• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 130 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • …
  • 158
  • Volgende
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mei 2015 07:13

Brandstof is hetzelfde als de andere Tomossen en 2-takt motoren. Gewoon 1:50 mixen met 2-takt olie (volsynthetisch want dat verbrand vollediger en geeft minder koolaanslag), dus op 5 liter benzine (euro 95) doe je 100 ml olie, bij voorkeur doe je dit in een jerrycan en even schudden voordat je het in de tank gooit. Gezien de leeftijd van deze Tomos mag je er ook tot 125 ml (1:45) bij de benzine doen ivm het bronzen pistonpenlager. Iets vetter smeert beter bij oudere blokken. Als je nog een pomp hebt waar brommix kant-en-klaar uit komt is dat ook goed, al komen deze nog maar sporadisch voor.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

romysillen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor romysillen » 03 mei 2015 15:33

Hallo,

Ik had een kleine vraag in verband met een oude (1960) tomos brommer. Het ding maakt een snertgeluid dus we zijn op zoek naar een manier om dit in te perken. Kan dit gedaan worden met een demper? Of is een nieuwe uitlaat kopen de enige optie?

Alvast bedankt

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2015 00:57

Wat noem je een snertgeluid? Heb je een filmpje ervan? Is de pakking van de uitlaat niet kapot?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

romysillen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor romysillen » 04 mei 2015 14:55

Wat noem je een snertgeluid? Heb je een filmpje ervan? Is de pakking van de uitlaat niet kapot?
Filmpje is moeilijk maar hij overschrijd in ieder geval de "geluidlimiet". De vorige eigenaar heeft het uiteinde van de uitlaat wel bijeen gepitst waardoor het uiteinde wat is gescheurd. Maar bij het terug open plooien werd het alleen maar luider.

Er zit ook wel geen demper op en bij een andere tomos mini heb ik deze wel gezien. Ik ben alles behalve een kenner dus ik probeer zoveel mogelijk info te geven.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2015 19:56

Zonder demper maakt ie een geluid als een 4-takt SS van Honda, klopt dat?

Enige wat je kan doen is een losse demper er weer in te zetten of de hele uitlaat vervangen door een imitatie/ origineel en nieuwe pakking.

Avii1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Avii1987 » 09 mei 2015 18:23

Hallo,

Ik heb een aantal vragen, ik heb eergisteren een Tomos Pack'r snorbrommer uit 2008 gekocht en wil graag weten wat voor motorblok hier standaard op zit.

Ik heb een aantal dingen gelezen over het verwijderen van de spruitstuk begrenzer maar ik krijg mijn spruitstuk er niet af, het lijkt alsof ie vast geklonken of gepopt zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft mijn snorrie ook een luchtfilter of een uitlaat begrenzing?

Waar kan ik de originele TWV vinden?

Voor zover de vragen die ik tot nu toe ben tegengekomen, ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt!
Pack'r

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2015 05:43

Volgens mijn gegevens zit er een A52 blok onder, met een A5 cilinder en als het een standaard snor uitvoering is een Dellortho 14/9 carburateur en begrenzer in spruitstuk (busje), u-bocht met "flippo" in het luchtfilter en een S-bocht uitlaat met een pijpdiameter van 16 of 18 mm, bij sommige modellen kan er geen S-bocht in zitten, maar dan zit er een doorlaatbegrenzer in gelast waar de uitlaat aan de cilinder zit. De tandwielverhouding is voor 26 en achter 31 of 33.

Crimson
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Crimson » 21 mei 2015 12:38

Dit is een echte beginnersvraag, maar ik kan het antwoord echt niet vinden als ik google of in het forum zoek.

Ik heb een Tomos Flexer 45 KM uit 2010 en de tandwielen zijn aan vervanging toe. Maar, wat voor tandwielen zitten daar standaard in voor en achter? Ik kan dat nergens vinden op internet en ik wil liever hem niet uit elkaar halen enkel om de tandwielentanden te tellen.

Welke model tomos heb je?
Flexer 45 KM
uit welk jaar komt de tomos ?
2010
Is het een snor of een brommer?
Brommer

Donnyr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 21 mei 2015 20:10

Ik denk dat ik last heb van valse lucht, mijn brommer valt namelijk niet af te stellen met enkel de sproeier.
Nadat ik deo spoot op het deel van de spruitstuk waar de carburateur op zit begon hij gelijk anders te lopen na een aantal seconden viel de motor geheel uit.
In de onderstaande foto's zie je ook een klein kiertje. (Daar heb ik de deo op gespoten)
Afbeelding Afbeelding

Hoort daar soms een pakking tussen? Of hoe zou ik dit kunnen oplossen? Of is dit normaal?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mei 2015 07:29

@Crimso": De tandwielen voor je Flexer zijn dezelfde als die van de A35. Voor= 26 tands, achter 24 (standaaard brom).

@ Donnyr: Valse lucht ontstaat vaak in de opening achter de schroef waarmee je de carburateur op het spruitstuk schroeft (zie jouw afbeelding en de rode ovaal). Ik zie dat er een witte bus met kraag is gebruikt, dus zit daar achter een rubber ringetje om die spleet op te villen en luctdicht te maken. De ruimte vooraan is normaal (misschien moet je hem beter aandrukken tijdens het vastdraaien).
Bijlagen
8JsyeP0m.jpg
8JsyeP0m.jpg (28.02 KiB) 5473 keer bekeken

Donnyr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Donnyr » 23 mei 2015 20:29

@ Donnyr: Valse lucht ontstaat vaak in de opening achter de schroef waarmee je de carburateur op het spruitstuk schroeft (zie jouw afbeelding en de rode ovaal). Ik zie dat er een witte bus met kraag is gebruikt, dus zit daar achter een rubber ringetje om die spleet op te villen en luctdicht te maken. De ruimte vooraan is normaal (misschien moet je hem beter aandrukken tijdens het vastdraaien).
Ik heb even het schroefje eraf gehaald en gezocht naar het rubbertje, alleen ik zie deze nergens zitten.
Waar zit dit rubber ringetje precies en hoe ziet die eruit?

Foto zonder schroef erop:
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 mei 2015 16:17

Als je de carburateur eraf hebt en de witte bus weghaalt moet ie daarachter zitten.

bossie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bossie » 26 mei 2015 21:01

Klein vraagje: als ik de keering van mijn voortandwiel wil vervangen, moet dan de olie uit mijn carter of kan ik die laten zitten?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 mei 2015 19:39

Je kan je brommer schuin leggen zodat de meeste olie tegen het carterdeksel zit. Keerring kun je dan zo vervangen.

bossie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor bossie » 29 mei 2015 12:58

Bedankt! is inmiddels gelukt

Kleine kantekening: Carter was al leeg, want complete blok van binnen en buiten schoongemaakt (soort halve revisie), maar ik had niet de juiste maat steeksleutel voor de moer van mijn vtw. Vandaar dat ik dit eigenlijk later wilde doen. uiteindelijk toch nog een juiste sleutel gevonden. :)

Volgende kleine vraag (excuses als dit niet het juiste topic er voor is):

Blok zit nu weer netjes in elkaar. lekt nergens, geen valse lucht loopt als een zonnetje. Maar optrekken gaat echt heel langzaam. Heb nu de volgende set-up:

Brom 50 cc Airsal (snel)
standaard snel uitlaat
carb 14/2
sproeier 56
tvw 26-22

Kan het helpen als ik een sproeier een maatje groter erin gooi? Zeg er wel eerlijk bij dat ik nog niet heb gekeken hoe de bougie eruit ziet :oops:

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 mei 2015 20:25

Bougiekleur is leidend, maar gezien de maat die er nu in zit zou ik niet groter gaan. Eventueel kun je kijken of de einddemper niet vol zit met koolaanslag. Maak alle doorgangen goed schoon. Eventueel ook de uitlaatpoort ontkolen kan schelen in de prestaties als de conditie van de einddemper aanwijzing geeft voor veel koolafzetting.

Btw, twv 26-22 is de zwaarste vertanding die je kan hebben op de Tomos en dat betekent weinig trekkracht vs. hogere top (als je het haalt).

yuhpatrick
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor yuhpatrick » 01 jun 2015 12:34

Hallo mensen,

Ik heb een Tomos Youngster A35.
Hierop wil ik een 65cc Airsal cilinder opzetten.

Bij het erafhalen van de standaard 50cc heb ik een beetje grof te werk moeten gaan. Hij zat erg vastgeroest dus heb met schroevendraaier en hamer hem na 2 uur los weten te krijgen. Nu is mijn carter ook beschadigt en ben bang dat dit niet goed afdicht met 1 voetpakking.

Kan ik hiervoor kneedbaar aluminium gebruiken die tot 300 graden kan?

Alvast bedankt

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 29 jun 2015 13:36

IMG_0201.jpg
Hoort deze keerring (16-24-7) hier te zitten? En voorkomt dezen dan ook een lekkage langs de kickstartas?

dropsleuteltje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dropsleuteltje » 02 jul 2015 23:38

Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe uitlaat voor mijn volledig standaard tomos A35B bestellen. Niet voor het geluid maar voor een hogere topsnelheid. Nu moet hier uiteraard ook een andere sproeier bij. Het liefst wil ik een uitlaat die op een originele lijkt, ik kwam uit op de Homoet P4. Ik kan alleen nergens vinden of dit een laagtoerige of hoogtoerige uitlaat is. Hij schijnt wel geschikt te zijn voor 50cc blokjes, maar of ze hier 50cc snel mee bedoelen weet ik niet.

Ik weet dat de Proma GP een stuk goedkoper is en zelfs misschien ook beter, maar ik wil geen boetes riskeren.

Ik vroeg me ook nog af wat het verschil tussen deze twee bobines is:

Afbeelding
Afbeelding

Groeten Dropsleuteltje

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2015 07:06

Vwb je vraag over de 2 cdi units, de bovenste is voor een "normale" 4-spoels elektronische ontsteking, de onderste voor een type met pick-up unit (de witten en zwarte kabel sluit je daarop aan).

Mbt de uitlaten, Homoet staat bekend om de slechte trekkracht bij 50cc blokjes (dus hoogtoerig), omdat deze eigenlijk is geconstrueerd voor de 65 cc en zwaarder opgevoerde motoren. Je geeft aan een A35B, is dat een brom of snorfiets? Als je voor originele looks wil gaan, niet teveel wil opvallen en toch redelijk wat trekkracht overhouden zou ik voor een imitatie sigaar gaan (techno) zonder S-bocht en een pijpdiameter van 26 mm. Een sproeierwissel is overigens alleen nodig wanneer dit aanleiding geeft op basis van de bougie electroden. Als deze mooi koffie-met-melk-bruin zijn zou ik niets veranderen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 130 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131