• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 134 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • …
  • 158
  • Volgende
andyricardo
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor andyricardo » 13 okt 2015 18:11

Twee weken geleden mijn eerste snorfiets ooit aangeschaft: Tomos Revival.

- Weet iemand hoe het stuurslot hiervan werkt? Ik weet niet zeker of die van mij kapot is, of dat ik het verkeerd doe.
- Is er ergens in of rond Amsterdam een Tomos expert die met mij de hele snorfiets na kan lopen?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 13 okt 2015 19:07

Stuurslot gaat altijd een beetje moeilijk. Je moet er handig in worden. In principe moet je hem een klein beetje naar links draaien en dan induwen/uitrekken (ligt er aan of je hem er op of er af wilt zetten)
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 okt 2015 08:00

Stuurslot idd met sleutel draaien en dan indrukken. Kan ook ander type zijn dat je zo kan indrukken en alleen met de sleutel weer kan ontgrendelen. Je moet soms met je stuur iets draaien om hem in de opening te laten vallen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

flappie311
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flappie311 » 22 okt 2015 15:24

hallo mede brommer fanaten

ik heb een tomos s25 snor staan
deze heeft gelopen maar stotterde geregeld nu is hij er helemaal mee op gehouden
en komt er geen vonk niks meer uit een kennis opperde wellicht de grond plaat

nu is mijn vraag waar zit deze grondplaat en heeft er eimand een foto voor mij zodat ik deze kan vinden

met vriendelijke groeten
anton

hjvdijk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hjvdijk » 22 okt 2015 17:29

Ik heb net een Tomos flexer uit 2009 overgenomen. Slome brommer..haalt net de 40. Heb hem al grote beurt gegeven en nieuwe tandwielen en ketting gegeven. Rijdt beter maar nog ateeds traag. Standaard Snel uitlaatje gekocht. Nu zie ik dat de sproeier die er inzit al 65 is. Lijkt me erg groot. Kan ik nu beter beginnen met een 53 of een 55? Of moet ik toch hoger. Bougie ziet er niet slecht uit maar hij is erg sloom dus.. :?

kalekat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kalekat » 22 okt 2015 22:12

hallo mede brommer fanaten

ik heb een tomos s25 snor staan
deze heeft gelopen maar stotterde geregeld nu is hij er helemaal mee op gehouden
en komt er geen vonk niks meer uit een kennis opperde wellicht de grond plaat

nu is mijn vraag waar zit deze grondplaat en heeft er eimand een foto voor mij zodat ik deze kan vinden

met vriendelijke groeten
anton
De grondplaat zit achter je vliegwiel. Hier zitten de spoelen op gemonteerd.

Afbeelding
Peugeot Speedfight 1 '97.
Orion Evo50 '10.

Tomos A35 Classic '98.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 okt 2015 23:43

Ik heb net een Tomos flexer uit 2009 overgenomen. Slome brommer..haalt net de 40. Heb hem al grote beurt gegeven en nieuwe tandwielen en ketting gegeven. Rijdt beter maar nog ateeds traag. Standaard Snel uitlaatje gekocht. Nu zie ik dat de sproeier die er inzit al 65 is. Lijkt me erg groot. Kan ik nu beter beginnen met een 53 of een 55? Of moet ik toch hoger. Bougie ziet er niet slecht uit maar hij is erg sloom dus.. :?
Wat is je setup oftewel carburateurtype, cilinder, wel of geen membraan en type ontsteking en stand daarvan. Wat zegt de kleur van de bougie je als je 2 kilometer volgas hebt gereden? Heb je al gecheckt op valse lucht, hoe is de algemene conditie van het motortje (zuigerveren etc.)?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

hjvdijk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hjvdijk » 23 okt 2015 16:29

Hij is volgens mij volledig origineel. Wat je bedoelt met membraan en ontsteking weet ik (nog) niet. Ook de proef met de bougie heb ik volgens mij nog niet goed kunnen doen maar hij stottert wel een beetje als je net boven de 40 komt. Ik zal anders morgen proberen die test te doen voor ik de nieuwe uitlaat erop zet.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 okt 2015 17:20

Waar het om gaat is dat je erg summier bent met je informatie mbt je Tomos uitrusting. Dat heet setup en aan de hand daarvan kunnen wij meer specifiek aangeven waar je het moet zoeken. Nu zou het bijvoorbeeld ook aan de ketting kunnen liggen of deze voldoende gespannen is. Dat kan natuurlijk niet ermee te maken hebben, maar snap je waar ik op doel?

hjvdijk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hjvdijk » 23 okt 2015 18:05

Hij heeft een stamdaard luchtfilter en carberateur. Bromfiets uit 2009. Standaard uitlaat. Standaard (nieuwe) tandwielen en ketting met genoeg speling. Volgens mij is er verder nooit iets aan gedaan behalve onderhoud. Vandaar dat ik de grootte van de sproeier (65) niet begrijp.

Mischien is er een reden waarom iemand zo'n grote maat sproeier in een verder standaard Tomos doet of had iemand zijn bril niet op. Ik had sproeiertjes besteld van 50 tot 60 maar in deze range heb ik niks in huis. Vandaar mijn vraag of het voor kan komen dat een standaard Tomos deze maat heeft. Anders ga ik wel proberen met wat ik in huis heb.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2015 07:40

Op een standaard bromfiets, uitgaande dat je een 14/12 carburateur hebt (dit nummer staat op de zijkant) hoort daar een sproeiermaat in van 53-55. 65 is dan idd te groot, waarschijnlijk vanwege compensatie van valse lucht. Dit kun je makkelijk testen dmv van de zogenaamde "deotest". Als je rondom de aansluiting van carburateur en spruitstuk spuit en op andere plekken waar je luchtlekkage vermoed en het toerental wijzigt daardoor, weet je dat daar het lek zit.

Afhankelijk van de resultaten zijn er maatregelen, maar daar zul je zelf over moeten posten.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 24 okt 2015 09:59

Ik heb zelf ondervonden met stotteren op volle snelheid dat dit windgevoeligheid was. Kreeg ik wind van voren of schuin van voren dan begon hij te stotteren. Dit had ik opgelost door een windkapje te plaatsen boven het blok tussen het frame. Dus daar waar het blok gemonteerd zit aan het frame. De luchtinlaat van je luchtfilter zit daar namelijk doorheen gestoken en zuigt daar de lucht aan, bij wind van voren smoorde hij dus. Ik had een plaatje geknipt van wat plexiglas en aan de voorkant tussen het frame (waar je kabelboom ligt) geplaatst. Dus hij kreeg wel genoeg lucht maar geen volle wind er meer in. Wel moest ik toen de sproeier verkleinen en een warmere bougie plaatsen. Het was ff proberen een dagje maar bij mij werkte het uiteindelijk. Probeer het anders eerst even uit met wat tape daar te plakken zodat er geen wind meer in dat frame holte kan slaan.
Too much starbucks coffee, coffee, coffee!

hjvdijk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hjvdijk » 24 okt 2015 15:54

Ok...volgens mij heb ik het opgelost. Nieuwe uitlaat snel gemonteerd en sproeier 54 (was een gokje). Daarna deo-test gedaan....leek erop dat er nergens meer een lek was. Wel pakking uitlaat vervangen door dikker exemplaar. Alles nog eens goed aangedraaid ook.

Toen even de Zeeweg naar het strand afgeknald....nu haalt ie ineens 50! Bougie ziet er mooi lichtbruin uit. Top!

Dank voor de hulp!

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 26 okt 2015 12:06

Ik heb een vraagje.
Is onderstaande sleutelschakelaar geschikt om als contactslot te fungeren? En zo ja, moet ik dan de bougiekabel onderbreken en hem daar tussen is zetten?
https://www.conrad.nl/nl/no8212-sleutel ... 50662.html

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 okt 2015 15:34

Zowiezo niet de bougiekabel onderbreken, daar staat meer dan 10.000 volt over. Normaal gesproken onderbreek je de bekabeling die vanuit je blok komt (zwarte en gele). Echter denk ik dat de sleutelschakelaar die je in je link hebt staan ook niet geschikt is aangezien uit de primaire spoel al zeker 75 volt komt voor de ontsteking.

Ik zou naar een origineel contactslot zoeken.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 26 okt 2015 15:51

Ik heb inderdaad naar deze gekeken: http://k-parts.nl/contactslot-set-tomos-a35-xp6.html
Alleen heb ik niet het idee dat ik hem mooi weg kan werken omdat er geen ring met schroefdraad op zit...
Ik wil hem namelijk op het lege gedeelte naast de teller monteren in de cockpit

kalekat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kalekat » 26 okt 2015 19:53

Ik heb inderdaad naar deze gekeken: http://k-parts.nl/contactslot-set-tomos-a35-xp6.html
Alleen heb ik niet het idee dat ik hem mooi weg kan werken omdat er geen ring met schroefdraad op zit...
Ik wil hem namelijk op het lege gedeelte naast de teller monteren in de cockpit
Zo te zien kan je die ring rond het sleutelgat losdraaien en zit daar schroefdraad achter.
Bij tomos-parts.nl is deze zelfs nog iets goedkoper. (weet niet hoe het dan met verzendkosten zit.)
Peugeot Speedfight 1 '97.
Orion Evo50 '10.

Tomos A35 Classic '98.

bram123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 31 okt 2015 09:37

misschien een domme vraag,

als je een nieuwe carb koopt, zit alles er dan al in/op? inclusief vlotter?
filter en normale sproeiers worden niet meegeleverd toch?

gr

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 okt 2015 13:56

In principe wordt de carburateur geleverd zoals deze af fabriek is afgesteld met de sproeier. Dus vlotter, filter, kapje, en gasschuif zitten er gewoon op. Het kan zijn dat je zelf nog wat fine-tuning moet doen als je motor niet lekker loopt hiermee. En uiteraard de gaskabel monteren en afstellen

JantjeMichels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JantjeMichels » 05 nov 2015 11:34

Dag lui,

Ik heb een vraagje. Ik wil een tweede(of derde of misschien wel vierde?)hands Tomos Wizzard (snor) uit het jaar 2005 kopen. Ik ben niet zo bekend met (snor)brommers dus weet niet wat een degelijke prijs is voor zo'n exemplaar. Wat is een redelijke prijs die ik hiervoor kan betalen? Er staat dat de brommer net nieuwe tandwielen, nieuwe ketting, nieuwe banden heeft en een beurt heeft gehad.

Alvast bedankt voor een antwoord!

Gr. :wink:

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 134 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 132
  • 133