• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit, start niet meer

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 26 mei 2014 21:59

Vorige week donderdag is mijn Tomos tijdens de rit naar huis uitgevallen.
Hij viel uit toen ik door een bocht ging. De eerste keer moest ik even flink kicken, maar ging ie nog wel aan.
Een bocht later, zelfde probleem.

Even later startte hij nog wel, maar kon ik geen toeren maken. Alles wat niet rechtuit en naar beneden was kwam ik gewoon niet meer vooruit.
Toen ik de Tomos op de standaard zette startte hij nog wel en kon ik hem vol de toeren in jagen (dat ging best hard ook).

Dus ik dacht, OK, zal wel het standaard dichtslibben van de katalysatoruitlaat zijn. Nieuwe uitlaat besteld (Tecno Bos, mag ook meteen wel wat leuker worden natuurlijk).

Vanavond dus aan de slag geweest. Uitlaat eraf, uitlaat erop. Niks.

Ik kan kicken, dan hoor ik de zuiger flubflubflubflub doen. Kicken kost ook echt kracht.
Bougie vonkt. Zit nu zelfs een compleet nieuwe in.
Er komt benzine in de carburateur. Het vlotterbakje zat gewoon vol na mijn kickpogingen, en daarvoor was ie nog leeg.
Ik heb de vlotternaald doorgeblazen, dat kostte geen moeite. Ook daarna nog helemaal niks.

Ik kan niet goed voelen of de bougie nat is, mijn handen zijn compleet vettig en zweterig van het gesleutel. Hoe nat is nat?

De volgende poging wordt het spruitstuk loshalen, maar dankzij de e-start op deze bak is dat echt een rotklus. Dus eerst maar eens even kijken of ik nog meer kan controleren?

Ik hoor echt geen enkele ontsteking, alleen het bewegen van de zuiger.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 28 mei 2014 09:58

Ik dacht gisteren ook nog aan eventueel een lekke krukaskeerring (koppelingskant), maar dan moet ik zeker ook duidelijk minder weerstand bij de kickstart hebben?

Vanavond/morgen de carb nog maar eens helemaal uit elkaar halen en 100x kicken, kijken of er nou wel of niet benzine in de cilinder komt...

Kan het zijn dat er wel benzine in de carb komt, maar te weinig? Door een bijna verstopt benzinekraantje oid?
Het vlotterbakje komt wel elke keer vol, maar ik weet niet of dat voldoende is om ook echt benzine door het spruitstuk te zuigen.

Ik kan trouwens aan een nieuwe bougie erg moeilijk zien of ie nat is (glimt nogal van zichzelf), iemand een tip om dat beter te kunnen zien?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mei 2014 15:42

Zit er niets verstopt in je carburateur? Met name het stationairgaatje en de 2 gaatjes in de koperen venturie (en de sproeier zelf uiteraard) kunnen nog wel eens verstoppen.

Als je vlotterbakje volstroomt is er niets aan de hand met de aanvoer van brandstof. De snelheid kun je testen door de slang in een leeg flesje te doen en de kraan te openen. Stroomt het redelijk snel door, dan is dar niets aan de hand. Kijk ook eens naar het filtertje achter de aansluiting waar de slang op komt van de carburateur.

Enige wat ik me kan voorstellen is dat de aansluiting carburateur/ spruitstuk niet lekker zit. Daar gaat het eerst valse lucht ontstaan. Bij de e-start zit deze toch ook gewoon rechts naast het frame? Of heb je zelf een rechte aansluiting gemaakt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 28 mei 2014 16:03

De aansluiting (met kunststof vulbus) zit goed strak, hier is verder ook niks aan veranderd en het probleem is spontaan ontstaan, dus ik denk dat valse lucht niet het probleem is.

Het spruitstuk is precies hetzelfde als bij elk ander A35 blok, dus schuin. Volgende stap wordt dus inderdaad de carb nog een keer grondig doorlopen.
Thrackan's WWT

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 28 mei 2014 23:27

Heb je ook al geprobeerd om een beetje benzine door bougie gat in de cilinder te gooien en nadat je bougie weer hebt gemonteerd kijken of hij start? als hij wel start dan weet je dat het aan de brandstof toevoer ligt.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 23 jun 2014 12:34

Na weinig sleuteltijd en geen oplossing ben ik vandaag eindelijk weer eens met de brommer, met dank aan de brommerboer.

De oplossing:
Voetpakking was lek en volgesmeerd met vloeibare pakking. Materiaalkosten: €5,95 voor een pakkingsetje. Arbeid hebben we het maar even niet over...

Weer wat geleerd! Volgende keer doen we dat dus gewoon zelf.
Thrackan's WWT

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 24 jun 2014 12:40

Kudt. Rijdt ie net lekker 60-65, misschien 30-35 kilometer gereden, hoor ik een tweetal ploppen uit de uitlaat op vol gas, geen reactie meer op de gashendel en sta ik stil... Kicken klinkt ook iets anders.

Even kijken hoe het nu is na een paar uurtjes afkoelen in de stalling.

Ok, in de stalling krijg ik na een aantal keer kicken een goeie knal. Waarschijnlijk dezelfde als de ploppen die ik op vol gas kreeg. De ene keer wat meer echt PANG, de andere keer zit er een pfft-geluid bij.

Klinkt alsof ik een aantal keer kick, er dan genoeg benzine in de verkeerde plek zit om te verbranden en dat het dan PANG zegt.

Kan mijn ontsteking spontaan vernaggeld zijn?
Thrackan's WWT

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 24 jun 2014 19:56

De symtonen duiden daar idd wel op.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).