• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos stottert nogal

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
thevid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thevid » 22 sep 2014 12:55

Welke Tomos model heb je? Standaard
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Paar maanden
Wat is het probleem? Tomos stottert boven de 25 km/h ongeveer
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee (of eigenlijk wel, zie bericht)

Hallo,

Heb nu 2 jaar mijn Tomos standaard brommer. Het is mijn eerste brommer en toen ik hem kocht wist ik niks vanaf. Ondertussen wel wat meer aangezien ik best een slechte aankoop had gedaan en er nogal wat aan moest gebeuren. Hij heeft toen een tijdje heel goed gelopen.

Laatste maanden begon hij echter steeds meer te stotteren op z'n top. Eerst alleen maar op z'n top, en vaak als ik een tijdje reed ging hij daar dan op een gegeven moment toch 'doorheen' en kon ik wel weer topsnelheid bereiken. Het werd echter steeds erger en vaker dus er moest wat gebeuren.

Ik kom er echter niet achter wat het nou kan zijn dus hoop dat ik hier nog wat briljante ingevingen kan krijgen. Ik heb ondertussen het volgende al gedaan:

- Carburateur helemaal schoongemaakt
- Nieuwe bougie
- Luchtfilter schoongemaakt
- Zonder luchtfilter gereden om te kijken of het daar aan lag maar maakte geen verschil (behalve de herrie)
- Kleinere sproeier geplaatst. Zit nu weer de standaard 49 in
- Originele uitlaat eronder gezet. Zat standaard snel op. Ik dacht dat deze misschien verkoolt was dus originele uitlaat maar weer geplaatst. Hoewel hij nu op de een of andere rede veel sneller optrekt (dus misschien was die andere toch verkoolt) is het stotteren precies hetzelfde
- Carterolie bijgevuld (zat niet helemaal op goede nivo merkte ik)
- Op valse lucht gecheckt met deo-test maar niks te vinden

Dus ik ben paar uur verder maar het stotteren is exact hetzelfde gebleven. Hebben jullie enig idee waar het aan kan liggen of wat ik nog kan proberen? Ik heb het ook even gefilmd, dan kunnen jullie het geluid horen....

http://youtu.be/_segJP-fkmE?list=UUAouU ... mYWohiA-Bw

Alvast bedankt!

tomastim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomastim » 20 dec 2014 01:24

Probeer anders een een grotere sproeier !
Ik denk toch dat het met het afstellen te maken heeft omdat je je bougie al vervangen hebt ! Het kan ook aan de bobine liggen! Want als die het niet goed doet dan zal je bougie het ook nietsdoen zoals het zou moeten !
Kijk na het rijden even de kleur van je bougie dan kun je zien of hij te arm staat of te vet

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 dec 2014 17:19

Over wat voor versie praten we hier? Een 25 km/uur of 45 km/uur Tomos?

In het eerste geval zou ik, afgaande op wat ik hoort op het filmpje, eerst eens kijken of alle elektrische contacten wel goed zijn. M.n. de bougiekabel kan wat "verbrand" zijn aan de cdi zijde. Hierdoor maakt de kabel slecht contact en komt de vonk niet of beperkt bij de bougie. Het stukje afknippen (als je nog lengte hebt) dat slecht is kan vaak veel uitmaken. Check ook de dop en de bougie-aansluiting op losse/ geoxideerde aansluitingen. Sommige merken gebruiken opzet hulpstukjes met schroefdraad om universeel te zijn met de doppen op de markt.

Mocht dat het niet zijn, kun je (indien je geen pick-up unit hebt) de ontsteking wat verdraaien naar bromstand, zodat het verbrandingsproces wat eerder op gang komt en vollediger is (beter voor de motor) en op hogere toeren niet achter de slag van de zuiger aan hoeft te gaan (kan ook het geluid veroorzaken, zgn. 4-takten).

Sproeier zou ik niet doen, aangezien de klachten eerder niet aanwezig waren. Dit alleen bij indicatie van de kleur van de bougie. Wat is deze kleur van de elektroden overigens na een kilometer of 2 volgas?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers