• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Carterkap en achterverlichting

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
zworky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor zworky » 16 nov 2013 17:55

Welke Tomos model heb je? tomos A3
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds verversing van de olie en sinds ik de verlichting werkend heb gemaakt.
Wat is het probleem? De schroef draad van de carter kap is kapot van het olie bijvul gat en aftap gat van olie.
mijn achterlicht brand steeds door.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? verse carter olie, benzine filter er op gezet, orginele spannings regelaar.

Geachte tomos rijders,

Ik heb een paar problemen met mijn snor brommer..

1, mijn brommer lekt olie als een gek. maar dat lijkt me logies.. de schroefdraad is kapot.. nu heb ik al wat onderzoek gedaan. of opniew tappen.. of helicoil er in doen... ik ben in de bouwmarkt geweest.. de prijzen voor zoon draad tap setje... is al gouw 25 euro.. als het werkt ben ik blij.. dus een nieuw deksel kopen is ook een optie... maar nu vraag ik mij af past een A35 deksel op mijn A3 tomos?? ... anders vroeg ik me af of iemand weet je waar je goedkope helicoils kan kopen of laten zetten?.. dan heb ik nog gelezen om locktite te gebruiken.. maar mensen in mijn omgeving rade dat niet aan omdat je dat bijna niet meer los krijgt.

2. toen ik mijn tomos kogt was de spannings regelaar kapot. die heb ik vervangen met een orginelen... toen werkte het weer prima. maar al sinds een best lange tijd gaat het achterlicht steeds kapot. om de week moet ik een nieuw peertje er in doen. gwn doorgebrand.. ik heb 5watt geprobeerd.. toen 10 watt... maar geen resultaat,,,terwijl me voor verlichting het wel prima doet?. Nu heeft iemand me aanbebovel een nog sterker lampje te zoeken van 15 of 20 watt.. maar waar vind je die? ik vind ze alleen van 5 en 10 watt. helaas ben k niet in het bezit van een multimeter.. hoop dat ik die kan lenen binnekort en kijken hoeveel volt en watt er uit komt. Maar iemand eenig iedee wat de oorzaak is? en liefste hoe je het op kan lossen. orgineel moet er toch 10 watt in?

Ik hoop dat ik jullie voldoende info heb gegeven. als ieamnd het niet snapt of nog info mist.. vragen zijn altijd welkom. Alvast bedankt voor jullie hulp. wil dit egt opgelost hebben maar kom er helaas nog niet helemaal uit.

Met vriendelijke groet,

Zworky de trotse eigenaar van een tomos :D

zworky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor zworky » 16 nov 2013 17:57

oja nog klein dingetje.. weet iemand hoe die ringen heten die je aan je olie aftap bout moet doen zodat het beter afdicht? dan kan k daar ook een paar van kopen. maar weet niet hoe ze heten :O

alvast bedankt

groetjes

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 nov 2013 17:59

Sterkere lamp zou ik niet doen, want je smelt op die manier alleen het glaasje van het achterlicht weg. Meet eens hoeveel spanning er naar je achterlicht gaat. Waarschijnlijk is het een kwestie van een weerstand ertussen zetten.

Vwb je dolle draad. Ga eens langs bij een authentiek garagebedrijf of revisiebedrijf wat motoren doet. Waarschijnlijk kunnen zij simpel zo'n helicoil in het gat zetten. Je vraag of een A35 kap op een A3 blok past: Nee, want de pasbussen zijn anders.

Die ringen heten knelring of afdichtring. Die zijn bij je bromdealer te koop.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

zworky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor zworky » 16 nov 2013 18:44

dankje shadowranger.. ik zal maandag meteen langs gaan bij paar bedrijven! ;D en op zoek na multimeter gaan. en dan zoeken na de juiste weerstand. als het niet lukt laat ik het horen.. thx :D

luilak
  • Citeer

Berichtdoor luilak » 16 nov 2013 22:35

ik heb een vraagje wat betreft je achter licht, heb je een remlicht schakelaar bij je remhandvat???
dat het lampje steeds door brand kan ook zijn dat deze remlicht schakelaar stuk is en je dus de hele tijd op je remlicht rijd.
of, dat er een andere lamp in moet, zo,n duplo lamp groot en klein licht, voor gewoon en rem licht.

zworky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor zworky » 18 nov 2013 02:10

ik heb een vraagje wat betreft je achter licht, heb je een remlicht schakelaar bij je remhandvat???
dat het lampje steeds door brand kan ook zijn dat deze remlicht schakelaar stuk is en je dus de hele tijd op je remlicht rijd.
of, dat er een andere lamp in moet, zo,n duplo lamp groot en klein licht, voor gewoon en rem licht.

er moeten 2 de zelfde lampjes in mijn achterligt.. mijn remverlichting doet het niet aan een kant (door dat schakelaartje afgebroken in de remhevel) maar als ik met de andere kant rem dan brand het onderste lampje als ik los laat gaat het lampje weer netjes uit... met het bovenste lampje gebeurt niks als ik rem. bovenste lampje gaat aan zogouw ik de licht schakelaar aan zet op mijn brommer.... ik heb wel het peertje uit het remlicht gehaald omdat dat plastic ding waar je de peertjes in klinkt gebarsten is. maar het lijkt me sterk dat dat er mee te maken heeft dat mijn gewone achterverlichting doorbrand om de paar dage..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 nov 2013 07:26

Dat laatste veranderd de zaken wat. Blijkbaar kan de lamp teveel trillen in de fitting, waardoor deze snel kapot gaat. Je zal de unit dus moeten vervangen.

Welk type achterlicht heb je, want naar mijn idee zit in alle gevallen het remlicht in de bovenste fitting (met die reflector erachter) en de gewone verlichting in de onderste (ivm aanlichten van de kentekenplaat).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 18 nov 2013 19:36

das het mooie als je door vraagt, dan kom je vaak het probleem al tegen.
zoals nu dus, inderdaad door het trillen zal de lamp ook stuk gaan.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers