• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start moeilijk.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 02 sep 2014 10:08

Hallo allemaal,

Ik heb laatst flink wat veranderd aan mijn Tomos:

- Ander (gereviseerd) blok (was 1-speed, nu 2-speed).
- Brom cilinder (was snor ei-cilinder, nu dus membraan cilinder).
- HD kop (was ei-cilinder kop).
- 14/12 Carburateur (was 14/9), sproeier 60 momenteel.
- Schuin 15mm spruitstuk (was origineel spruitstuk voor ei-cilinder).
- Membraan er tussen.
- Powerfilter (was standaard luchtfilter).

Nou is het probleem dat hij moeilijk start en ook niet meteen stationair blijft lopen. Hij loopt heel mooi stationair als hij warm is maar als hij koud is valt ie uit (tenzij ik met wat gas toeren blijf maken).

Als ik hem aan probeer te krijgen zonder choke gaat dat niet (tenminste niet na 3 keer kicken), met choke lukt het vaak ook niet in 1x.

Als hij dan net gestart is (dus nog koud) en ik geef teveel gas valt hij ook weer uit, maar als ik rustig de brommer op snelheid laat komen en ik rij hem lekker warm dan doet hij het verder prima.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Alvast bedankt.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 sep 2014 12:57

Kleur van de bougie al eens bekeken (welk type en hittegraad)? Hoe staat de ontsteking? Wat gebeurt er als je met de choke stand speelt tijdens het koud rijden, gaat ie dan beter of slechter lopen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 02 sep 2014 15:49

Bedankt voor je antwoord Shadowranger, ik zal er is naar kijken en ik post de resultaten hier z.s.m.!

edit:
Ontsteking staat op bromstand.
Omhoog

rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 02 sep 2014 17:40

Oke ik heb wat testjes gedaan.

Ik heb (na een rit van 7 km) de kleur van mn bougie bekeken en hij lijkt rood/bruin, ik heb eventueel een foto.
Het type bougie is NGK B6HS (hittegraad 6 dus).

De ontsteking staat dus op bromstand.

Als ik met de choke speel valt de brommer uit (zodra ik de choke erop doe), en met vol gas (als de choke eraf schiet) doet ie het weer.

Hopelijk kan je hier iets mee.
Omhoog

rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 03 sep 2014 15:00

Iemand enig idee? Groter/kleinere sproeir o.i.d. ?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 sep 2014 19:33

Je moet niet de choke er niet helemaal op drukken, maar steeds een beetje verder dicht. Dan weet je wanneer de motor beter gaat lopen of juist niet. Op zich zou het kleurtje zeggen dat de sproeiermaat goed is, maar een maatje kleiner kun je altijd proberen.

Ik zie dat je een powerfilter erop hebt zitten, is dat ook de reden om een sproeier 60 erin te zetten? Normaal zit er een 53 of 54 in de 14/12 met normaal filter.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 10 sep 2014 09:24

Bedankt voor je antwoord Shadowranger, en excuus voor de late reactie.

De reden dat ik een sproeier 60 erin heb is omdat er al een sproeier 58 in de carb zat (degene van wie ik hem over nam reed dus met sproeier 58), omdat wij dachten dat je met een powerfilter wel wat hoger mag zitten met de sproeier zijn we begonnen bij 70(!). Dat was uiteraard veel te hoog en toen zijn we langzaam omlaag gegaan met de maten en steeds geprobeerd.

Ik heb het idee dat ik zelfs nog een maatje groter moet met de sproeier omdat mijn stationairschroef maar een halve slag open staat (bijna helemaal dicht, dus: zo min mogelijk lucht).

Nou moet ik eerlijk zeggen dat de brommer steeds makkelijker start. Vaak is het nu een kwestie van: choke erop, 1x kicken met half gas, daarna nog een keer kicken en op het moment dat ie aanslaat even vol gas geven zodat de choke eraf komt.

Dus ik denk dat ik er wel uit kom met de grotere sproeier (of misschien kleinere) en dan een beetje met de stationairschroef spelen.

Maar als je aan de hand van deze uitleg een ander probleem opmerkt hoor ik het ook graag :P
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 sep 2014 12:12

Even een verduidelijking. De stationair schroef stelt de hoogte van de gasschuif in, niet de hoeveelheid lucht. Dan had het wel een luchtstelschroef geheten. Met de stationair schroef zorg je ervoor dat de gasschuif niet verder kan zakken dan tot op de schroef. Hoe verder in, des te hoger dat ie blijft en de motor dus meer mengsel kan binnenzuigen. Waarom die bij jou bijna ingedraaid zit kan verschillende oorzaken hebben:

- Versleten gasschuif
- Versleten stationair schroef
- Mengsel te rijk waardoor er meer toeren gedraaid moet worden om voldoende lucht erbij aan te zuigen.

Ik krijg toch het idee dat het laatste het geval is aangezien je meteen de choke eraf moet klikken door volgas te geven. Waarom die niet start zonder choke begrijp ik dan niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 11 sep 2014 09:20

Ik heb eigenlijk geen idee of het wel een stationairschroef is, en ik heb op het forum gevonden dat er ook een luchtstelschroef bestaat (op nieuwe modellen o.i.d.). Hoe kan ik weten of de 'stelschroef' op mijn carburateur een lucht of een stationairschroef is (ik krijg zelf eerder het idee dat het een luchtstelschroef was).

En als het dan een luchtstelschroef is, klopt dan mijn vermoeden dat het aan de sproeier maat kan liggen? (waarschijnlijk een maatje groter)

In ieder geval bedankt voor je hulp tot zover. :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2014 17:21

Als je het SHA model hebt is het een stationairschroef. Dit is het meest gangbare model op de membraancilinders. De nieuwere A55 motoren hebben een PVHA carburateur, welke anders is van vorm en niet meer zijn voorzien van membraan. Die hebben wel een stationair- en luchtstelschroef.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 22 sep 2014 14:44

Bedankt shadowranger (ik was op vakantie, vandaar de late reactie).

Na wat spelen met de stationairschroef (het is een SHA carb.) start de Tomos nu nagenoeg altijd in 1x. Wellicht komt het mede doordat ik het powerfilter opnieuw heb moeten monteren (na het vervangen van carterolie) maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval is het nu een kwestie van: choke erop, kicken (zonder gas), dan vol gas en hij loopt.

Bedankt.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.