• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos maakt krassend/schurend geluid.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Jony
Tomosforummer

Berichtdoor Jony » 09 apr 2014 00:13

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag (08-04-2014)
Wat is het probleem? Tomos maakt een hard krassend/schurend geluid.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Niks veranderd.

Hoi,

Toen ik vannacht op mijn Tomos reed schrok ik me ineens een hoedje omdat ik opeens een erg hard krassend/schurend geluid hoorde. Het was zo luid dat ik de uitlaat niet meer hoorde. Ook voelde ik het trillen door mijn voetsteunen in mijn benen. Na een meter op 50 rijden stopte het plotseling. Na een willekeurig aantal meters was het er weer.

Ik stopte even om te kijken alleen het was te donker om iets te zien. Later toen het weer terug kwam stopte ik en toen ik helemaal tot stilstand kwam stopte het geluid ook en als ik weer wegreed was het ook weg, dan kwam het na een tijdje weer terug.

Het klinkt een beetje alsof iets enorm aanloopt of iets dergelijks. In ieder geval voelt als wrijving die er niet hoort te zijn om het maar even zo te omschrijven.

Erg vervelend allemaal aangezien het geluid de hele stand hier bij elkaar schreeuwt.
Mocht er nog extra informatie nodig zijn dan laat het maar weten.

Ik hoop dat iemand een goeie tip kan geven aangezien het helaas dagelijks vervoer is.

Groetjes,

Jony

freak
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor freak » 09 apr 2014 11:04

aan de hand van je verhaal zou je zeggen het is ijzer op ijzer wat aan slijt.
als je stil staat en de motor loopt nog doet hij het dan ook??
ik zou eerst eens alles bij langs lopen of er niet ergens iets los zit, denk aan spatbord boutjes, wielen of de uitlaat die rammelt of aanslijt ergens.
als je stil staat en hij geeft dat geluid nog dan kun je vaak wel horen aan welke kant dat het zit.
denk aan een slappe kickstart veer die tijdens het rijden onderuit zakt.
beetje moeilijk om zoiets te vinden aan de hand van alleen tekst.

Jony
Tomosforummer

Berichtdoor Jony » 09 apr 2014 12:23

Is inderdaad lastig voorstellen, vond dat hij sowieso al wat nare geluiden maakte maar nu zit ik te denken dat het goed kan zijn dat er geen of bijna geen blokolie meer in zit, zou iets meer verklaren denk ik. Boutjes etc zit allemaal goed en kickstart ook.

Ik kan het ook elke keer laten stoppen door helemaal af te remmen en dan weer verder te rijden, dan komt het na een meter of 60 weer terug. Denk dat ik even olie ga halen en kijken of het dat is.

In ieder geval bedankt voor de tips, ga ik alsnog even nalopen.

Edit: Sinds de aankoop van deze Tomos ben ik al meer aparte dingen tegen gekomen, hij is bij een bedrijf aardig opgeknapt, nieuwe spatbordjes, achterlicht, voor licht. Alleen zo waren er wel een paar rare dingen, het achterlicht deed het niet en na checken bleek dat hij niet eens aangesloten was. Ook zat de voorvork half en zo nog een paar dingen.

Zou me dus niet verbazen als bij het opknappen er bijna of geen olie in is gedaan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2014 22:06

Klinkt mij als een warm- of vastloper. Heb je een eigen mengsmering tankje op je Tomos zitten of tank je brommix? Mix je zelf en in welke verhouding?

Verder kan er een lager kapot zijn in de bak of krukas. Dat kan soms ook deze gillende geluidien maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Jony
Tomosforummer

Berichtdoor Jony » 11 apr 2014 00:28

Vandaag is de boel opgelost.

Zat inderdaad nog amper olie in, daarnaast was er in het blok nog een tandwiel versleten en daar zat dus ook speling op.
Die bracht ook het schokken met optrekken op, want dat had ik ook soms. Ook is het vraagteken veertje vervangen.

Toen weer nieuw olie erin en nu loopt hij weer helemaal soepel. :oops: (Er zat trouwens ook bijna geen olie meer in, gezien de voorgaande taferelen sta ik hier niet eens meer van te kijken) |:(

Warmlopen had ik zelf niet gauw gedacht aangezien hij nog wel gewoon goed reed zonder problemen alleen begon hij soms een schurend geluid te maken. Maar daarna reed hij wel gewoon verder, qua prestatie was er dus niks veranderd tijdens dit probleem.

Anyway, hier kan een slotje op! Thanks!

Gesloten
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen