even een update:
Tijdens het het uit elkaar halen van het blokje stuitte ik op nog een probleempje:
zal ik ff uitleggen...
Ik heb een 45km versie Quadro.
Ik had altijd al een "probleempje" met deze brommer...hij was altijd al merkbaar slomer dan mijn vorige Quadro.
Toen ik hem kocht had ie praktisch niet gelopen en er stond maar een handjevol kilometers op de klok Waarschijnlijk van de dealer naar huis en een blokje rond...meer niet..De vorige eigenaar kon vanwege een beperking er niet meer op rijden.En had daardoor een paar jaar in de garage gestaan stof te happen.
hij startte altijd wel goed en accelereerde ook vlot naar de 35 en hobbelde daarna langzaam door naar net wel net geen 45
een beetje wind of bult op en hij stortte in naar de 35...niet helemaal zoals het hoort...
mijn setup is standaard
De katalysator uitlaat zat niet verstopt maar ondanks dat bleef ie sloom
Andere uitlaatjes geprobeerd maar hij bleef onder de maat presteren.
uiteindelijk bleek het Sito uitlaatje het lekkerst te lopen. en heb er verder geen aandacht meer aan besteed.
Ik had me voorgenomen om hier tijdens een onderhoudsbeurt eens een keer naar te kijken...
nu lag het blokje toch op de bank en moet toch uit elkaar als ik het kapotte lager wil vervangen..
compressie was goed membraan ook....
Toen ik de cilinder eraf haalde ontdekte ik de oorzaak:
er zat een dichte zuiger zonder inlaat sleuven gemonteerd...fabricagefoutje...het blokje is nooit open geweest.
bij een 45km versie hoort er toch echt een zuigertje met sleuven in.Navraag bij de dealer bevestigt dat.
De cilinder is goed.
Dit is snel genoeg opgelost met een nieuw bromzuigertje.
nu de transmissie:
2e versnellingskoppeling is het kurk van afgebrokkeld... dat worden nieuwe voeringen.
1e versnelling is in orde.
Van Shadowranger kreeg ik de tip om naar de rollenkooi te kijken..
Bingo! rollenkoppeling blijft hangen af en toe als je de tandwielen op de as heen en weer draait.. lijkt mij innesteling..Je hoort aan het tikken van de rollen dat ie niet lekker loopt en dat er wat blijft haken.Later toen de bak weer in elkaar zat bleef ie ook hangen toen ik het achterwiel heen en weer draaide...
Samen met het gebrek aan motorvermogen door de verkeerde zuiger lijkt me dit genoeg voor schakelproblemen..
Het lager wat kapot is gelopen staat hier los van.Ik zal wel weer een maandagmorgen exemplaar hebben...
De lagers heb ik vervangen en alle keerringen.
Hierna de 2e versnelling voorzien van nieuwe voeringen en het hele spul weer in elkaar gezet.
Ik wil eerst testrijden nu de motor meer power heeft om te kijken hoe ie nu schakelt.
blok eronder gehangen en rijden maar....
Hij schakelt en de koppelingen slippen niet meer maar hij schakelt laat en wisselvallig maar zonder slip van de 2e versnelling
Ik ga eerst de handel inrijden en eens kijken hoe hij blijft schakelen.Anders gaat de bak nog een keer open voor een andere rollenkooi en rollen met vraagtekenveer.
al met al een hele lap tekst maar mijn blokje loopt weer.
Wordt vervolgd