• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos luxe e-start bj 2011 opvoeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
multiple noizce
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2015 21:23
  • Citeer

Berichtdoor multiple noizce » 23 okt 2015 13:27

Welke model tomos heb je?

Luxe e-start

uit welk jaar komt de tomos ?

2011

Is het een snor of een brommer?

Snorbrommer

wanneer ontstond het probleem?

Na het ontgrenzen

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

-Hoge druk kop 50cc (brom)
-Standaard snel uitlaat
-luchtfilter ontgrenst
-spruitstuk ontgrenst

Wat is het probleem?

Zal even eerst mijn complete setup vermelden.
-cilinder + zuiger origineel (snor)
-hoge druk kop 50cc (brom)
-14/9 carburateur (sproeier 54, zat er bij aanschaf al in)
-standaard snel uitlaat (brom)
- Achter tandwiel 26t, voortandwiel 26.
- begrenzers eruit ( spruitstuk, luchtfilter )

Mijn probleem:

Ik heb mijn tomos luxe nu 2 maanden. Bij aanschaf liep de tomos 20kmpu (over genomen van een oude man)
Nadat ik alle begrenzers eruit heb gehaald en de hd kop en de standaard snel uitlaat heb gemonteerd met het achtertandwiel, loopt mn tomos nu zo'n 35kmpu.

Nu wil ik mijn tomos zo rond de 45kmpu laten lopen, maar het liefst niet direct de hele cilinder en zuiger vervangen.

Wat zou ik nog aan de tomos kunnen veranderen zodat hij rond de 45kmpu gaat?
Zou het bijvoorbeeld veel verschil uitmaken of ik de carb. Vervang voor een 14/12 of een 15/15?

PS: ik ben nieuw hier op het forum :) , maar wel enigszins bekend met de techniek van een tomos.
Plop
Omhoog


John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 23 okt 2015 14:10

Een 14/12 carb zal zeker helpen maar is het nu een snor of een brom? indien een snor zou ik de onsteking nog op de brom stand zetten. Sproeier 54 is wat aan de grote kant voor een 14/9 carb, zit normaal rond de 50 in. Check de kleur van de bougie eens na een ritje. Moet een koffie bruine kleur zijn.
Omhoog

multiple noizce
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2015 21:23
  • Citeer

Berichtdoor multiple noizce » 23 okt 2015 16:08

Het betreft een snorfiets.
Klopt, vond het ookal een beetje vreemd dat er een 54 inzit.
Ontsteking heb ik al naar gekeken. Maar het rare was, er zit geen duidelijk streepje op de grondplaat. Wel een paar kleine putjes.. maar kon er niet wijs van worden of dat nou de markering is of niet. Dus durfde er niet aan te klooien. Maar naar mijn idee stond hij al op bromstand, puntje (s) staan op de bovenste streep.

Bougi zal ik later even naar kijken. Maar de tomos rijdt echt super lekker, trekt snel op.
Plop
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 23 okt 2015 16:13

Het betreft een snorfiets.
Klopt, vond het ookal een beetje vreemd dat er een 54 inzit.
Ontsteking heb ik al naar gekeken. Maar het rare was, er zit geen duidelijk streepje op de grondplaat. Wel een paar kleine putjes.. maar kon er niet wijs van worden of dat nou de markering is of niet. Dus durfde er niet aan te klooien. Maar naar mijn idee stond hij al op bromstand, puntje (s) staan op de bovenste streep.

Bougi zal ik later even naar kijken. Maar de tomos rijdt echt super lekker, trekt snel op.
Heb je bij je ontsteking, ook een zwart blokje zitten, net buiten het vliegwiel? Zo ja, dan kun je niks aan je ontsteking veranderen. Dan heb je een zogenaamde Pick-Up ontsteking.
Omhoog

multiple noizce
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2015 21:23
  • Citeer

Berichtdoor multiple noizce » 23 okt 2015 16:20

Ja idd heb daar wel een zwart blokje zitten. Met van die magneten erin geloof ik?

Maar wat doet die dan? Van dat ding dacht ik eerst dat het een soort begrenzer was die ik nog niet kende.
Plop
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 23 okt 2015 16:23

Ja idd heb daar wel een zwart blokje zitten. Met van die magneten erin geloof ik?

Maar wat doet die dan? Van dat ding dacht ik eerst dat het een soort begrenzer was die ik nog niet kende.
Dat ding loopt met een kabel naar de cdi/bobine toe dacht ik, en die regelt de ontsteking, zodra de magneet op het vliegwiel daarlangs komt, dan vonkt je bougie dacht ik
Omhoog

multiple noizce
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2015 21:23
  • Citeer

Berichtdoor multiple noizce » 23 okt 2015 16:42

Oke bedankt voor je reactie, was te snel met vragen. Had het intussen zelf opgezocht. Het is nu duidelijk :)

Dus de ontsteking kan ik niks aan doen. Zou ik wanneer ik de carburateur vervang door een 14/12 sneller gaan? Of beter een 15/15 carb?
Plop
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 23 okt 2015 17:11

Oke bedankt voor je reactie, was te snel met vragen. Had het intussen zelf opgezocht. Het is nu duidelijk :)

Dus de ontsteking kan ik niks aan doen. Zou ik wanneer ik de carburateur vervang door een 14/12 sneller gaan? Of beter een 15/15 carb?
Volgens mij verschilt het qua prijs niet erg veel of je nu een 14/12 haalt, of een 15/15, En aangezien je toch je spruitstuk ontgrenst hebt, zou ik voor die 15/15 gaan. Je zult het wel gaan merken qua snelheid en trekkracht
Omhoog

multiple noizce
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2015 21:23
  • Citeer

Berichtdoor multiple noizce » 23 okt 2015 20:27

Oke, dus met een 15/15 ga ik dus harder. Dan dat ik er een 14/12 opzet? Hoeveel kmpu winst per carb. Zou het zijn denk je?
Plop
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2015 07:42

Die snelheidswinst zal marginaal zijn. Alles is afhankelijk van de afstelling en hoe de motor daar op reageert.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomosS25Power
Tomosforummer
Berichten: 145
Lid geworden op: 19 jun 2015 08:04
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 24 okt 2015 12:46

Voor een standaard A5 cilinder zou ik een 14/12 pakken, is ook wat origineel op een brom tomos zit. 15/15 wordt geloof ik meer voor snelle 50/65cc gebruikt.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jurre255
Moderator
Moderator
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 sep 2013 12:37
Locatie: Saasveld
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 24 okt 2015 22:15

Voor een standaard A5 cilinder zou ik een 14/12 pakken, is ook wat origineel op een brom tomos zit. 15/15 wordt geloof ik meer voor snelle 50/65cc gebruikt.
Klopt, 15/15 zou ik voor jou doeleinden niet gebruiken.
14/12 moet goed voldoen.
Ik heb beide orginele carburateurs gebruikt & compleet liggen, mocht je wat goedkoop zoeken, ik houd opruiming :)

Mvg,

Jurre
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.
Omhoog

multiple noizce
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2015 21:23
  • Citeer

Berichtdoor multiple noizce » 27 okt 2015 10:52

Bedankt voor de reacties allen, ik ben eruit ik ga voor een 14/12carb.

Jurre heb jou een pb gestuurd
Plop
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.