• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Targa onderweg - wat algemene vragen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
35 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 23 apr 2015 01:52

Welke Tomos model heb je? Targa
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Geen probleem
Wat is het probleem? geen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? geen

Gegroet allen

Een kersverse user laat even van zich horen ;).
Ik heb deze week besloten een Tomos te kopen na het besluit om naast de auto dus ook maar de tweewieler te willen gaan pakken, met name door het steeds lastiger worden in binnensteden te parkeren tegen woekerprijzen

Heb dus na even op een Tomos gereden te hebben voor dit merk gekozen en ben direct op zoek gegaan naar een Tomos forum,.. En dit is duidelijk de grootste die er is, wellicht ook de beste :)

Tomos Targa, 2005. 7000km op de teller Begin volgende week heb ik um 8)

Ik heb al even rondgeneusd hier en ben op deze wijze al flink wat te weten gekomen. Voor alle duidelijkheid wil ik toch nog even wat vragen;

Brommix is duurder dan zelf mixen
EUR95 en Halfords 2T, vervolgens 1 liter : 100ml en klaar?

Hoeveel kilometer op een tank gemiddeld? Volgens mij is het 4.5 en .5 liter reserve,.. Wat haal je daar zo ongeveer mee??

Mijn Tomos is volgens de eigenaar standaard , niets aan gesleuteld. Deze zou dan rond 25 a 30 moeten rijden. Is dat dan ook het uiterste om al lachend naar de agenten toe de rollerbank op te gaan? Of is er nog iets meer mogelijk ?

Wat slaat op mijn vorige vraag, ik heb dus even op een Tomos gereden, en eenmaal op gang is het aangenaam rijden. Echter vond ik dus wel de gang naar de maximale snelheid extreem moeizaam gaan. Iets harder optrekken zou dan ook niet verkeerd zijn als de Tomos die ik krijg ( wat ik verwacht ) dezelfde prestaties levert. Nu heb ik al naar dat uitlaten overzicht gekeken en zijn er een aantal aanpassingen mogelijk voor iets vlugger optrekken. Moet ik dan gaan kijken naar uitlaten voor A35? Mij is nog niet geheel duidelijk of ik dat type dan ook heb.

Wat uitlaat betreft, iets harder optrekken is zeer gewenst, maar ik wil dan ook zeker geen boetes gaan verwachten omdat de topsnelheid de uiterste maximale snelheid overschrijdt. Is er een specifieke uitlaat dat geheel past bij mijn wens?

Is het verstandig om -wat de verkoper dan ook zegt - direct maar olie te gaan verversen? Dor om zeker te zijn dat er vers in zit om zo dat dan ook zelf beter in de gaten te kunnen houden wanneer het weer zou moeten? ( om de 1000km? ) ( heb al gevonden hier waar dat zit/hoe dat moet dus die uitleg is niet nodig ;) )

Zijn er andere zaken waaraan ik direct zou gaan moeten gaan beginnen na ontvangst om zo zeker te zijn van optimaal gebruik/onderhoud om de levensduur hoog te houden?

Tot zover, anders wordt het een boekwerk,.. Tips zijn zeer welkom en wil dan ook alvast danken voor alle mogelijke input... O+

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 apr 2015 09:18

Mixen doe je 1:50, dus 100ml olie op 5 liter brandstof. De een gaat voor gemak en tankt kant en klaar, maar is steeds moeilijker verkrijgbaar (milieu). De ander mixt zelf en kiest voor kostenreductie.

Als het een originele snor Targa is en een plaatframe (vierkante tank) kan er er ongeveer 4 liter in, waarvan 0,5 liter reserve. Onder normale omstandigheden zul je er 45-65 km meer kunnen rijden, ivm de hogere toeren bij lagere snelheid en dus minder kilometers tov een bromversie (ik haal ongeveer 120 km op een tank, maar ik heb een brommer). Je kan het verbruik wat verminderen door een andere setup te nemen qua kettingwielen, door de achterste te wijzigen van 33 of 31 nu naar 28 of 26 tanden. Let er wel op, dat bij deze wijziging de trekkracht afneemt naarmate je een zwaardere vertanding kiest en in snelheid omhoog gaat (rollenbank). Dus als je tevreden bent met wat je hebt, lekker laten zo, dan is er niets om je zorgen over te maken.

Olie in de bak, of eigenlijk ATF, doen we eens per jaar of om de vwb het onderhoud e.d. is hier een mooie wiki waar je ale info kunt vinden.
Voor de rest qua opvoeren e.d. verwijs ik je naar de andere wiki pagina's en diverse topics waar eea al ruim aan bod is geweest. Maar mijn advies is om eerst te genieten van je aankoop. Wijzigen kun je doen op een later tijdstip.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 24 apr 2015 20:01

Dank voor de reactie, verhaal is duidelijk :)

Ik heb inmiddels de A35 HD in bezit en daar ik niet voor alles een nieuw topic aan wil (mag?) maken stel ik de vraag hier even ;

Net een flink stuk gereden en volgens GPS metingen haal ik de 30km/h niet eens :D

Wat mij opvalt is dat als ik op zijn top zit dat er een vorm van inhouden plaatsvindt. Rijdend op zijn top merk ik een constante gevoel van alsof ik tijdens het rijden de rem zeer licht even inknijp. Het komt en het gaat... Soort hapering of iets dergelijks, Het is niet een extreme vorm van inhouden, maar het is duidelijk aanwezig.
Het optrekken is niet al te vlot maar de gang naar de maximale snelheid is vloeiend te noemen, echter dus als de maximale situatie bijna is bereikt dan voelt het onrustig aan... Inhoud-gevoel

Hoe is dit te verhelpen??

Vraag over voetsteuntjes voor passagier ; deze kunnen tussen bout en frame van daar waar het wiel aan vast zit??

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 apr 2015 09:25

Voetsteunen zet ik meestal op de onderste bevestiging van de schokbrekers. Let op eventueel een 5 mm langere bout gebruiken dan de originele als de bevestiging van de voetsteunen wat dik is, anders vermoer je de schroefdraad van de achterbrug.

Vwb je andere "probleem", dat eigenlijk geen probleem is maar kenmerkend is voor een snorfiets. Dit ligt aan het tijdstip van ontsteking en is relatief eenvoudig te verhelpen door de ontsteekplaat meer naar bromstand te draaien. Het komt er op neer dat de zuiger zo snel op en neer gaat dat het vlamfront van de ontstoken brandstof te laat komt en daardoor de kracht mist om de zuiger omlaag te duwen. Dit late ontsteken hebben ze gedaan als een soort begrenzing. Zolang je geen hoge toeren draait zul je er weinig hinder van ondervinden, maar zoals je hebt gemerkt is het op top erg aanwezig.

Om de ontstekingsstand aan te passen moet hiervoor wel kickstartpedaal, deksel en vliegwiel verwijderd worden. In onze wiki staat wel hoe en wat.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 25 apr 2015 20:33

viewtopic.php?t=3505

Dit topic zal je bedoelen, Dus het is een kwestie van draaien.. Zal wel moeilijker zijn dan ik denk dat het is

Wat is dan het effect? Dat ie z'n maximale (30kmh) zonder dat inhoud-gevoel behaalt?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 apr 2015 05:59

Ja, het is wel een kwestie van eigen gevoel en finetuning op welke stand de ontsteking moet staan voor jou tevredenheid. Er is geen exacte stand, omdat elke motor anders reageert.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 30 apr 2015 04:51

Nogmaals dank voor je uitleg

Ondertussen heb ik rond de 100km gereden en vind ik het tijd voor verandering; dat inhouden verpest het relaxte rijden behoorlijk.

Ik ga morgen een bougie sleutel halen en adhv de situatie betreffende de bougie een andere sproeier proberen
Het lijkt mij wel een goed plan bepaalde zaken even nieuw aan te schaffen

Om te beginnen een bougie. Geen idee hoe oud die er nu in zit is.
Je hebt meerdere soorten, welke moet ik gaan gebruiken ?

Dan het sproeier/afstel-verhaal;

Zwarte bougie - te rijk - kleinere sproeier
Wit uitgeslagen bougie - te arm - grotere sproeier
Koffie-bruin kleurtje : prima

In geval van koffiebruin is er dus een andere reden waarom ie op zijn top erg inhoudt; dan spelen met de ontsteking (tikkie richting die bovenste brom-lijn).

Ik zal als eenmaal blijkt dat de bougie afwijkt van wat het zou moeten zijn wat kleur betreft gaan kijken naar welke maat sproeier er nu in zit, Volgens de vorige eigenaar is er niets aan dat apparaat verandert en zal de standaard maat er in zitten. Ik zou dus dan 2 sproeiers kunnen gaan kopen (groot of kleiner, dat merk ik dan wel aan de bougie ) en dit dan in stappen van 2? Als standaard er maat 50 in zou zitten zou ik 52 en 54 kunnen gaan proberen ? Of meer maten omhoog / omlaag?

Jurre255
Moderator
Moderator
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 30 apr 2015 07:20

Bougie BH7 kun je het beste doen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 apr 2015 10:29

Ik zou, als de bougiekleur niet teveel vreemde zaken laat zien, eerst het ontstekingstijdstip veranderen. Sproeier heeft weinig zin, en zeker niet groter want dan nemen de problemen alleen maar toe.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 30 apr 2015 13:42

Ik ga na het werk die bh7 en sleutel halen en zal dan wel een foto plaatsen van de bougie, dan kunnen jullie meekijken.

Als aangeraden wordt eerst de ontsteking uit te proberen zal ik dan dan ook zeker gaan proberen.
Het is dus een millimeter omhoog, en rijden, en weer millimeter omhoog, en rijden, net zolang ie naar mijn zin loopt op zijn top.

To be continued :) eerst die sleutel en bougie halen!

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 30 apr 2015 22:51

Zuigerstop vergeten te kopen :(

Hèb wel bougie sleutel en vliegwieltrekker gehaald

Is die zuigerstop een absolute noodzaak?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mei 2015 07:22

Is wel makkelijker ja om de krukas te blokkeren. Let echter wel op dat je geen overmatige kracht gaat zetten met dat ding op je zuiger anders loop je kans deze te beschadigen.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 01 mei 2015 07:36

Ik ga die stop dalijk halen en vanmiddag dan eerst met een nieuwe bougie paar km rijden ( winkel gaf me een 6 mee, zei dat een 7 niet noodzakelijk was ) en maak dan fotootje van de bougie en zal deze plaatsen.

Ik verwacht dan ook vanmiddag een poging te maken met de ontsteking. Ik zal vanzelfsprekend de stop er met beleid indraaien, ik verwacht dan ook als de bougie er uit is te kunnen zien of de zuiger teruggetrokken is of niet, en eventueel deze dan zo te draaien met vliegwiel om dan vervolgens die stop erin te zetten. Eenmaal beginnen met vliegwieltrekker zal ik deze zonder al te veel kracht los proberen te draaien. Verwacht dat schade zo beperkt zal blijven :)

Ben benieuwd of dit gaat lukken, of ik daadwerkelijk rust in de Tomos kan brengen op zijn top en dat er uiteindelijk niet nóg meer aanpassingen nodig zijn hiervoor.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mei 2015 08:08

De zuigerstop is om de moer los en vast te draaien waarmee het vliegwiel en koppeling wordt geborgd. De trekker trekt alleen het vliegwiel van de kruktap en heb je de zuigerstop niet meer voor nodig.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 01 mei 2015 08:33

Yup
Dat was me middels de FAQ duidelijk. Zonder stop draait het vliegwiel mee en is die moer niet te verwijderen. Ik vind het wel opmerkelijk dat je dat vliegwiel niet kan blokkeren/vasthouden en dan zo te werk te gaan. Blijkbaar moet je toch wat kracht zetten

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 01 mei 2015 20:22

Wegens het niet hebben van een pijpsleutel mijn ontsteking-activiteiten moeten verplaatsen. Wel balen want na half uur zoeken nog niets gevonden, alle winkels dicht, dus morgen maar kijken of dit ergens te koop is. Had alles tot aan dat vliegwielmoer er al af, ging verder prima en stelt niet veel voor :)

Kan je omdat ik anders nooit pijpsleutels gebruik ook 1 stuk kopen in plaats van een hele set ? Zo ja, welke maat?

Foto van bougie voor uw oordeel;

Oude bougie :
Afbeelding

Nieuwe na 2km rijden :
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2015 09:20

Waar heb je een pijpsleutel (set) voor nodig? Als je een doppenset ter beschikking hebt past een dop 17 of een ringsleutel 17 ook prima. Zuigerstop werkt gewoon 100x makkelijker en je houdt een hand vrij. Dit in tegenstelling tot andere "blokkeer" gereedschappen zoals een om een oliefilter van een auto los te draaien (gaat om het vliegwiel heen) of schroevendraaier door het (open grote) vliegwiel heen.

Terug komend op je foto's: De oude bougie lijkt me wat grijzig. De nieuwe heeft te weinig kilometers gedraaid om op basis van verkleuring een oordeel te kunnen geven. Rij een tank leeg en wanneer de motor lekker warm is 2 kilometer vol gas blijven rijden en kijk nog eens of probeer in de tussentijd gewoon wat te spelen met de afstelling van de ontsteking.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 02 mei 2015 11:40

Ik zal vandaag wat extra km's rijden en dan een foto plaatsen, dat die nieuwe Bougie te weinig heeft gelopen om duidelijk iets te laten zien vermoedde ik al
Fotootje komt er dalijk aan :)

Nu Ik weet dat een ringsleutel ook past is dit geen probleem meer :p. Ik heb niet zo heel veel gereedschap liggen en dop 13 was het maximale.

Ik heb trouwens nu ook al met succes een zuigerstop gebruikt. Ik heb al kunnen ontdekken dat inderdaad het vliegwiel stopt met draaien. Gewoon rustig vliegwiel draaien tot zuiger tegen die stop komt te staan en dan die moer eraf

Fotootje bougie komt later daar ik toch benieuwd ben of je mening hierover hetzelfde is ( grijs, dus niet geheel zoals het moet zijn ).

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 02 mei 2015 19:31

Vandaag tijd vrijgemaakt en een maatje 17 voor vliegwielmoer gekocht, zojuist dan ook dit gebruikt en met succes vliegwiel eraf gehaald.

Ik trof de markering van grondplaat precies op de 'snor-stand' aan... en ben nu net klaar met het verstellen van die grondplaat en heb dit in 5 stappen gedaan; 5x verschillende standen getest.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet extreem veel verschil opmerkte anders dan het optrekken,een iets vlottere gang naar de top , al is dit ook redelijk te verwaarlozen daar ik het verschil enigszins minimaal vind.

Waar het mij om ging is dus dat tijdens de top ik niet constant dat inhoud-gevoel beleefde, iets wat ik dus nog steeds heb, maar heb nu wel dit weten te minimaliseren door precies op de brom-stand te staan met die grondplaat. Geen idee of dit goed is, kwaad kan, maar na 5 standen geprobeerd te hebben lijkt het alsof die brom-stand het prettigst rijden is. Ik heb dan ook deze op de brom stand laten staan en alles weer in elkaar gezet.

Dat gehaper is dus nog niet helemaal weg en de vraag is dan ook wat de volgende stap is.
Middels gps heb ik kunnen zien dat de snelheid 25~27km/h is, dus als dat haperen op een manier weg kan gaan waarbij de Tomos ietsjes harder kan gaan is dat de moeite waard, zolang rollerbanken maar geen issue worden

misschien dat de volgende stap iets met sproeiers te maken heeft? Ziehier, na 25km rijden, wellicht nu een iets betere indicatie. Beide foto's zelfde bougie;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Knak op 02 mei 2015 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 02 mei 2015 19:33

Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
35 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”