• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Olie vervangen, koppeling werkt niet zoals voorheen.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 20 jul 2015 23:09

Welke Tomos model heb je? A35 DeLuxe
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik mijn olie heb vervangen (versnellingsbakolie)
Wat is het probleem? Nadat ik mijn olie heb vervangen duurt het redelijk lang om in z'n 2e versnelling te komen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Tandwielen/ketting/bougie/uiterlijk en wat elektriciteit gefixt. Niks motorisch op bougie na.

Hallo,

Aangezien ik niet wist hoelang geleden de versnellingsbak olie is vervangen ben ik dit gisteren gaan doen, stukje gaan rijden zodat de motor warm is, netjes de kap los gemaakt, luchtfilter gedemonteerd, oude olie eruit laten lopen, olie bijgevuld, waarbij ik wel moet zeggen dat ik redelijk wat gemorst heb aangezien het gat niet al te groot is. Nadat dat flesje leeg was kwam er nog steeds geen olie uit de zijkant van het gat, maar het moest voldoende zijn dacht ik.

Ik heb ''Kroon Koppelingsolie ATF. Speciaal voor Tomos, 250Ml'' gebruikt.

Vlak hierna een stukje gaan rijden en kwam tot de conclusie dat hij niet meer goed overschakelde van mijn 1e versnelling naar mijn 2e versnelling, als ik mijn gas even los liet ging het veel soepeler/sneller. Dit merkte ik vooral toen ik op een heuvel omhoog wou, hij bleef hangen in z'n 1e versnelling. Ook een heel naar geluid als ik gas gaf, een piepend/schurend geluid.

Nu had ik dus het idee dat ik niet genoeg olie erin had zitten en ben nieuwe olie gaan kopen bij de automaterialenzaak, namelijk ATF Dexron II D van MPM.

Zelfde handeling verricht tot de olie wel uit de zijkant kwam en daarna een behoorlijk stukje gaan rijden (zo'n 10km). en het gepiep werd wel iets minder maar bleef wel, het probleem van het overschakelen was hetzelfde gebleven.

Optrekken gaat wel zoals voorheen, dus lijkt me niet dat het het vraagtekenveertje is.

Heb ik iets fout gedaan? Verkeerde olie gebruikt? Moet het nog inwerken? Heb ik iets kapot gemaakt in de koppeling?
Kan op internet niet veel wijzer worden, dus vandaar dat ik het via deze weg vraag.

Alvast bedankt!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 23 jul 2015 20:36

Je zou eens kunnen kijken of het vraagtekenveertje nog heel is en dan gelijk kijken of er nog voldoende voering op de koppeling segmenten zit.

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 27 jul 2015 22:24

Nogmaals de olie vervangen, rijdt wel ietsjes beter nu maar niet helemaal goed.

Ik wil dus inderdaad het vraagtekenveertje gaan vervangen als deze kapot is en er nieuwe koppelingssegmenten inzetten.

Nu ben ik mezelf aan het inlezen al wat informatie gevonden maar toch nog wat vragen. Ik kan dus schijnbaar de cilinder laten zitten en de bougie eruit halen en hier een zuigerstop in doen? Kan hier niet veel over vinden hoe dit precies werkt.
Is het verder handig om nog bepaalde onderdelen mee te bestellen? Zoals een seegering of kan ik dit weer hergebruiken?

Neem aan een carter pakking, en deze extra borgen met vloeibare pakking?

Alvast hartstikke bedankt!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 27 jul 2015 23:07

Rechtsboven op het scherm klikken op Wiki en dan op algemeen, daar staat ook een How-to vraagtekenveer vervangen Kijk ook in het gedeelte onderhoud voor de koppelings segmenten vervangen. Een en ander natuurlijk alleen vervangen als het nodig is natuurlijk.

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 08 aug 2015 13:04

Vraagtekenveertje is vervangen (was afgebroken) en een set koppelingssegmenten vervangen, de oude waren nog prima maar had het toch liggen.
Merkte wel dat de koppeling op een klein stukje aanloopt tijdens het ronddraaien in het koppelingshuis, kwestie van veren inkorten?
Nieuwe ATF ingegooid (250ml) en in het begin reed die beter dan voorheen. Alleen na een paar keer gereden te hebben schakelde die weer niet helemaal goed, duurde lang en maakte veel overtoeren, als ik gas beetje terug nam schakelde die wel oké.
Ook als ik langzaam naar achter loop met de motor uit schokt die, dus ben bang dat de remveer van de kickstart niet helemaal goed zit. Hier ga ik morgen naar kijken.

Iemand nog ideeën? Bedankt!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 08 aug 2015 13:31

Niet ergens een ring vergeten terug te plaatsen bv die tussen keerring en koppelingshuis?

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 28 aug 2015 21:53

Bedankt John, ben er vandaag weer mee verder gegaan.

Alles nagelopen door middel van de exploded views. Klopte allemaal, shims heb ik vervangen, kan het misschien uit maken dat er op de kickstart as een dubbele shim zit en op de middelste as ook? volgens exploded view hoort deze 'tussenhaakjes' ertussen.
Ook heb ik de koppeling zelf helemaal vervangen van de 2e versnelling, aangezien ik het idee had dat die andere wat aanliep in het koppelingshuis. Dit mocht helaas niet helpen, ik dacht dat er misschien teveel olie in zat en heb er ietsjes uit laten lopen. (250ml ingegoten en klein beetje via de niveauschroef uit laten lopen), aangezien die lijkt wel slipt en overtoeren maakt.

Ik kom er maar niet uit, en wil het toch echt gefixt hebben. Naar de scooter/bromboer zie ik niet zitten aangezien deze best wel wat rekenen ben ik achter gekomen..

Iemand nog een suggestie wat mij verder nog zou kunnen helpen? Ik zou eventueel ook nog een filmpje kunnen maken.

Alvast bedankt!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 29 aug 2015 07:33

Heb je de koppelingssegmenten voor dat je ze ging monteren wel 24 uur in de ATF olie laten weken?

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 29 aug 2015 09:55

Nee heb ik niet gedaan, een hele goede.
Raadzaam om dat alsnog te doen? Heb er wel al zo'n kilometertje mee test gereden.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 29 aug 2015 11:12

Gewoon nog even 24 uur laten weken in de Atf olie. Het kurk moet zich lekker kunnen volzuigen met olie, anders heb je onnodig slijtage van het kurk.

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 30 aug 2015 16:38

Heb nog een andere tomos staan (opknapper welke wel goed rijd) en heb deze opgemaakt om de koppeling en alles daarbij te vergelijken.
Ik zag daar dat er op de kickstartas en de tandwielas allebei maar 1 shim zaten, en bij degene waarmee ik bezig ben allebei 2. Heb dus van allebei de assen één shim afgehaald zodat deze het zelfde is als mijn opknapper. Verder alles van binnen goed schoongemaakt.
Ook heb ik de 1e versnelling overgezet aangezien die zich wel goed met ATF olie heeft volgezogen.
Vraagtekenveer/remveer was intact, alle ringen en shims zaten goed op hun plek en geen vuil. Hierna weer een flesje ATF tomos olie 250CL erin gegoten en heel klein beetje via de niveauschroef eruit laten lopen.

Eindstand, zelfde resultaat.... :shock:
Ik heb een filmpje gemaakt zodat het goed te horen is hoe de overschakeling gaat, ik hoop dat jullie nog suggesties hebben. Anders ga ik hem toch wegbrengen want ik wil gewoon dat de tomos goed schakelt.

https://www.youtube.com/watch?v=qSnTEoZPY6o

Alvast bedankt!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 30 aug 2015 18:42

Wanneer je een blok opentrekt moet je de dezelfde aantal shims die je aantreft ook weer terugplaatsen. Let op dat er geen shim aan het carterdeksel blijft plakken, dit kan ook voor verwarring zorgen wat betrerft het aantal shims. Het is niet raadzaam om gewoon een shim weg te laten of er bij te zetten omdat die van de fabriek uit zijn gemonteerd. Dit om de axiale speling goed te krijgen.
Heb je de moer van het koppelingshuis niet te strak aangedraaid, je moet nog ietsje speling kunnen voelen. Ook de ring achter het koppelingshuis niet vergeten terug te plaatsen?
Laatst gewijzigd door John1950 op 01 sep 2015 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 31 aug 2015 10:39

Heb de shims weer teruggeplaatst, toch wel logisch inderdaad.
De moer van het koppelingshuis had ik inderdaad strak aangedraaid, deze zit nu losser alleen hoor ik de koppeling nu wel stationair ratelen. De ring achter het koppelingshuis is netjes aanwezig.
Even leek het erop dat die het weer goed deed, hij schakelde goed door terwijl die koud was maar na een aantal testrondjes weer precies hetzelfde..

Bedankt weer!

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 15 sep 2015 10:10

Iemand nog ideeën? Of anders een idee voor een goede scooterwinkel in/rondom Zoetermeer?

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 20 sep 2015 22:14

Ik denk en hoop dat het toch dan de innesteling van de rollenkooi moet zijn. Dit wil ik woensdag gaan bekijken en eventueel vervangen.
Mijn vraag is alleen, welk of welke onderdelen zou ik hier dan voor moeten kopen?
Tomosshop heeft jammergenoeg geen rollenkooi in het assortiment dus ben ik aangewezen op Tomos-Parts.
Wellicht zijn er onderdelen beschadigd door de rollenkooi en dan bestel ik deze uit voorzorg gelijk mee zodat ik niet opnieuw moet bestellen en moet wachten, aangezien ik de Tomos dagelijks nodig heb.

http://tomos-parts.nl/de-luxe/motor-del ... lling.html

Dit lijkt me het juiste.

Ik heb geen dremel en de aanschaf van dit gereedschap is vaak duurder dan het onderdeel zelf.

Alvast bedankt!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 21 sep 2015 07:56

Volgens mij vind innesteling meer plaats op onderdeel nummer 5 op de exploded view. misschien kan shadowranger dat bevestigen. http://tomos-parts.nl/standard/motordel ... -kooi.html

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 21 sep 2015 16:29

Ik meen dat shadowranger inderdaad al eens in een ander onderwerp heeft gepost dat dáár (nummer 5) de innesteling plaatsvindt. Maar dit weet hij zelf natuurlijk het beste.

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 21 sep 2015 23:05

Dan ga ik deze bestellen, hoop dat het beetje gemakkelijk te monteren is! Bedankt.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 sep 2015 16:46

Je link is niet de kooi waar de innesteling plaats vindt. Dat gebeurd in de ring en zoals 2 leden al opmerken is dat nr. 5 van de exploded view. Ik heb je hierover ook al een pm gestuurd. Btw. Het aanschaffen van gereedschap is investeren. De slijptool kost wel wat. Maar het heeft mij inmiddeld veel geld bespaard aan onderdelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Vanquish
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Vanquish » 28 sep 2015 14:28

Inmiddels de nieuwe kooi gemonteerd, dit is de oude kooi:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/IMG]
Lijkt me dus dat dit het probleem is, heb nog niet kunnen testen aangezien ik nog met de gaskabel bezig ben. Nu wil ik uit voorzorg ook de 8 rolletjes gaan vervangen, maar kan deze niet vinden via tomosshop en tomos-parts.

Of zijn dat deze: http://tomos-parts.nl/de-luxe/motor-del ... -d5x8.html?

Alvast bedankt alweer. :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki