• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Paar vraagjes over mijn tomos

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
34 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 07 sep 2013 21:41

En we gaan weer verder, het volgende probleem:

Vandaag dus de nieuwe ontsteking erop gezet, die van 30,- ja.

Het is dus een 4 spoels met een zwarte en gele draad aan het uiteinde. Na het vandaag geinstalleerd te hebben bleek hij niet te passen, dus na wat boren 2 van de 3 schroefjes erin gekregen. Voor zover ik weet hoeft een 4 spoels ontsteking niet afgesteld te worden toch? er zit immers geen streepje om hem op brom of snor stand te zetten..

Nu blijkt na het schakelen naar z'n 2 dat hij heel erg stottert en dus niet harder dan ongeveer 25 wil. Heb ik iets fout gedaan of is die ontsteking gewoon kut, want die vent waarvan ik hem kocht zei 30,- voor spoel cdi en vliegwiel, ik kreeg geen cdi en het vliegwiel dat ik erbij kreeg was te klein, dus ik had een grotere gepakt uit m'n toch zo'n grote collectie onderdelen.

Omdat een foto meer dan duizend woorden zegt zal een filmpje wel een miljoen worden zeggen... :) dus hierbij: Let op ik geef dus niet meer of minder gas, het blokje loopt dus perfect zoals vanmorgen voor de nieuwe ontsteking ook zit er een cdi in plaats van de oude bobine, maar de cdi functioneert perfect.

Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2013 09:45

Er moeten streepjes staan op de carterhelft en een inkeping op de grondplaat waar de spoelen op zitten. Als deze er niet in zit, heb je de grondplaat van een pick-up versie, die is idd niet voorzien van een inkeping omdat de pick-up de ontsteking regelt. Maar voor zover het afstellen, ontstekingen moeten altijd afgesteld worden. Alleen de elektronische zet je een keer goed en behoeven geen verdere afstelling meer, zoals bij contactpunten.

Gezien je filmpje hoor ik dat de ontsteking slagen overslaat. Je schrijft dat je zelf een vliegwiel erbij heb gezocht. Ik kan dat even niet rijmen. Je kan niet zomaar een ander vliegwiel erbij nemen uit je eigen collectie. Dit zal dan ook wel de reden zijn dat eea niet lekker loopt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 08 sep 2013 21:12

Er is weer vordering in het tomos project, althans... eerder terugslag...

Vanochtend dus weer naar de garage gereden, hij gaat dus ongeveer 20, en kan dus ook voor 3-4 seconden volgas geven, maar dan gaat het toch echt stotteren, ook boven een bepaald aantal km's. Tunneltje in kan ik het gas beter loslaten want de schokken van de onsteking zijn echt snoeihard (hiermee bedoel ik dat hij even weer de vonk geeft en dus een schok van het doorrijden) En het tunneltje uit kan bijna volgas omdat hij dan meer moet werken.

Affijn, verder met het verhaal. Bij de garage aangekomen de ontsteking nog even gecheckd met alleen de zwarte direct op de bobine, geen verschil dus andere bobine, een oude met de aarde nog aan de zijkant, vonkt niet, logisch want die spoel werkt alleen op de cdi. Omdat het gewoon niet werkte de oude spoel terug erop gedaan, alleen paste het goede vliegwiel niet lekker meer, hij schuurde omdat hij scheef zat, maar het spul liep wel, met een berg lawaai.

Veel plezier had ik er niet van, want de spie van de krukas was scheef in de as gaan graven, en het vliegwiel paste er nu niet meer op, in ieder geval vloog alle kanten op en raakte ook de spoelen. Kapotte krukas dus gelukkig hebben we nog meerdere blokjes liggen en dus de cilinder en alles erop geknald. Nog niet getest, duurde een hele dag om alles weer in elkaar te zetten.

Alles was dus van vandaag, nu verder met het antwoord van Shadowranger over het probleem met de 4 spoels stotter.

Het vreemde van dit alles, is dat er op geen enkel van de 7-8 a52 blokjes die wij hebben afstel streepjes staan... ik kan dus vrij moeilijk gaan afstellen. Het vliegwiel dat ik bij de spoel kreeg zat er dus direct op de spoelen, volgens mij hoort dat niet want hij moet wat afstand hebben, ik heb 3 kleine en 4 grote vliegwielen liggen, en dus een grote erop geknald samen met de 4 spoels ontsteking. Voor alle duidelijkheid het gaat om dit soort vliegwiel met ontsteking:

Hier het vliegwiel dat er wel op paste:
Afbeelding

Hier de ontsteking:
Afbeelding

Hier het vliegwiel dat ik er bij kreeg, wat wel op een 2 spoels ontsteking past maar de raakpunten raakt bij de 4 spoels
Afbeelding

Is dit dan wel of niet een pickup ontsteking? Zo niet, hoe stel ik deze dan af, want de grondplaat heeft dus 2 gaatjes, die allebei niet overeenkomen met het blokje, ik had dus een gat erbij geboord om er 2 van de 3 schroefjes vast te maken

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 08 sep 2013 23:13

kijk hier gaat het mis de bovenste foto is het vliegwiel van een contact punten ontsteking (open vliegwiel)

de foto van de ontsteking is een elektronische ontsteking daar hoort dus een dicht vliegwiel bij dat er naast ligt

dus het is logisch dat het niet loopt want er klopt helemaal niks van. je vraag over de streepjes je hebt wss iets oudere blokken waar een contactpunten ontsteking op heeft gezeten die stel je idd niet af met streepjes maar met een voelermaatje en een schuifmaat en de grondplaat draaien en je hebt dus geen pick up.

je kan die 4 spoels ontsteking er wel opzetten maar das wel moeilijker afstellen maar het is te doen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 09 sep 2013 08:22

Onderste is een gesloten vliegwiel wat hoort bij een elektronische ontsteking. Je bedoelt de eerste foto die met het openvliegwiel neem ik aan? Of de poster heeft zijn post gewijzigd ondertussen.

Mod edit: Heb post van Buitertje aangepast en foto's zichtbaar gemaakt. De opmerking gaat dus om de bovenste, niet de onderste.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2013 09:53

Bij een pick-up unit is op het vliegwiel een verdikking aangebracht. Daar reageert de pick-up op. Dit is dus niet hetzelfde als het kunststof blokje tussen de 2 spoelen op de grondplaat.

Vwb de opmerking over de 2 gaten en gaten bijboren, ik denk idd dat je een oud A3 blok hebt waar van oorsprong een contactpunten ontsteking op heeft gezeten, die zit met 3 boutjes vast. Helaas zul je dus op zoek moeten gaan naar een originele A5 blok met streepjes in het carter, anders gaat het niet werken.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 09 sep 2013 10:44

Ik denk dat ik al begrijp hoe het zit, ik heb vandaag de krukas doorgemeten, en hij bleek voordat de nieuwe ontsteking erop ging al niet helemaal lekker meer was. Oftewel het kleine vliegwiel raakte de spoel omdat de krukas krom was. Nu heb ik een nieuwe krukas en draait het vliegwiel weer lekker, helaas ga ik geen nieuwe carter helft kopen om de afstel streepjes te hebben.

Ik ga vanmiddag verder maar ik laat eerst de contactpunt spoel erop en kijk later wel verder.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2013 10:46

Open vliegwiel hoort niet bij de ontstekingsspoelen (magneten te ver weg). Gewoon de dichte monteren en let erop dat je het vliegwiel juist monteert op de spie.

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 20 sep 2013 15:50

Hallo,

Vliegwiel probleem achter de rug, en nu alweer een probleem :)

In z'n 2e versnelling rond de 20km een enorme powerdip, trekt echt zo sloom. het duurt 30 seconde om van 20 naar 30 te gaan en vanaf 30 naar top gaat stukken sneller.

T is vooral vervelend als je achter fietsers rijd en daarna inhaalt trekt hij echt niet snel op zeker met een 28 ATW zou dit toch veel sneller moeten?

Zou het zin hebben koppelings veren in te korten? Want hij maakt op 20km/h wel heel weinig toeren.... net als bij een auto als die onder de 1000 toeren zit trekt het ook niet en zou je eigenlijk terug moeten schakelen...

Alvast bedankt!

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 27 sep 2013 16:40

niemand een idee?

Bvd

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 sep 2013 12:03

Ontsteking staat niet goed afgesteld. Die powerdip komt gewoon omdat de snelheid van de krukas te langzaam wordt en de vonk waarschijnlijk niet op het juiste tijdstip komt tov het BDP. Ontsteking verdraaien en verder spelen met de stand totdat je vind dat ie lekker loopt. Als je nu de streepjes had in je carter kon je meteen zien waar het probleem zat. Je hebt een 4-spoelen ontsteking gemonteerd op de plaats van waar eigenlijk een puntenontsteking hoort (vandaar de 3 bevestigingspunten en geen streepjes)

Wat is de kleur van je bougie nu? Ben even de setup kwijt. Kun je die nog eens posten?

empowered
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 28 sep 2013 14:40

uhhh je hebt als het goed is 3 koperkleurige spoelen en 1 zwarte spoel en nog een klein zwart kasje als het goed is. Zorg dat de zwarte spoel onderaan staat dan heb je de standaard afstelling van een snor, spie ong 1cm of halve cm terug naar links als hij helemaal omhoog staat dus naar boven wijst

Dusvin
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dusvin » 28 sep 2013 14:59

Hallo,

Sorry voor de onduidelijkheid maar er zit nu nog steeds een contactpunt ontsteking op, ik heb nog geen tijd gehad om de 4 spoels terug te zetten.

Ik heb vanmiddag een achtertandwiel van 24 gemonteerd, rijd echt brak weg en op volle snelheid stottert hij enorm alsof ie toch een vonkje overslaat. dit deed hij niet met de 28 omdat ik daarmee niet zo'n hoge snelheid haalde als nu.

Volgend weekend ga ik de koppelings veren wat inkorten, was ik toch al van plan.

Mijn setup:

airsal 50cc snel alu
Homoet
26-24 (voorheen 26-28)
14/12 carb
7 hittegraad bougie

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 sep 2013 09:33

Hoe staat de puntenontsteking afgesteld? Volgens fabrieksopgave (zie wiki) of eigen interpretatie? Hoe is de conditie van de punten, niet ingebrand en het oploopnokje en viltje ingevet? Condensator kan ook problemen geven als deze lek is (inbranden van de punten). Stotteren kan ook komen door een defecte bobine of slechte massa van de bobine waardoor deze zijn werk niet goed doet. Of als de punten gaan "zweven" doordat de afstelling niet klopt en ze niet meer kunnen sluiten voor de nieuwe lading. Bougiekabel nalopen op oxidatie/ bevestiging in bobine/ bougiedop en of alle contactvlakken schoon zijn zodat er geen weerstand is. Eventueel een andere bougie gebruiken om uit te sluiten dat deze defect is. Vonk moet mooi blauw zijn en regelmatig vonken, ook bij langzaam kicken. Ook op enige afstand van de kop (1,5 cm moet ie kunnen halen). Denk er wel aan een goed geïsoleerde tang te gebruiken als je dat wil proberen!!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
34 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen