Ik ben niet zo'n tweetakt-adept. Heb er jaren geleden een keer mee te maken gehad.
Vanmiddag even gekeken naar een Tomosje S25. Een gevalletje van een jaar of 20 oud.
Hij is volledig origineel!
De Tomos startte slecht en op een gegeven moment helemaal niet meer.
Ook het optrekken ging (zelfs voor een snorfiets) echt traag...
Normaal gesproken hoort het, dacht ik, zo te zijn dat een snorfietsje op zijn minst een poging moet doen om te bewegen onder je kont, als je vol gas geeft. Deze blijft staan en gaat pas na een seconde of wat bewegen.
Trekt dan wel gewoon weg.
Dit klopt niet. Als je het mij vraagt.
Een Tomos moet, ondanks dat het een snorfiets is, vlot wegtrekken en vloeiend naar zijn top rijden.
Dat duurt bij dit hok echt ellenlang....en fietsers halen hem in....

Het is net of hij smoort als je gas geeft.
Onder het rijden is het net of er om de paar meter iemand een ruk aan de bagagedrager geeft, waardoor je tegen wordt gehouden.... loopt ook beetje rochelend/astmatisch lijkt het wel.
Ik heb op de zijkant van de carburateur een schroef zien zitten (luchtschroef?).
Die heb ik een slag ingedraaid. Nu start hij in elk geval weer.
Maar rijden is nog steeds droefenis.
Ik zag ook dat de carburateur er niet af kan zonder dat het blok eronder vandaan geschroefd wordt (??)
Wat kan het probleem zijn?
Waar moet ik beginnen?
Waar moet ik allemaal naar kijken?
Ik kan aardig sleutelen; dat is het probleem niet.
Weet alleen niet van de hoed en de rand, waar het Tomos betreft.
Aan een Puch Maxi kon ik vroeger aardig rommelen. Tegenwoordig houd ik het bij viertakten, maar dat is hier allebei vloeken in de kerk denk

Ieder alvast bedankt bij voorbaat voor het meedenken en helpen.