• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Welke cilinder moet ik hebben?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
94 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 30 aug 2015 08:29

Onderkant is meestal afgesleten door de lucht- brandstofmengsel wat er langs vliegt. Maar dat is een proces van jaren. Als er ergens iets niet goed zit is het een scheurtje in het deksel waar de gaskabel binnenkomt (is plastic).

Het filmpje wat je hebt gemaakt in het begin hoor je duidelijk dat de motor moeite heeft om op toeren te komen en kracht mist. Dit duidt m.i. toch echt op een verstoord lucht-brandstofmengsel wat de cilinder in zou moeten maar daar:

- a) niet komt.
- b) onvoldoende blijft

waardoor motor totaal niet reageert op gasgeven. Pas wanneer je de choke iets bijzet wordt het wat beter maar niet optimaal. Ik ga even terug naar wat je in het begin aangaf dat je een nieuw membraan hebt gemonteerd. Er is vaker geklaagd over weinig kracht en dat bleek later door een afgebroken stukje van de klepjes van het membraan. Hierdoor dicht deze niet af bij de neerwaartse slag van de zuiger en er dus ook weer een gedeelte terug wordt geblazen de carburateur in ( wat ook gebeurt bij een zuigergestuurde motor zonder membraan waarbij de onderzijde van de zuiger te kort is. Je kan ook het oude membraan weer monteren (vaste deel bovenaan monteren) om te zien of dit verbetering geeft voordat je het blok gaat splitsen. Ik neem aan dat het nieuwe membraan ook goed gemonteerd was en met de beweegbare zijde naar onderen is gemonteerd.

Verder wacht ik op jouw bevindingen als je toch besluit het blok te splitsen of er idd een stukje uit de spoelruimte is geslagen. Wat voor bougie heb je er overigens in zitten, als het een type is met weerstandskooltje (zogenaamde R-type) kan dit ook het probleem veroorzaken, ondanks dat de vonk mooi blauw kan zijn. R- bougies zijn uit den boze op brommers. Ik had het al eerder gepost maar nog geen reactie op gehad.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 30 aug 2015 14:06

Dat zou het wel eens kunnen zijn, het membraan. Toen we de vloeibare pakking hadden aangebracht was het membraan overigens nog wel goed maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat we het verkeerdom gemonteerd hebben (of kan dit niet?). Als die verkeerd om zit, kan die daar ook zo slecht van gaan lopen? Verder, kan het spruitstuk eraf worden gehaald zonder de cilinder eraf te halen? De tomos heb ik namelijk niet bij huis dus ik kan moeilijk 'ff' kijken. In mn vorige post stond al dat ik een NGK B6HS gebruikte, haha. Ik ga dus eerst ff naar het membraan kijken, is dat niet kapot dan gooien we de spoelruimte vol met mengsmering, als dat wegloopt via de versnellingsbak weet ik dat er een gat inzit.

Edit: omdat ik het toch even uit de weg wil hebben. Het kan niet aan de ontsteking liggen toch? Aangezien hij wel stationair blijft lopen en blauw vonkt. Heb btw dit blok gezien op mp: http://link.marktplaats.nl/m952297428. Eigenaar zegt dat die goed start en 40+ loopt. Elektrische start werkt ook. Hij mag €80 kosten en t is een uurtje rijden ongeveer. Het blok heeft een maand niet gelopen. De cdi kan ik overzetten toch? Want het is ook een pickup ontsteking. Wat zeggen jullie, doen? Kan mn oude blok nog altijd voor onderdelen gebruiken...

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 31 aug 2015 20:24

Ik heb het probleem dus gevonden. Hetzelfde als voorheen en ja, je raad het al: valse lucht. Nadat ik vandaag besloot om toch maar ff de tomos te pakken om even een langere afstand te rijden voordat ik aan een nieuw blok ga heb ik net op valse lucht getest. De brommer viel bijna uit. Erg vreemd dat dit pas duidelijk wordt nadat ik er wat langer mee heb gereden, in de regen weliswaar. Hij trekt valse lucht bij carb-spruitstuk en voetpakking. Zó raar dat die bij de voetpakking nog valse lucht trekt. Er zit daar een nieuwe pakking met vloeibare pakking. De vloeibare pakking die ik heb gebruikt is Dirko Dichtmasse, maar het lijkt me niet dat het daar aan ligt want je ziet de pakking letterlijk zitten. Is er nog iets wat ik kan doen naast een nieuwe pakking en vloeibare pakking? Het leek mij dat dit nu echt wel potdicht moest zitten icm de Dirko. Ik kan het wel nog een keer uit elkaar halen en dan opnieuw pakking + vloeibare maar ben bang dat ik dat ding de sloot in pleur als die het dan nog niet fatsoenlijk doet. Ik vraag me ook af of het probleem wat ik heb alleen door de valse lucht komt of ook nog door iets anders?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 01 sep 2015 13:06

Probleem zal komen door de combi grote spoelpoorten in je carter en kleine in je cilinder. Er is vaker hier op het forum geschreven dat de voetpakking niet goed aansloot of de cilinder niet goed afsluit op de pakking. Valse lucht carb- spruitstuk is dus toch weer opgetreden. Je zegt dat er een busje in zit dat geheel in de opening van carburateur valt (dus niet witte bus met kraag en rubbertje erachter). Misschien heeft dit busje bij jou toch niet goed achterin gezeten met montage (het spruitstuk is niet zo lang dat ie dat busje altijd achterin drukt).

Vwb het monteren van het mebraan: Je kan hem alleen met de metalen lippen naar de cilinder monteren, en in principe niet op de kop (dus met de opening aan de bovenzijde), maar ik sluit niets uit daar ik dit nooit bij de hand gehad heb. Wat ook kan is dat er een hoekje uit weggknapt is. Dan dicht ie niet goed meer af.

Vwb dat andere blokje, ik zou dat 1 op 1 overzetten als het toch een e-start is, dan weet je ook of het (beter) werkt of niet.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 01 sep 2015 14:22

Als het dan toch aan de combi carter-cilinder ligt ga ik niet onnodig meer tijd in dit blok steken. Dan maar gelijk goed doen en een ander blok eronder. Heeft iemand nog tips waardoor ik aan de buitenkant kan zien dat het blok in orde is, dus dat er netjes mee om is gegaan? Verder komt de verkoper betrouwbaar over en verkoopt niet meer tomos spullen dus lijkt me geen brakke handelaar.

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 04 sep 2015 13:20

Niemand tips waar ik naar kan kijken/op moet letten?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 04 sep 2015 19:47

Van buiten kun je je alleen richten op de algehele staat van het blok en cilinder. Hoe dit er van binnen uitziet, zul je de verkoper op moeten vertrouwen. Als ik jouw woorden mag geloven denk jij met een bonafide handelaar te maken te hebben. Neem de gok zou ik zeggen. Voor 80 euro kun je je weinig miskopen gezien de uitgaven die je tot nu toe hebt gedaan aan je eigen blok.

Als je dat niet wil, koop dan bij een gerenommeerd bedrijf met garantie. Maar ja, dan betaal je ook de hoofdprijs.

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 04 sep 2015 20:18

Heb inmiddels een afspraak gemaakt met de verkoper. Kijk daar nog wel eea na, eventueel even de kop eraf halen om te kijken of de zuiger nog heel is en niet vast zit. Kan misschien dan ook wel zien of de cilinder er ooit af is geweest , als er veel roest rondom de tapeinden in de gaten zit dan denk ik van niet. Zie nu net dat de verkoper een advertentie heeft geplaatst met 'gezocht: tomos snorbrommers'. Ik weet niet of dit belletjes zou moeten doen rinkelen?

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 13 sep 2015 19:35

Ben vorige week zondag voor dat blok wezen kijken. Was 10x niks. Zuiger was erg versleten en een ophangpunt was gescheurd. Vandaag ben ik voor een ander blok wezen kijken. Zag er zeer goed uit! Cilinder was origineel, zuiger was als nieuw, breekbouten zaten nog op het spruitstuk en er zat nog een origineel Tomos tandwiel op in goede staat. Ook zat er een elektrische start op. Heb dit blok meegenomen voor €60. Heb wel ff de ontsteking om moeten zetten aangezien ik geen cdi had voor de elektrische ontsteking zonder pickup. Ga het blok er zo onder zetten en dan is het hopen dat ie werkt :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2015 19:59

Als het wederom (dezelfde) problemen geeft, ga ik toch twijfelen aan de ontsteking van jouw 1e blok. Dan rest niets anders dan een 2e hands cdi voor de andere type ontsteking bij te halen (vreemd dat die niet met de verkoop meeging, want hoort bij het blok).

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 13 sep 2015 22:32

Ja!!!! De tomos doet het eindelijk met het nieuw blok. Wat een verschil als je het gas opentrekt! Maakt veel meer toeren en rijdt nu goed (snelheid nog niet getest). Dan was er dus toch wat mis met het vorige blok. Carb en ontsteking daarvan overgezet en dus goed. De spruitstuk begrenzing zit nog wel in het andere blok. Wat zal ik merken als ik deze eruit haal? Verder (maar) 1 probleem: mijn verlichting + claxon doen het niet, waar kan dat aan liggen? Ben een beetje een leek op electro gebied helaas :/

Edit: verlichting + claxon werkt weer, een kabeltje was losgegaan. Vastgezet en het werkt weer. Snelheid is 46kmh, gemeten op een matrix bord :D :D :D

Mvg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2015 23:59

Ben dan toch benieuwd wat er mis is met het andere blok. Toch een gat in de spoelruimte zoals je vader al aangaf?

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 14 sep 2015 01:07

Goede vraag inderdaad. We gaan het oude blok nog uit elkaar halen om te kijken wat er mee is. Dit doen we op ons gemak aangezien ik nu in ieder geval kan rijden. Als er idd een gat in de spoelruimte zit verkoop ik het blok of als geheel, of in onderdelen. Vermeld dan wel dat er wat mis mee is natuurlijk. Zoniet dan hou ik hem zelf voor onderdelen. Dat laat ik nog wel weten als het topic open blijft. Verder heel erg bedankt voor alle hulp! Ik heb nu veel meer kennis over het tomos blokje dan voorheen en kan er nu ook makkelijker zelf aan sleutelen (mocht dat nodig zijn) :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 14 sep 2015 10:38

Prima, we lezen het wel..

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 20 sep 2015 15:17

Inmiddels hebben we het blok nog niet uit elkaar kunnen halen aangezien het wel wat tijd vergt en we het in één keer willen doen. Maar ik wilde mijn tomosje nog wat lekkerder laten lopen en sneller laten trekken. Daar heb ik een paar vragen over. Wat ik wil gaan doen is 1. Andere twv, er zit nu 26/22 op dus vanuit stilstand optrekken is een ramp. Ketting is ook naar de god. Hoeveel top zal ik ongeveer verliezen als ik de twv verander naar 26/26? 2. Een andere carburateur. Heb gelezen dat een grotere carb een stukkie beter zou moeten trekken. Ook houdt de tomos een beetje in op top, komt waarschijnlijk door de sproeier. Er zit nu 50 in, 48 en 52 lopen allebei slechter. 49 en 51 heb ik niet liggen maar wil ik liever niet kopen (lees bestellen want de bromboer heeft deze niet :/) als ik toch een ander carb ga halen. Maar ik vraag me af of ik het beste een 14/12 of een 15/15 kan nemen? Heb nu een 14/9 icm met de standaard cilinder en de biturbo. 3. Wat ga ik merken wanneer ik mijn spruitstuk begrenzer eraf haal? Het lijkt me aardig wat werk met kans op valse lucht indien het spruitstuk eraf moet, wat de meesten toch wel doen. Valse lucht wil ik absoluut niet. Alvast bedankt! :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2015 09:57

Een grotere carburateur zal altijd snelheidsrendement geven. Indien je nu nog met een standaard snor setup rijdt, kan je ervoor kiezen een 14/12 te nemen. Het verwijderen van de begrenzing in het spruitstuk kan je wat helpen met de snelheid, maar zoals ik uit eerdere berichten heb vernomen is je ontsteking de "vertragende" factor, doordat dit het type met pick-up is. Zowiezo als je een grotere carburateur gaat monteren zul je de begrenzer er uit moeten halen of een ander onbegrensd type monteren.

Vwb je vraag over de tandwielen, als je je tandwiel met 1 tand zou vergroten geeft dit, onder voorbehoud, een reductie in top van ongeveer 3-4 kilometer per uur. Maar e.e.a. kan afhankelijk zijn van andere factoren en hoe je motor presteert. Ik denk ook dat de Bi-Turbo een beetje roet in het eten gooit m.b.t. optrekken aangezien dit een expansiepijp is en deze niet 100% aansluit op de kenmerken en prestaties van de cilinder, waardoor er een soort van verlies optreedt. Een 100% goede expansiepijp is berekent op de karakteristiek van de 2-takt motor. Een goede tuner zou je daar mee kunnen helpen.

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 21 sep 2015 11:19

Dan ga ik denk ik voor de 14/12. Er staat er een bij mij in de buurt voor €15 dus dat is niet veel. Als ik die ga plaatsen zal ik meteen de spruitstuk begrenzer eruit halen met de omgebogen spijker methode. Welke sproeier kan ik als richtlijn nemen? Mijn luchtfilter is al ontgrensd. En wat betreft de biturbo, dat is achteraf een wat minder goede keus geweest inderdaad. Bij een vriend is afgelopenw week de demper eraf geknald na hem 3 maanden te gebruiken. Maar zolang hij goed blijft houd ik hem en ga ik niet de kat uitlaat terug plaatsen.

Edit: ik denk zelf niet dat de ontsteking een begrenzende factor is aangezien de snor pickup onsteking die ik heb, dezelfde is als die bij een brom. Dus van 'ontgrenzen/naar brom stand zetten' lijkt me niet echt sprake. Als er wel een verschil is hoor ik dat natuurlijk graag.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2015 23:48

Ik weet het niet zeker maar kan de pick-up bij een brom niet net even anders gepositioneerd zitten tov de snor versie. Ik doel hiermee op de krukssstand (net als vroeger de streepjes in het csrter).

Vwb de demper. Vaak zijn het de goedkope popnagels die loslaten. Vervang deze door goede stalen versie en het probleem is opgelost. Zo heb ik thuis 2x een uitlaat moeten fixen

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 21 sep 2015 23:54

Het zou natuurlijk kunnen. Ik heb geen carter van een brom tomos met pick-up bij de hand, maar toch verwacht ik het niet. Op het forum staat ook dat de cdi het tijdstip regelt (variabel) en dat de vonk niet meer steeds op hetzelfde punt komt zoals dat bij de elektronische ontsteking het geval is. Dat met de demper hadden we idd zelf ook al bedacht. Hij gaat er volgende week nieuwe popnagels in zetten en kijken of die dan wel blijft zitten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 22 sep 2015 00:00

De pick up "stuurt" de bobine via de 2 draden die eraf komen (zwart en wit). Alleen wanneer de verdikking bij de pick-up zit gaat het opgewekte deel van de ontsteekspoel door naar de secundaire spoel en verder naar de bougie. Zonder die "timing" werkt deze cdi niet.

Hoe sneller de motor draait des te vroeger het ontsteektijdstip.

Gesloten
  • Afdrukweergave
94 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar