• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

geen vermogen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 16 okt 2015 22:04

Welke model tomos heb je?
A35 70cc met 14/12 carb sproeier 70
uit welk jaar komt de tomos ?
2007
Is het een snor of een brommer?
brommer
wanneer ontstond het probleem?
na een halve week stil gestaan te hebben
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Blok gesplitst voor een grote lekage
Wat is het probleem?

Mijn tomos heeft een tijd super goed gereden. Trok goed door niks mee aan de hand. Wel lekte hij altijd langs de kickstarter as. Dit probleem is nu gelukkig opgelost. Wel ging mijn tomos na een tijdje niet meer lekker door trekken. Eerst trok hij kei hard door naar de 55, maar toen daarna een lange tijd maar naar de 45 met moeite. Toen heb ik mijn zuigerveren vervangen en het membraan. Niks veranderde hier iets aan. Ik heb hem overal gecontroleerd op valse lucht, ook hier was niks te vinden. Bougie gevangen ook al vonkte hij goed. Ontsteking heb ik na gekeken en krukaskeringen vervangen. Ook dit hielp niet. Toen heb ik mijn carbeteur schoon gemaakt en benzine kraantje ook schoon gemaakt. Alles heb ik dan volgens mij wel gehad. Hij reed nog steeds niet super maar niks aan de hand.

Tot twee weken terug. Toen starte hij net als anders gelijk zonder choke. prima dus. Maar hij reed super langzaam weg. kon net doorschakelen naar z'n 2 en bleef op de 20 hangen. Ik keerde maar gelijk terug om naar huis. Toen reed hij helemaal niet meer weg. Als ik gas gaf kwamen er niet meer toeren. Als ik dan het gas los liet viel hij uit. Ik heb mijn blok eronderuit gehaald en in mijn cilinder gekeken, maar hier is niks raars aan de hand, ik had hem nog een keer gecontroleerd op valse lucht maar ook hier is helemaal niks te vinden. Ik weet eigenlijk niet wat het nog kan zien. Iemand een idee?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 17 okt 2015 09:41

Kijk eerst eens of de uitlaat niet dicht geslibt is.Als dat het niet is zou ik denken aan een lekke krukas keerring.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 okt 2015 09:46

Ik hou het op het laatste, gezien de symptomen. Zeker als je het blok open gehad hebt (gesplitst zie ik in de omschrijving). Als je uit de uitlaat geen witte rook hebt gezien, dan is de keerring achter de ontsteking defect. Maar vervang ze allebei tegelijk, vaak als er 1 kapot gaat, volgt de ander snel.

Btw, ik zie in je setupgegevens dat je met een erg grote sproeier rijdt (70) voor een 14/12 carburateur. Weet je zeker dat er geen valse lucht is? Ik vraag me dan ook af wat de kleur is van je bougie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 17 okt 2015 10:03

De uitlaat zit niet dicht. Ik zal de keringen nog maar eens gaan vervangen en extra controleren op valse lucht. Wel kwam er na het varvangen van de kering nog steeds veel rook uit de uitlaat. Zou er misschien olie langs de carterhelften naar de krukas stromen? Zou wel gek zijn want verder lekt hij niet.

de oude bougie zag er nog goed uit, maar op de cilinderkop en zuiger zit wel veel roet, zit dit misschien in de weg?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 okt 2015 10:10

Dat is het resultaat van een te grote sproeier. Die zet koolafzetting in de kop en tussen de zuigerveren af, waardoor deze op een gegeven moment vast gaan zitten in hun groef. Daarmee krijg je afdichtingsproblemen (gas) waardoor je vermogen gaat verliezen. E.e.a. heeft dus wel met elkaar te maken.

Ik lees "nog maar eens gaan vervangen", had je de keerringen al gedaan na het splitsen? Misschien niet goed gemonteerd of beschadigd met het weer in elkaar zetten van de helften.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 17 okt 2015 10:30

na het splitsen heb ik deze keringen zelfs twee keer vervangen. Ik ga dat nog maar eens doen. Welke sproeier maat zou jij adviseren? 64 tot 69 maar bestellen? ik heb nog een video van hoe hij op zn slechts liep, dan hoor je ook een raar geluid

https://youtu.be/yC9aHVmmAQA

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 17 okt 2015 10:47

Voor een 14/12 carb zou ik eens sproeier 54 of iets hoger proberen.Check de kleur van de bougie na een ritje, wanneer die koffiebruin is zit je goed.

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 18 okt 2015 10:36

70 cc heeft toch altijd een grotere sproeier nodig als rond de 50?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 okt 2015 11:19

Met een sproeier stel je de verhouding af van het lucht- brandstofmengsel. Dit staat los van of je een 50 of 70cc hebt. Bij de laatste gaat er meer in, waardoor er meer brandbaar mengsel is en daardoor meer vermogen.

Als je meer of minder van een component hebt, heeft dit gevolgen voor het verbrandingsproces. Teveel lucht (kleine sproeier) geeft verminderd vermogen, teveel brandstof (grote sproeier) geeft een onvolledige verbranding waardoor de onderdelen dichtslibben of zelfs voor naverbranding zorgen in de uitlaat. De verhouding moet precies goed zijn om een schone verbranding te krijgen en daarmee het maximale vermogen te hebben.

Naast de verbranding zorgt de brandstof en de olie in de brandstof ook voor koeling en smering.

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 22 okt 2015 23:05

Probleem opgelost! Heb op de gok sproeier 62 erin gedaan. Tomos starte weer goed en heeft krachte en rijd 65! Maar na 10km rijden, bijna thuis valt hij uit. Kreeg hem niet meer gestart. Thuis toen hij koud was weer proberen. Eerst wat ploffen en uiteindelijk aan. Achterwiel opgetild en ff vol gas. Klimt dan mooi op maar valt na 5 sec weer langzaam uit alsof benzine op is. Tank is gewoon vol. Nu wilt hij eigenlijk niks meer doen op wat ploffen na. De bougie vonkt goed mooi en blauw. Kan dit nog liggen omdat ik hem niet goed heb afgesteld (sproeiers) of zou er nu iets mis zijn met de ontsteking? :(

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 okt 2015 23:40

Wat is de kleur van je bougie als je ongeveer 2 kilometer vol gas hebt gereden bij een warme motor? Afstellen met sproeiers is een fijn werkje en steeds proberen, niet op de gok doen of je loopt kans op motorschade.

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 23 okt 2015 10:42

Na 5 km was hij licht bruinig. Beetje vettig ook. Maar zit volgens mij in de buurt met de goede maat. Zou het kunnen dat de bougie te vet wordt?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 23 okt 2015 18:54

Doe eens een deotest om te kijken of die geen valse lucht trekt. Wanneer je een grotere sproeier nodig heb dan normaal kan dat duiden op valse lucht.

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 25 okt 2015 14:24

probleem nog steeds niet opgelost.

Ik krijg mijn tomos niet meer gestart. Heel soms doet hij het even. Heb sproeier 54, 58, 62 en 66 geprobeerd. Op 62 Deed hij het heel goed tot hij uitviel alsof de benzine op was. Nu krijg ik bij het kicken soms de kickstarter terug en plof/ sist de uitlaat ook. Ik heb al gekeken naar de bougie, deze vonkt mooi blauw. Ook de ontsteking staat op de plek waar hij was afgesteld. tussen snor en brom, het dichtste bij brom. Verder komt er wel benzine in de cilinder want na een paar keer kicken is mijn bougie nat zwart. Heb ook al een andere bougie geprobeerd. Iemand een idee?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 25 okt 2015 14:39

Heb je al eens een nieuwe bougie geprobeerd?

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 25 okt 2015 15:29

ja ook geprobeerd

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 25 okt 2015 15:42

Dan zou ik toch even checken of het membraan nog wel goed is.Als die niet goed sluit loopt die ook heel slecht.

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 25 okt 2015 16:53

probleem nog steeds niet opgelost.

Ik krijg mijn tomos niet meer gestart. Heel soms doet hij het even. Heb sproeier 54, 58, 62 en 66 geprobeerd. Op 62 Deed hij het heel goed tot hij uitviel alsof de benzine op was. Nu krijg ik bij het kicken soms de kickstarter terug en plof/ sist de uitlaat ook. Ik heb al gekeken naar de bougie, deze vonkt mooi blauw. Ook de ontsteking staat op de plek waar hij was afgesteld. tussen snor en brom, het dichtste bij brom. Verder komt er wel benzine in de cilinder want na een paar keer kicken is mijn bougie nat zwart. Heb ook al een andere bougie geprobeerd. Iemand een idee?
Heb je geen warm/vastloper gehad? Dat geeft ongeveer hetzelfde geluid geloof ik. Ook omdat je zegt dat de kickstarter soms terug slaat. Lijkt me sterk dat ie er zomaar ineens mee kapt en dan moeilijk wil starten en lopen.

Tijmenpoell
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tijmenpoell » 25 okt 2015 18:01

Raar, maar fijn! Tomos loopt nu weer goed na het eraf halen van de linker carter. Vermoed dat de kabel van de uit knop contact maakte met frame dus aarde. Heb namelijk verder niks veranderd. Hopelijk was dat het probleem. Nu eerst sproeiers goed afstellen. Bedankt!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 26 okt 2015 07:24

Ik zou toch aanbevelen nog even een deotest te doen omdat je sproeier nogal aan de grote kant is.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen