• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Blijft lekken langs kickstart as

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 12 mei 2015 16:07

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de ketting naast het voortandwiel is gelopen, hierbij was het tandwiel krom en heb ik dit vervangen.
Wat is het probleem? Lekt olie en veel speling op kickstart as
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? opgeknapt.

Hallo,

Ik heb het probleem dat de kickstart as speling op zit, hij schuift er in en eruit. (zie filmpje: https://drive.google.com/file/d/0B_nnXP ... sp=sharing) Ook lekt hij hierlangs, op het filmpje is de kering en het ringetje eraf, deze heb ik al nieuw bestelt. Ik heb gelezen dat door een na maak tandwiel er vaak een lekkage kan ontstaan omdat deze te smal is. Dit kan ik met een O-ring oplossen. Ik kwam er gelijk achter dat er best wel veel speling op mijn as zit. Dit verklaart volgens mij ook waarom mijn kickstart bedaal soms te ver terug veerde, de spie gaat langs het stoot rubbertje. Kan iemand mij een goede en goedkope oplossing geven?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mei 2015 22:32

Met de o-ringen los je de speling op als door een te dun imitatie tandwiel teveel ruimte blijft tussen afstandbus en tandwiel omdat de moer tegen de aansluiting vastloopt waar het hart van het tandwiel op komt. Of je moet een iets langer busje kopen/ laten draaien.

Vwb de speling op de kickstartas, dit is op te lossen door afstandshims op het einde van de as in de versnellingsbak te zetten. Waarschijnlijk mis je die nu of is er een kap gemonteerd die anders is gefreest en zo meer ruimte laat. Vandaar de shims om dit te verminderen. Meet hoeveel speling je nu hebt (axiaal) en zet er zoveel tussen zodat de speling minimaal is (wel iets over laten anders gaat de as meelopen met de bak). Mocht dit niet helpen, zul je de naaldlagers in het middentandwiel moeten vervangen (1 is voorzien van een keerringetje).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 19 jun 2015 17:46

Hallo,

sorry voor de late reactie. Ik heb mijn blokje open gemaakt omdat ik eigenlijk vrijwel zeker weet dat de kering bij de naaldlagers kapot is. Ik loop nu alleen vast. Ik heb mijn cilinder en alles er af, behalve mijn vliegwiel. Volgens mij hoeft deze er ook niet af omdat ik niet mijn krukas los hoef te hebben. Ik moet alleen bij het middentandwiel zijn. Alleen deze laatste kap waar achter krukas en middentandwiel zitten, krijg ik er niet af. Moet dan toch het vliegwiel er echt af? Of is hier een handige manier voor (hele internet al afgezocht)? En wat is dan de maat van die kering, of zit de kering in een naaldlager?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jun 2015 19:38

Om bij dat tandwiel te kunnen moet je het blok splitsen (carter delen). De bevestiging is te zien in de versnellingsbak. Vliegwiel hoeft er dan niet af, als de andere kant wel uit het lager komt van de krukas.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 19 jun 2015 20:43

Dat begrijp ik, ik was inderdaad ook al zo ver. Ik de versnellings bak al open en alle bouten van de carter al af. Ik krijg hem nu alleen niet los. Is hier een makkelijke manier voor?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 20 jun 2015 09:34

Hallo. Ik heb mijn blokje helemaal open. Nu weet ik alleen niet welke van de twee lagers met de kering is.
Sce 108
Sce 109p.
Ik denk 109p lijkt op de foto een soort van keringkje te hebben of o-ring.
Verder nog een vraag. Hoe kan ik de lagers eruit halen zonder deze te mollen en dat ik ze eventueel kan hergebruiken.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jun 2015 10:55

Ze zijn niet te hergebruiken. Je moet ze alle twee tegelijk vervangen. Je perst de lagers eruit met een bankpers, en monteert deze ook op dezelfde manier weer in het tandwiel met passend gereedschap om beschadigen te voorkomen. Ik zou het laten doen bij de bromboer als je zelf niet over de juiste middelen beschikt.

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 20 jun 2015 22:49

Ik heb er nog eend goed over na gedacht, maar ik denk dat deze naaldlagers niet kapot of lek zijn. Mijn tomos staat scheef door zijn *standaard aan de zijkant. De olie duppels hingen altijd aan het tandwiel. Dus stel hij zou langs de naaldlagers
Lekken dan zou de olie langs de kickstarter as lopen en dus pas te zien zijn voorbij het tandwiel. Dan zou de olie dus moet zijn gaan lekker langs de kickstarter. Om olie op het tandwiel te krijgen moet hij dus wél langs de tandwiel kering lekken en vulbusje. Het enige probleem is dat ik deze al
Meerdere malen heb vervangen en de dag erop lag er gewoon weer een plasje onder. Waar misschien mijn probleem zit is door de kogellager die niet soepel rond draait, alleen met veel kracht. Ik weet nu dus eigenlijk niet of het helpt als ik die vervang of dat miss mijn middentandwiel is ingeschuurt en dat die vervangen moet worden, maar dat kost weer heel veel. Dus heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jun 2015 12:48

Ik heb een stukje oude binnenband gebruikt en in een ring geknipt. Deze tussen busje en tandwiel gezet en bij mij lekt ie niet meer. 't Is een beetje beun, maar je kan het proberen. Overigens gaat het vaak mis met de imitatie tandwielen. Deze zijn net even dunner waardoor je de boel niet lekker op elkaar kan aandraaien (de moer gaat niet verder dan waar de schroefdraad gaat en er blijft dan speling over tussen busje, lager en tandwiel. Of je hebt het originele (dikkere) tandwiel niet strak genoeg aangedraaid.

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 23 jun 2015 10:15

Hallo. Om zeker te weten voordat ik mijn blokje dicht ging maken wou ik weten of mijn naaldlagers niet lek zijn. Ik het het deze ook gewoon kunne laten repareren, maar dat is prijzig. Dus heb ik uiteindelijk mijn tandwiel omgekeerd op de kickstart as gezet en er wat atf olie erop gelegd. Na een kwartier was het al langs de o-ring bij de naaldlagers weg gelopen. Deze is dus wel degelijk lek! Hier wat foto's voor mensen die ook twijfelen of ook dit hun probleem is.
IMG_0087.jpg

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 29 jun 2015 20:52

IMG_0201.jpg
Hoort de keerring (16 x 24 x 7) hier te zitten? Deze voorkomt dan ook een lekkage langs de kickstart as neem ik aan? Hij past namelijk perfect

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers