Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag
Wat is het probleem? Na vervanging van de gaskabel gaat het 'gas-handvat' vrij stroef. Bij gas geven gaat hij niet automatisch vanzelf weer (naar voren) terug wanneer je het gas loslaat. Bij vol gaat blijft hij vaak hangen. Ook al doe ik de handhendel weer dicht; de brommer blijft vol lopen en is niet meer te stoppen (op vol gas dus!).
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Vandaag wat onderhoud gedaan;
- nieuwe binnen+buitenband bij achterwiel
- nieuwe achterrem-kabel
- nieuwe gaskabel
Vandaag wat onderhoud gedaan aan de brommer;
Achterband binnen/buiten vernieuwd, nieuwe remkabel voor de achterrem en een nieuwe gaskabel om dat deze gisteren was geknapt. Alles goed en wel vervangen, alleen 1 probleem;
De gashendel gaat vrij stroef sinds ik de gaskabel heb vervangen. Stationeer staat de brommer gewoon stil, bij 'beetje gas' rijdt de brommer rustig net zoals normaal. Het probleem is echter dat de gashendel vrij stroef gaat en zodoende niet vanzelf weer 'terug' gaat en dus dicht valt. Een bijkomend probleem: bij in 1 keer vol gas geven blijft het de gashendel haken en blijft de brommer dus vol gas rijden, ook al doe in de gashendel weer naar boven (dicht). Vol gas rijden wordt hierdoor een levensgevaarlijke situatie want de brommer is niet in 1x te stoppen.
Ik heb tijdens het vervangen van de gaskabel GEEN olie/smeermiddel gebruikt bij de gasschuif (klein cilindertje ipv een plat schuifje) in de carburateur. Ook heb ik GEEN smeermiddel/olie gebruikt bij de gashendel (op het stuur). Is dit de reden waarom alles zo stroef verloopt en hij op de top blijft haken??
Zo ja; waar moet ik dan smeren en met welk middel?
Is niet de oplossing voor mijn probleem? wat dan wel ?

Bij voorbaat dank!
De gaskabel is naar mijn mening op goed formaat; stationeer staat de brommer mooi stil, en hij trekt net zo snel op als normaal en reageert dus ook niet anders. Het enige is dus het blijven haken zoals hierboven beschreven!