• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

lekkende carburateur

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Donnyr
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 12 mar 2015 23:00

Welke Tomos model heb je? a52 standaard
Wat is het bouwjaar? 2012
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik de sproeier maat heb veranderd
Wat is het probleem? Er lekt bezine van de carburateur mijn luchtfilter in.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja andere uitlaat (speedy) en ook een grotere sproeier gemonteerd.

Hoi, sinds ik mijn sproeier heb veranderd heb last van een lekkende carburateur.
Er loopt langzaam benzine mijn luchtfilter in.Ik heb hierdoor al een nieuwe luchtfilter moeten halen omdat de originele zeiknat was.Ik heb al enkele keren de vlotter en sproeier opnieuw gemonteerd, dus ze zouden goed vast moeten zitten.
Daarnaast heb ik een nieuwe vlotter pakking gekocht en er tussen gedaan. Helaas maakte dit geen verschil.

Nu had ik ook gelezen dat dit probleem vaak door de vlotternaald komt. Alleen ik kan deze nergens vinden in mijn carburateur. Ik verwacht dat deze aan de vlotter vast zou zitten, alleen daar zie ik hem dus niet. Zou iemand mij kunnen aanwijzen waar op de plaatjes de vlotternaald nou zit, of zo moeten zitten? Ik hoop namelijk dat de vlotternaald mijn probleem kan oplossen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

4e plaatje is waar de bezine uitkomt en richting mijn luchtfilter loopt. De prop is eruit dus dit loop er gemakkelijk in.
Laatst gewijzigd door Donnyr op 14 mar 2015 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 13 mar 2015 10:09

Je vlotternaald regelt de hoeveelheid benzine in je Carb, als je deze mist overstroomt je carb als het ware. Je vlotternaald moet vast zitten aan je vlotter naast het scharnier hiervan :)
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mar 2015 12:43

Heb je zo'n ding erin zitten?
Afbeelding

Deze hoort aan je vlotter vast te zitten met het driehoek deel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Donnyr
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 13 mar 2015 20:32

Heb je zo'n ding erin zitten?
Afbeelding

Deze hoort aan je vlotter vast te zitten met het driehoek deel.
De vlotternaald zit er inderdaad nog gewoon in.
Maar tijdens het controller heb ik gelijk even gekeken wat voor carbureateur erin zit. Dit is een Dell'orto SHA 14.9p en het blok is a52. Ik heb sproeiers en een uitlaat gekocht voor het tomos a35 blok. Zou dit voor het lekken kunnen zorgen? Ik dacht namelijk dat ik een a35 blok had. Of zijn deze hetzelfde? Ik zie namelijk ook niet echt ergens spullen voor het a52 blok, wel voor a55.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 13 mar 2015 21:21

A35 blok bestaat niet maar is een combinatie van frame met blok nummer

Dus een A3 frame met een A52 blok. Alle A35 onderdelen passen ook op je A52 blok :P
Ik had dit probleem ook, heb toen de sproeier er uitgehaalt, de naald, en gas schuif etc en gewoon alles doorgespoten met remmenreiniger :)
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog

Donnyr
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 13 mar 2015 21:30

A35 blok bestaat niet maar is een combinatie van frame met blok nummer

Dus een A3 frame met een A52 blok. Alle A35 onderdelen passen ook op je A52 blok :P
Ik had dit probleem ook, heb toen de sproeier er uitgehaalt, de naald, en gas schuif etc en gewoon alles doorgespoten met remmenreiniger :)
Oke gelukkig :)
Wat ik mij ook nog opviel was dar de schuif die omhoog gaat wanneer ik gas geef, niet geheel sluit wanneer ik het gas loslaat. Hoort deze op een kleine kier te staan? Of moet deze gewoon geheel afsluiten.
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 14 mar 2015 09:33

Grote kans dat je vlotternaald niet meer goed is, ik had precies hetzelfde.

Voor 3 euro heb je een nieuwe:
http://www.jmpbonderdelen.nl/vlotternaa ... ha-13.html
Omhoog

Donnyr
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 14 mar 2015 12:20

Oke ik heb een nieuwe vlotternaald gekocht, ga deze vanmiddag monteren.
Moet ik me nog zorgen maken om dat kiertje bij de gasschuif, of is dit normaal?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mar 2015 12:41

Da's normaal. De grootte van de opening bepaald hoe hard je motor stationair draait, wat je kan regelen met de schroef aan de zijkant (uit is langzamer, in is harder). Wel bij warme motor doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Donnyr
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 17 mar 2015 09:19

Helaas heeft de nieuwe vlotternaald geen verschil gemaakt. Gister was de brommeer weer verzopen nadat ik het kraantje de hele dag had open laten staan. Ook lag er benzine op de grond.
Iemand nog een idee waar het aan kan liggen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mar 2015 12:42

vlotter lek? loopt stroef?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Donnyr
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 17 mar 2015 15:05

vlotter lek? loopt stroef?
Met een lekke vlotter zou het de benzine toch gelijk moeten lekken ipv ook richting de luchtfilter?
De brommer loopt niet super. Hij gaat vanaf de 35-40 4takten (prr), maar dit wou ik gaan oplossen zodra het lekken was opgelost. Verder is de bougie grijsachtig, ik heb sproeier 52-55 geprobeerd maar de kleur blijft hetzelfde. Wel 4takt hij meer met een nog grotere sproeier. Er zit nu 52 in, ik verwacht dat die met 51 of 50 wel goed loopt.
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 25 mar 2015 22:28

rare vraag, maar wat gebeurt er als je de brommer wegzet met de kraan dicht?
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 mar 2015 08:45

Het verhaal mbt de grijzige kleur van de bougie intrigeert me. Wat voor merk en hittegraad heb je erin zitten?

Vwb het 4-takten, als je de ontsteking nog op snorstand hebt staan kant het kloppen dat bij hogere toerentallen de motor zo reageert. De slag van de zuiger gaat dan voor de vonk lopen en krijg je een onvolledige verbranding. Dit kan er toe leiden dat een deel van het aangezogen mengsel terug door de carburateur in je filter kan worden geblazen.

Aangezien ik uit de foto's opmaak dat je een 14/9 carburateur hebt en (waarschijnlijk) ook een niet ontgrenst lichtfilter ga ik er vanuit dat je een standaard snor configuratie hebt. In principe zou je met de juiste warmtegraad, sproeier (50) en afstelling van de ontsteking een heleboel kunnen verhelpen.

In afwachting van de antwoorden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Donnyr
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 26 mar 2015 21:01

rare vraag, maar wat gebeurt er als je de brommer wegzet met de kraan dicht?
Dan lekt die niet, althans niet merkbaar. Wel moet ik starten met de choke, meestal 2x kicken.
Het verhaal mbt de grijzige kleur van de bougie intrigeert me. Wat voor merk en hittegraad heb je erin zitten?

Vwb het 4-takten, als je de ontsteking nog op snorstand hebt staan kant het kloppen dat bij hogere toerentallen de motor zo reageert. De slag van de zuiger gaat dan voor de vonk lopen en krijg je een onvolledige verbranding. Dit kan er toe leiden dat een deel van het aangezogen mengsel terug door de carburateur in je filter kan worden geblazen.

Aangezien ik uit de foto's opmaak dat je een 14/9 carburateur hebt en (waarschijnlijk) ook een niet ontgrenst lichtfilter ga ik er vanuit dat je een standaard snor configuratie hebt. In principe zou je met de juiste warmtegraad, sproeier (50) en afstelling van de ontsteking een heleboel kunnen verhelpen.

In afwachting van de antwoorden.
De bougie die erin zit is NGK B5HS.
De snor is behalve de uitlaat en prop uit de luchtfilter standaard. Verder is er niks aan veranderd.
Van het weekend heb ik sproeier 51 en 50 nog geprobeerd, maar dan heeft de brommer totaal geen trekkracht. Met sproeier 50 gaat de brommer de eerste 5 min niet boven de 25 km/u. Met de prop in de luchtfilter heeft de brommer ook geen trekkracht.
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 27 mar 2015 21:26

Die prop (begrenzer) in je luchtfilter zou ik eruit laten. Ook al is het een snor, hij mag best een beetje lekker trekken. Maar dat is mijn mening.
Als je geen trekkracht hebt (of wel), hoe loopt hij dan op de top?
Loopt hij mooi voluit, of houdt hij in?
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Donnyr
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 27 mar 2015 23:08

Die prop (begrenzer) in je luchtfilter zou ik eruit laten. Ook al is het een snor, hij mag best een beetje lekker trekken. Maar dat is mijn mening.
Als je geen trekkracht hebt (of wel), hoe loopt hij dan op de top?
Loopt hij mooi voluit, of houdt hij in?
Met die lage trekkracht komt de brommer de eerste 5 min niet boven de 25 km/u uit. Daarna gaat die langzaam richting de 35 km/u ofzo. Maar met deze trekkracht is echt niet te rijden, ik kom amper een heuvel op. Ook wegrijden vanaf een stoplicht is drama, fietsers trekken nog harder op :P.

Hoe groter de sproeier hoe beter de trekkracht, alleen hoe meer die hapert op de top.
Onderstaand een lijst met wat sproeier die ik al heb geprobeerd:
Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.