• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos schakeld slecht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
jorantomosa3
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2015 22:16
  • Citeer

Berichtdoor jorantomosa3 » 17 sep 2015 21:53

halllo mensen

ik heb al langer het probleem dat mijn tomos slecht schakelt. eerst had ik er niet zoveel last van maar nu schakelt ie wel slechter. ook lijkt het of hij soms over de versnelling schiet. dus ik de versnelling uit elkaar gehaald en gekeken of het vraagtekenveertje nog goed was en deze was nog goed. ook heb ik de koppeling nagekeken ook niks bijzonders koppelingselementen nog goed. mijn vraag is nu waar kan het aan liggen? heeft iemand hier meer verstand van?
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 sep 2015 08:29

Innesteling van de rollen in de kooi icm een verslapte vraagtekenveer is een mogelijkheid. Zoek daar maar eens op
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

jorantomosa3
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2015 22:16
  • Citeer

Berichtdoor jorantomosa3 » 03 nov 2015 20:30

hallo
ik heb een paar foto's gemaakt van de rollenkooi ik wil ze wel gladslijpen maar dan word het toch nog slechter omdat de rollen dan nog meer ruimte krijgen? maargoed ik wil ook wel een nieuwe rollenkooi kopen alleen deze is van een oud type blok en kan dit type rollenkooi niet vinden. wat is nu jullie advies om te doen?
Bijlagen
20151103_162643.jpg
20151103_162631.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
kalekat
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2015 08:39
Locatie: Leidschendam
  • Citeer

Berichtdoor kalekat » 03 nov 2015 22:34

Welk type blok heb je dan?
ik kan deze namelijk gewoon vinden
http://tomos-parts.nl/classic/motor-del ... -kooi.html

Edit: ik gok dat je een 1-speed koppeling heb? Ik kwam dit topic ook tegen.
viewtopic.php?t=18602
Er zou dus nog wel een andere te vinden moeten zijn. Maar dit is wel een topic uit 2012
Laatst gewijzigd door kalekat op 03 nov 2015 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot Speedfight 1 '97.
Orion Evo50 '10.

Tomos A35 Classic '98.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 03 nov 2015 22:39

Wellicht helpt deze thread: http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6390
Als je naar beneden scrollt zie je andere mogelijk oplossingen
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2015 12:53

Zo te zien heb je een oud type 1e versnellingstandwiel, van een A3 blok. Hier zit de kooi, in tegenstelling tot de nieuwe typen, vastgeklonken op het tandwiel. Vervangen moet dus incl. tandwiel. Elk systeem heeft zo zijn voor- als nadelen. Zowel bij de 1 en 2 speed bakken (1e= snor, 2e= bromversie) werden deze gebruikt.

Ik heb de foto's eens in detail bekeken. Ik vind, zo vanaf de foto's te beoordelen, de innesteling nog meevallen maar dat kan ik ook mis hebben en door het perspectief misleid worden. Voel eens met je nagel of je een "randje" hebt (aan de hoge kant van het loopvlak = kleinste opening tussen kooi en as) daar waar de rollen contact maken met de kooi. Dit verhinderd het rolletje om helemaal goed te kunnen klemmen en het weerstandvrij werken van de vrijloopkoppeling. Je hoeft echt geen mm 's af te slijpen, alleen dat randje glad maken. En de kooi positie loopt taps toe naar de as, dus als het rolletje dan iets verder contact maakt is geen bezwaar.

Zijn de rollen nog wel mooi rond? Deze zijn aan slijtage onderhevig waar ze langs de as lopen en kunnen een pat kantje krijgen. Dit kun je controleren op een glasplaatje of ander glad oppervlak. Rolt deze mooi door met een klein tikje dan is de rol in orde. Bij twijfel gewoon vervangen.

Het vraagtekenveertje is cruciaal voor het soepel overschakelen tussen de versnellingen (2-speed) en het inschakelen van de 1e versnelling (zowel 1 als 2-speed). Wanneer het veertje gebroken is kan de bak wel werken, maar dit resulteert vaak in "vrijstand" of ruw schakelen. Een slap geworden of verkeerd gemonteerd veertje geeft dezelfde symptomen, al is het met een verkeerdom gemonteerd veertje de koppeling helemaal niet aangrijpt en de bak ahw in "vrij staat".

Tot slot, ik vermoed dat je nog een oud type aansluiting van het koppelingshart hebt, met de 2 platte kantjes aan de krukas. Normaal gesproken is deze sterker dan het vertande hart in de nieuwe typen. Kijk iig deze zaken na of er een mogelijkheid is dat krukas en hart over elkaar heen zouden kunnen draaien door uitlubberen. Ook hier geldt, zit er ruimte op, vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

jorantomosa3
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2015 22:16
  • Citeer

Berichtdoor jorantomosa3 » 04 nov 2015 17:40

het is indd nog een oud type a3 blok met 2 platten kanten aan de krukas.het koppelings hart is niet uitgelubberd alleen toen ik hen eraf wilde halen zat hij nogal vast. de rollen van de rollenkooi lijken nog als nieuw. en het vraagtekenveertje was wel aanwezig maar wel wat verslapt dus daar ga ik sws een nieuwe voor halen. maar denk niet dat dat zoveel helpt wat kan ik nu nog doen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 nov 2015 15:22

Dat de koppeling klemt op de as is normaal. Je moet deze ook met een poelietrekker eraf halen.

Wat ik al aangaf, rollen checken (niet visueel, maar op glad oppervlak) en randjes in kooi proberen vlakker te maken. Btw, hoe weet je of het vraagtekenveertje slap is? Staat de pal waar deze achter haak wel op 90 graden tov het gat aan de linkerkant (als je op de kooi kijkt) waar de veer met de korte kant inhaakt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

jorantomosa3
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2015 22:16
  • Citeer

Berichtdoor jorantomosa3 » 05 nov 2015 17:41

oke dankje, de de vraagtekenveer stond gewoon niet veel spanning op
Omhoog

jorantomosa3
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2015 22:16
  • Citeer

Berichtdoor jorantomosa3 » 14 nov 2015 15:25

hallo ik heb de vraagtekenveer vervangen, de rollen en rollenkooi geconteroleerd op innesteling, hart van de koppeling nageken voor en achtertandwiel geconteroleerd en de koppelingsschoentjes geconteroleerd en alles was nog goed. en hij schakelt nog steeds nog even slecht en schiet nogsteets de heletijd uit de versnelling. ik weet het niet meer... miss dat jullie nog wat weten waar het aan kan liggen?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 15 nov 2015 14:56

Zit alles nog wel goed bij het voortandwiel die de ketting aandrijft? En voor al het midden van dat tandwiel.
Omhoog

jorantomosa3
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2015 22:16
  • Citeer

Berichtdoor jorantomosa3 » 15 nov 2015 18:55

bedoel je de ketting die het wiel aandrijft? ja dat tandwiel is nog goed want die heb ik laatst nog vervangen. en de as was ook niet afgesleten.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 nov 2015 19:07

Het uit de versnelling schieten is toch echt oorzaak innesteling. De glimmende plekken is waar de rollen blijven "hangen".
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.