Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Geen probleem
Wat is het probleem? Nieuwe uitlaat en schokbrekers
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ketting gespannen, rem gesmeerd, achterlicht gemaakt
Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Geen probleem
Wat is het probleem? Nieuwe uitlaat en schokbrekers
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ketting gespannen, rem gesmeerd, achterlicht gemaakt
Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Jos en 32 jaar oud. Sinds vrijdag heb ik mijn allereerste brommer in bezit. Dit omdat ik voor woon-werk verkeer net te ver moet fietsen. Ik heb redelijk technische kennis en kluservaring maar nog nooit aan brommers gesleuteld.
Via een kennis een Tomos A3 overgenomen. Ik heb hier al veel gelezen en ben van plan toch wat dingen aan mijn tomos zelf te gaan doen. Volgens de vorige eigenaar heeft hij er een nieuwe voorvork, ketting en remblokjes op laten zetten.
Ik ben er vrijdag zonder problemen van Rotterdam naar Utrecht mee gereden en volgens de TomTom de 53 km/h aangetikt

Aangezien ik de tomos elke dag wil gaan gebruiken en geen zin in bekeuringen heb is opvoeren niet nodig voor mij. Hij gaat snel genoeg voor mij.
Hieronder mijn tomos.

Dingen die ik al heb gedaan
Poetsen want het was 1 grote smeerbak

Ketting gespannen want daar zat erg veel speling op. Sloeg tegen de achterbrug aan.
Remmen gesmeerd want de achterrem bleef hangen

Achterlicht gemaakt want alleen het remlicht werkte. Kwestie van een nieuw lampje indraaien.
Dingen die ik nog wil doen
Schokbrekers vervangen ivm de roest
Nieuwe uitlaat ( standaard snel/speedy of techno bos)
Nu meteen mijn vragen
Kan ik de schokbrekers makkelijk zelf vervangen? Is dit een kwestie van losdraaien en nieuwe monteren of moet ik nog ergens rekening mee houden ?
Welke uitlaat adviseren jullie? Het hoeft van mij geen race monster te worden maar hij mag wel iets sneller optrekken.
En waar moet ik rekening mee houden als ik er een andere uitlaat op wil leggen? Ik neem aan nieuwe pakking maar lees ook wat over een grotere sproeier. Als ik hem los haal bij het blok kan ik dan gewoon de andere in omgekeerde volgorde monteren.
Tenslotte waar kan ik hier in Utrecht stad aan onderdelen komen? Of kan ik beter online bestellen.
Alvast bedankt voor de hulp al verwacht ik nog genoeg problemen te krijgen dus hier terug te komen met andere vragen.