• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Targa onderweg - wat algemene vragen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
35 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2015 21:38

Electrode is nog steeds grijzig, misschien een sproeiermaat of 2 omhoog (weet niet wat er nu in zit of valse lucht)? Hoe verloopt het afstellen van de ontsteking, levert dit nog wat op?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 02 mei 2015 22:16

Ik heb vandaag ermee geknutseld .. Ik ben begonnen met 1mm omhoog, en dat zo 5x tot ik dus de brom-stand bereikte. Die stand blijft van alles wat ik geprobeerd heb de meest effectieve te zijn ... Al is dan dat inhouden nog niet weg....
Ik heb uiteindelijk alles weer in elkaar gezet en de pijl op de brom stand laten staan (hopend dat dit verder gewoon zo goed gaat)

Ik zal me gaan richten op de sproeier. Zo snel mogelijk onderzoeken welke er in zit, even neuzelen hoe die carburateur er af moet en als duidelijk is welke het is (ik lees dat 49 de standaard sproeier is) dan 51 gaan kopen

Valse lucht, dat is dan of die luchtfilter goed zit of bedoel je zo'n beetje elke pakking die in de Tomos zit? Hoe moet ik dat controleren ?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2015 22:21

Valse lucht krijg je als er ergens lucht naar binnen komt waar dat niet zou mogen. Dus spruitstuk/ carburateur en spruitstuk/ aansluiting cilinder zijn verdachten waar je snel op kan testen met wat deo. Als je motor toerental veranderd als je op een specifieke plek spuit zit daar valse lucht.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 02 mei 2015 23:08

Ok. Dus gewoon wat spuiten in die richting,... Dank voor de (alle) info. Dit dan naast het bekijken van de sproeier ook even proberen.

Zo langzaamaan kom ik er wel ;). Zit ook al te kijken of een standaard snel uitlaatje voor die 20 EUR ook een optie is.. 25km/h is toch wel heel erg langzaam. Mag best wel 5 a 7km/h bij uiteindelijk .. Eerst dat inhouden even fixen

Verder blijven rijden met de ontsteking volledig op brom-stand heeft geen nare gevolgen mag ik hopen, Indien het verstandig is dit toch anders te zetten hoor ik dat graag

Ik zal direct tot aanschaf van 2 maten hoger sproeier over gaan als ik weet welke maat er nu in zit

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 mei 2015 10:14

Zitten er ook nog begrenzers op? Die in het spruitstuk kan eruit, scheelt misschien ook nog wat met het schokken. Als er een snor uitlaat onder ligt, is het wijzigen naar een standaard snel ook al genoeg. Sproeier wijzigen is het laatste waar je aan moet denken, en anders koop er gelijk 1 en 2 maten groter dan je huidige.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 03 mei 2015 14:01

Het apparaat is volledig standaard. Er zit zo een standaard uitlaat met een dun slingerbochtje onder, de S-bocht ... Het enige wat nu niet standaArd is is dat wat ik gisteren heb gedaan ; de ontsteking op brom-stand gezet

Het eraf halen van de spruitstuk begrenzer heb ik al ergens kunnen lezen, echter heb ik ook gelezen dat dit alleen maar nut heeft als je dan ook een grotere carburateur erop zet. Wat hier van waar is laat ik in het midden...

Je mag het zeggen, waar zal ik mee beginnen ...

http://www.tomoshop.nl/catalog/tecno-28 ... -1389.html. Deze?
Spruitstukbegrenzer eruit?
Grotere sproeiers halen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 mei 2015 14:53

Spruitstuk begrenzing eruit halen heeft altijd nut ongeacht welke carburateur. Begrenzing uit luchtfilter is uit eigen ervaring geen goede optie met een 9 mm carburateur. Als je de spruitstukbegrenzing eruit haalt hoef je ook nog geen sproeier te vervangen. Alleen in geval dat de bougie niet goed kleurt (straks bij die st. snel) is het wel nuttig de afstelling te fine tunen.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 03 mei 2015 17:51

Spruitstuk ontgrenzen.. Zal wel forum uitpluizen hoe dat het beste te doen is. Ook de valse lucht situatie uitproberen.. Eenmaal alles getest kom ik hier de bevindingen melden :). Blij het herhalen maar,....nogmaals dank voor de input!!!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2015 00:56

wiki

Ipv ringsleutels kun je een buisje gebruiken die de binnendiameter heeft van de buitenkant van het spruitstuk. Maak deze net iets langer dan de lengte van de begrenzer die eruit moet en een bout die lang genoeg is om nog bij de moer te komen in het spruitstuk. Draai deze aan (net als bij de vliegwieltrekker) totdat de begrenzer eruit is.

Voor het losmaken van de breekbouten kun je met een zaag een sleufje in de kop zagen en een schroevendraaier gebruiken om deze los te draaien. Zet er 2 inbusbouten M5 met dezelfde lengte voor terug en vergeet de ringetjes eronder niet tegen het lostrillen. En een nieuwe pakking voor het membraan.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 04 mei 2015 11:51

Breekbouten, nieuwe pakking,...
Ik zal hier niet direct aan kunnen gaan beginnen. Ik moet eerst al die meuk in huis halen ...

Breekpunten, ik heb nog niet gekeken maar lijkt mij dat je die 4(?) bouten op het membraan bedoelt waarmee spruitstuk op cyclinder vastzit... En eenmaal eraf moeten er dus Imbus bouten voor in de plaats...
Dat is dan weer veel werk voor even een buisje uit een spruitstuk halen :D

Kan ik niet die speeedy standaard uitlaat halen, sproeier 2 maten omhoog en klaar? Of zal ik dan alsnog met dat spruitstukje te maken gaan krijgen ?

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 04 mei 2015 18:50

wiki

Ipv ringsleutels kun je een buisje gebruiken die de binnendiameter heeft van de buitenkant van het spruitstuk. Maak deze net iets langer dan de lengte van de begrenzer die eruit moet en een bout die lang genoeg is om nog bij de moer te komen in het spruitstuk. Draai deze aan (net als bij de vliegwieltrekker) totdat de begrenzer eruit is.

Voor het losmaken van de breekbouten kun je met een zaag een sleufje in de kop zagen en een schroevendraaier gebruiken om deze los te draaien. Zet er 2 inbusbouten M5 met dezelfde lengte voor terug en vergeet de ringetjes eronder niet tegen het lostrillen. En een nieuwe pakking voor het membraan.
Ik heb de eerste stap gezet en heb de carburateur en spruitstuk bekeken

Mij is dus duidelijk geworden dat;

-sproeier 49 er in zit

-spruitstuk met 2 Imbus bouten vastzit, maar dus ook met 2 puntige bouten.
Dit en daarnaast ook de ongelukkige wijze hoe dat er zo bij zit denk ik dat ik daar niet aan moet gaan beginnen. Eenvoudig dat spruitstuk eraf halen zie ik niet gebeuren :(
Ik heb dan ook hierdoor 2 mogelijkheden; of ik laat het doen, of ik zet die speedy uitlaat erop met een hogere sproeier en hoop dat zo het stotteren/inhouden weg is, en dat de Tomos iets sneller loopt.

Bougie na wat rijden weer bekeken en hij is nog steeds grijs te noemen

Ik denk niet dat het een goed idee is, maar als er een middel bestaat om die spruitstuk begrenzer eruit te halen terwijl deze nog aan het blok vastzit is dat een optie. Echter is dat dan ongecontroleerd bezig zijn met kans op iets wat in het blok kan vallen (lijk mij)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2015 22:14

Of afbreekt. In de wiki staan nog 2 voorbeelden, maar ik had de link naar de meest effectieve en veilige wijze gegeven. Die breekboutjes krijg je er ook wel uit met een goede tang.

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 04 mei 2015 22:49

Ik ben er niet zeker van dit zelf te gaan doen, dit met de pakking, het er maar lastig bij kunnen.. Ik ga dit uit handen geven

Wat ik eventueel wel zelf kan doen is maat 51, 53 sproeier kopen, en kiezen tussen

http://www.tomoshop.nl/catalog/tecno-28 ... -1389.html

http://www.tomos-parts.nl/kies-hier-uw- ... s-a35.html

De ene is 26, de ander 28mm

Uiteindelijk zal dit er toch van gaan komen, dus waarom niet dit alvast en ondertussen regel ik iemand die dat spruitstuk onder handen kan gaan nemen... Of is dit geen logische volgorde ?

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 11 mei 2015 14:50

Eindelijk tijd gehad en De standaard-snel uitlaat eronder gezet en rondje gereden

Nog steeds niet perfect;

Sproeier 52 erin gehangen; trekt langzaam op, blijft een beetje hetzelfde als de oude situatie, met de oude uitlaat eronder. Beetje een licht"moaaabmoaaab"-idee

Sproeier 50; stukken beter... Ik tik nu zowat de 40 aan met wind mee. Wind tegen 35, dus in weze is de snelheid prima nu. Harder moet ik dus echt niet gaan. Echter heb ik nu op z'n top nog steeds een hoop gesputter en geratel en gevoel dat ie constant even beetje remt, soort bokken maar dan een lichte vorm. Nog steeds onrustig rijden op lange stukken :(

Setup nu

Sproeier 50
Bromstand ontsteking
Standaard snel
Vermoedelijk luchtfilter ontgrenst, zag geen rare slingerdeslang situaties erin
Verder alles volgens de fabrieksinstellingen

Wat kan het zijn? Teveel/te weinig lucht? Nog geen juiste sproeier erin? Bromstand iets veranderen en lichtjes richting snor-stand?

Feit is wel dat ie nu beter is dan voorheen, maar dat is met name de ietwat hogere snelheid, zo'n 7km/h sneller schat ik

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Knak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Knak » 11 mei 2015 20:27

Wil nog even kwijt dat ik nogmaals sproeiers 52 en 50 geprobeerd heb.

50 komt er het beste uit . 52 rijdt verzopen. Optrekken is sloom en 25km/h tops
Eerdere meldingen dat ik de 40 aantik klopt niet. Met sproeier 50 net aan de 33 volgens gps metingen

Maar... Voor de lol heb ik dus de oude, sproeier 49 er weer in gezet en deze doet het zelfs nog beter dan 50.
De gang naar de top is flink vlot te noemen, en eenmaal aan de top (jammer genoeg niet harder dan 30 a 32km/h) nog steeds iets wat inhouden

Dat beetje logica wat ik heb is dus met die 49 sproeier compleet weggevaagd .. Snap geen fluit van dat de standaard sproeier het beste aanvoelt, op een jammerlijke lagere top na

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
35 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen