Er is weer vordering in het tomos project, althans... eerder terugslag...
Vanochtend dus weer naar de garage gereden, hij gaat dus ongeveer 20, en kan dus ook voor 3-4 seconden volgas geven, maar dan gaat het toch echt stotteren, ook boven een bepaald aantal km's. Tunneltje in kan ik het gas beter loslaten want de schokken van de onsteking zijn echt snoeihard (hiermee bedoel ik dat hij even weer de vonk geeft en dus een schok van het doorrijden) En het tunneltje uit kan bijna volgas omdat hij dan meer moet werken.
Affijn, verder met het verhaal. Bij de garage aangekomen de ontsteking nog even gecheckd met alleen de zwarte direct op de bobine, geen verschil dus andere bobine, een oude met de aarde nog aan de zijkant, vonkt niet, logisch want die spoel werkt alleen op de cdi. Omdat het gewoon niet werkte de oude spoel terug erop gedaan, alleen paste het goede vliegwiel niet lekker meer, hij schuurde omdat hij scheef zat, maar het spul liep wel, met een berg lawaai.
Veel plezier had ik er niet van, want de spie van de krukas was scheef in de as gaan graven, en het vliegwiel paste er nu niet meer op, in ieder geval vloog alle kanten op en raakte ook de spoelen. Kapotte krukas dus gelukkig hebben we nog meerdere blokjes liggen en dus de cilinder en alles erop geknald. Nog niet getest, duurde een hele dag om alles weer in elkaar te zetten.
Alles was dus van vandaag, nu verder met het antwoord van Shadowranger over het probleem met de 4 spoels stotter.
Het vreemde van dit alles, is dat er op geen enkel van de 7-8 a52 blokjes die wij hebben afstel streepjes staan... ik kan dus vrij moeilijk gaan afstellen. Het vliegwiel dat ik bij de spoel kreeg zat er dus direct op de spoelen, volgens mij hoort dat niet want hij moet wat afstand hebben, ik heb 3 kleine en 4 grote vliegwielen liggen, en dus een grote erop geknald samen met de 4 spoels ontsteking. Voor alle duidelijkheid het gaat om dit soort vliegwiel met ontsteking:
Hier het vliegwiel dat er wel op paste:
Hier de ontsteking:
Hier het vliegwiel dat ik er bij kreeg, wat wel op een 2 spoels ontsteking past maar de raakpunten raakt bij de 4 spoels
Is dit dan wel of niet een pickup ontsteking? Zo niet, hoe stel ik deze dan af, want de grondplaat heeft dus 2 gaatjes, die allebei niet overeenkomen met het blokje, ik had dus een gat erbij geboord om er 2 van de 3 schroefjes vast te maken