• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos schijfrem bevestigen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
pim961
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:36
Locatie: nijmegen

Berichtdoor pim961 » 16 apr 2010 22:06

hoi ik ben bezig met schijfrem van beta ark op mijn tos maken maar ik wil even weten of bepaalde dinggen sterk genoeg zijn.
1 ik wilde het rechte stuk van dit gebruiken http://www.euroscooters.nl/shop/images/227050.jpg en is dat sterk en dik genoeg?
2 en dat wil ik dan met electrode lassen maar is dat sterk genoeg of moet het co2?
3 of kan ik gaten in de vork boren? om het er aan vast te bouten?. kan dit ik heb !!!!!!!!geen olie geveerde voorvork!!!!!!!!
4 en moet ik de schijf zelf nog met speciaalen bouten vast zetten? want ik wau het zelf doen met m10 bouten?

ik hoor het wel

groet pim
Omhoog


PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 16 apr 2010 22:23

Je kunt niet boren in je vorkpoten.

Ik weet niet wat je wilt doen met dat stuk staal, maar het is staal dus opzich best stevig. Het is belangrijker dat je goede lassen legt dan de lasmethode waarmee je ze legt.
Omhoog

Gebruikersavatar
pim961
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:36
Locatie: nijmegen

Berichtdoor pim961 » 16 apr 2010 22:47

ik wil dan dat stuk van de voet steun op de voorvork lassen met een electrode lasaparaat je weet wel die staafjes.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 17 apr 2010 09:30

Als je lastips wil hebben neem eens contact op per pm met Jan de Lasser op het forum. Hij heeft meer ervaring en alle lasdiploma's naar ik heb begrepen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
pim961
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:36
Locatie: nijmegen

Berichtdoor pim961 » 17 apr 2010 09:54

ok dank je dan vraag ik aan hem of electrodelas sterk genoeg is
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Jan de Lasser » 19 apr 2010 21:08

Sterkte van de las hangt af van:de ervaring van de lassert, de gebruikte electrode en de A hoogte.
Voor de las leken:ervaring hoef ik niet uit te leggen (hoop ik)
de gebruikte electrode:een basische electrode geeft de grootste treksterkte (mits deze laspin goed droog is)
A hoogte: dikte van de las. Vuistregel:A= 50% van het DUNSTE materiaal.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
pim961
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:36
Locatie: nijmegen

Berichtdoor pim961 » 19 apr 2010 21:35

ok dank je .
ik ben van daag weer wezen beunen met bouten en moerer en zo en hij zit er wel op maar het is nog niet sterk.
genoeg maar ik doe er nog een klem op en hij word van de week gelast.

maakt het uit als bij een bout de schijf 1mm verder er van af staat dan bij de andere bouten?


groet pim
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Jan de Lasser » 21 apr 2010 20:54

Ik denk dat dat niet zo lekker is, als ik je tenminste goed begrijp.
Volgens mij moet zo'n remschijf ahw precies evenwijdig met je wiel lopen.
Dat kun je heel gemakkelijk controleren: een stalen lat op de remschijf leggen en dan meten hoe groot de afstand van de bovenkant lat tot aan de velg is.Uiteraard is meten met een schuifmaat aan te bevelen.
De afstand moet op alle gemeten punten hetzelfde zijn.
Grtz: Jan
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Enzyme88
Tomosforummer
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 dec 2009 20:25

Berichtdoor Enzyme88 » 21 apr 2010 21:45

Wat je wil gaan lassen,is aardig dun.
Electrode lassen gaat op hoge spanning,en dus komt er veel warmte vrij.
Waarschijnlijk ga je dwars door dit pijpje heen met een electrode apparaat,en kan je beter
met Co2 gaan lassen
M'n Sprintertje! viewtopic.php?f=68&t=13258

70cc
44mm Hogedrukkop
17.5mm Dellortho
Opmaat Carters
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website

Berichtdoor Ingmar. » 21 apr 2010 22:10

met electrode kan je ook 1mm lassen hoor;)

en je moet voor het meerendeel op je bevestigingsplaat lassen minimaal 5mm dik nemen dan krijg je dit dus

blijkbaar heb je zelf niet zoveel ervaring met lassen ik zou zeggen laat het door een vakman tiggen.
het moet goed vast zitten namelijk

Afbeelding
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
pim961
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:36
Locatie: nijmegen

Berichtdoor pim961 » 22 apr 2010 07:07

het zit nu met bouten en moeren vast doet het ook gewoon goed maar anders neem ik hem wel na de exames mee naar school want daar kan ik gewoon zelf co2 lassen.
Omhoog

tomos-racer
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 jun 2008 09:29

Berichtdoor tomos-racer » 22 apr 2010 09:21

elektrode is zeker sterk genoeg alleen moet je uitkijken met de hitte van elektrode lassen dus moet je uitkijken met vervormingen het moet wel te doen zijn maar je moet wel kundig zijn het beste zou toch zijn hem te laten tiggen dan heb je de minste hitte een de meest nauwkeurige las.
Omhoog

Gebruikersavatar
pim961
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:36
Locatie: nijmegen

Berichtdoor pim961 » 22 apr 2010 18:44

elektrode is zeker sterk genoeg alleen moet je uitkijken met de hitte van elektrode lassen dus moet je uitkijken met vervormingen het moet wel te doen zijn maar je moet wel kundig zijn het beste zou toch zijn hem te laten tiggen dan heb je de minste hitte een de meest nauwkeurige las.
zou dat gaan dan met tig want daar hebben we op school nog niks mee gedaad dat is voor 4 jaars.
maar gaat dat dan tig want dat is tog voor plaat staal en zo of niet?
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland

Berichtdoor tamiya » 22 apr 2010 19:31

MIG/MAG is het beste voor plaatstaal. Met TIG heb je inderdaad het mooiste resultaat, anders laat je het toch door een 4e jaars lassen? :wink:
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Jan de Lasser » 22 apr 2010 20:02

Tig lassen is vooral voor materialen tot 3 mm.
En dan mag het plaat, maar ook pijp zijn.
Ook wordt TIG gebruikt voor lassen in pijp met een wanddikte boven 3-5 mm, maar dan is het vooral Fotowerk.
Heb zelf wel eens pijp gelast waar 300 bar op kwam te staan.
En dat is geloof ik best wel veel.
Nou ja, nog nooit klachten gehad en dat bak en braad werk van mij is de hele wereld over gegaan.
@ tomos racer: alle lasverbindingen worden d.m.v. hitte tot stand gebracht, dus vervorming is altijd een risico.
Welke methode je ook gebruikt.
@ Tamiya: mig/mag lassen is vooral voor productie (snel) lassen in een gecontroleerde omgeving.
Al ben ik de eerste die toegeeft dat je er ook foto zuiver mee kunt lassen.
Maar dat is eigenlijk gemakkelijker met electrode of tig lassen.
Omdat je daar met minder parameters rekening hoeft te houden.
Zo, dit was dus wel weer een hoop info.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Brian0o7
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2009 15:08

Berichtdoor Brian0o7 » 07 apr 2015 11:12

kan je doormiddel van een foto laten zien hoe je het precies hebt bevestigd ? Ik wil dit ook doen met nieuwe type velgen op een streetmate. ( streetmate heeft al remschijf, maar normale tomoswielen niet)

Dankjewel alvast !

Let even op de datum aub. Je schopt een topic van bijna 5 jaar oud omhoog. Btw, Jan de Lasser is niet meer onder ons. R.I.P.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.