog een airsal 50cc liggen, die komt er dit weekend ook op omdat de top nu te hoog is ivm boetes.

Ik vind het heel vreemd dat de uitlaat niet lekker past, ik ben ook bang dat deze gaat afbreken omdat hij nu enorm dicht bij het achterwiel zit.

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 01 sep 2013 22:44

O shit, ik reed vanmiddag naar de garage om nog wat aan de kappen te doen, stopt de tomos er compleet mee het leek alsof de bougie geen vonk meer gaf, reed met 60 km/h en volgas of geen gas geen verschil, ook drukte ik op het uit knopje maar dat had geen effect, vandaar ook mijn gedachte dat hij niet meer vonkte. Op de garage even gekickt, vonkt wel, bougie wel kurkdroog koffiebruin.

Gelijk dacht ik aan de benzine, misschien tank leeg? Na het bijvullen nog steeds niets... Morgenmiddag even verder, maar ik verdenk de sproeier dat die vol zit? Iemand nog tips? Nieuwe ontsteking komt dinsdag pas... :(

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 01 sep 2013 23:10

Vervuild/verstopt luchtfilter, vuile carburateur of verstopt benzinekraantje?
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 02 sep 2013 15:19

Gelukkig het was de sproeier maar die verstopt zat... toch wel een paar vraagtekens, want allebei de filters (tank en carb filter) waren redelijk schoon... Hoe kan de sproeier dan toch vol zitten?

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 02 sep 2013 23:24

ja dat vind ik ook wel vaag, hoort toch uberhaubt niet te kunnen met die filters??

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 sep 2013 22:47

Jawel, er kan door de ontluchting van de vlotterkamer wel degelijk vuil in de carburateur komen en zodoende ook de sproeier verstoppen. Was de carburateur erg vuil aan de buitenkant?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen