• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

valt uit tijdens rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
42 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 30 okt 2015 15:23

Welke model tomos heb je? a35
uit welk jaar komt de tomos ? weet ik niet zeker, nieuw model.
Is het een snor of een brommer? brom
wanneer ontstond het probleem? voor het reviseren

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Ik heb alle pakkingen/keerringen vervangen. aandrijftandwiel en vliegwiel ook vervangen omdat deze niet maar in goede staat waren. er is genoeg compressie. ik kan de kleur van de bougie niet checken omdat hij niet lang genoeg kan lopen om van kleur te veranderen.
valse lucht lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat ik alle pakkingen heb vervangen.

Wat is het probleem?

(Dit was al voor ik de spullen ging vervangen)
Hij wou alleen starten met choke en bijgeven van gas. soms liep hij heel even stationair en sloeg ie weer af.
als hij weg rijd, rijd hij heel onregelmatig weg (eerst zacht en dan in eens vol gas). als hij overschakelt naar z'n 2
valt hij langzaam weg. heeft geen gasreactie meer en rolt ie tot stilstand. vervolgens valt ie uit.

alle keerringen en pakkingen vervangen (inclusief de krukas keerringen), geen verbetering.
ook heb ik de sproeiermaat 52 t/m 58 geprobeerd, allemaal hetzelfde effect (al liep hij het best met maat 54).
ook heb ik bij alle sproeiermaten gespeelt met de stelschroef op de carb.

bougie vonkt ook goed, en heb ook een andere geprobeerd. ik heb een puntontsteking en heb deze precies teruggezet hoe hij zat (d.m.v. een foto).

Kan iemand mij helpen?

Mijn setup:
sha 14/12p
bullet uitlaat
verder alles orgineel

edit Als ik mijn benzinekraan open heb staan, en ik houd m'n carb ondersteboven lekt er ook benzine uit. de vlotterpakking ziet er nog goed uit. ik weet alleen niet zo goed hoe je de vlotter test... er zit wel altijd benzine in als ik de kraan open heb gezet.
Omhoog


John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 30 okt 2015 21:38

Is de uitlaat niet verstopt? Anders zou ik de carb even uit elkaar halen en even laten weken in schone benzine. Daarna met de compressor alle gaatjes op de carb schoonblazen, vooral de sproeier. Vlotter zou je kunnen testen door de vlotter even in een bakje water onder te dompelen en dan loslaten, als die dan gaat drijven is die waarschijnlijk niet lek.Ik zou ook even een deotest doen om valse lucht uit te sluiten.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 30 okt 2015 22:32

hoi john,

bedankt voor je reactie. ga er niet van uit dat m'n uitlaat/sproeier verstopt zijn, aangezien deze redelijk nieuw zijn. maar ik zal het even proberen. als ik tijd heb ga ik de carb schoonmaken en de vlotter testen. ik zal mn best doen met het testen op valse lucht, hij loopt namelijk maar heel even stationair.

mvg
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 31 okt 2015 08:51

Kijk ook eens of de contactpunten nog goed zijn en niet ingebrand. Maakt de bobine wel goed massa. De kabels zou je door kunnen meten met een multimeter. Maak ook de draad die naar de drukknop gaat om de motor uit te zetten eens los van de kabelboom om te kijken of die niet af en toe sluiting maakt. Dat zijn zomaar wat tips.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 31 okt 2015 09:18

dankjewel! de bobine had ik al iets opgeschuurt, zal ff kijken naar de kabels en m'n ontsteking.
Omhoog

TomosS25Power
Tomosforummer
Berichten: 145
Lid geworden op: 19 jun 2015 08:04
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 31 okt 2015 17:30

Ik denk dat je vlotter(pen) idd niet meer goed is. Een vriend van mij had deze problemen laatst ook en naderhand miste zn vlotterpen. Zou die dus iig ff checken
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 08 nov 2015 13:58

ik heb een nieuwe carb gekocht en deze vervangen. hij rijd nu wel maar houd in, maakt soms een beetje overtoeren en loopt alleen bij het bijgeven van gas. ook schuift de carb veel makkelijker over het spruitstuk dan mn andere, dus wil ik een ander verloopbuisje erin zetten.

Weet iemand welke ik moet hebben? heb gewoon een 14.12 carb en een 12mm spruitstuk. ik zie namelijk veel verschillende dus weet het niet zeker...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 nov 2015 08:35

Je hebt zoiets nodig http://www.123tomos.nl/Webwinkel-Produc ... 7.326.html Er zit ook nog een zwarte rubberen ring achter de vulbus dus die niet vergeten ivm valse lucht. Verder de carb stevig aandrukken op het spruitstuk en dan vastdraaien. Spuit daarna met deo bij de aansluiting carb met spruitstuk of die daar geen valse lucht trekt. Ook even testen bij de kop en voetpakking en aansluiting carb met de cilinder.
Laatst gewijzigd door John1950 op 09 nov 2015 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 09 nov 2015 11:05

Bedankt voor je reactie.

Bij mij zit er alleen zn buisje in. Heb geen zwarte ring gezien :?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 nov 2015 11:10

Er hoort normaal gesproken wel een rubber ring achter de vulbus te zitten anders trekt die daar valse lucht http://www.tomos-onderdelen.nl/tomos-ru ... spruitstuk
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 09 nov 2015 14:20

dan ga ik die gelijk bestellen, kijken of hij daarna wel af te stellen is.
Dat hij erg hoogtoerig is, kan dat komen door valse lucht? er is namelijk niet echt veel verschil als ik de stelschroef helemaal open of dicht heb.
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 nov 2015 14:40

Wanneer die ergens valse lucht trekt dan gaat het afstellen en rijden ook slecht. Ik vermoed dat die dus bij de aansluiting carb en spruitstuk valse lucht trekt. En dat komt omdat die zwarte rubber afdichtring ontbreekt. Dus eerst die rubber ring plaatsen zo ver mogenlijk in de carb en dan die witte vulbus er goed indrukken.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 nov 2015 17:25

Er zijn carburateurs waar alleen een busje in zit, deze zijn zonder kraag. Deze vallen in hun geheel in de opening van de carburateur en sluiten daarmee ook de spleet af waar de schroef zit om hem vast te schroeven. Er moet wel voor gezorgd worden dat de bus ver genoeg in de carburateur zit, vaak met het eraf halen komt ie wat mee naar buiten.

Daar hoeft geen rubberen ring achter. Alleen bij de versie met bus met kraag.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 10 nov 2015 09:23

Ja dat is idd ook mogenlijk, dan zou het deze moeten zijn http://www.tomoshop.nl/catalog/sha-carb ... -1374.html Het is namelijk niet duidelijk welke bram123 er orgineel op had, met of zonder kraag. http://www.123tomos.nl/Webwinkel-Produc ... 7.326.html
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 15 nov 2015 13:23

bij de nieuwe carb zit alleen een buisje zonder kraag. maar wat werkt beter, met of zonder kraag? of maakt dit niet uit?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 15 nov 2015 14:18

ALs je die zonder kraag heb zorg dan dat je die zo diep mogenlijk in de carb drukt. De bedoeling is dat het uiteinde van die bus die spleet afdekt zodat daar geen valse lucht kan optreden. Met die bus zonder kraag heb je dus die rubber ring niet nodig.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 23 nov 2015 19:03

Heb een buisje zonder kraag gekocht en gemonteerd, ook heb ik de vlotternaald vervangen en verse benzine erin gedaan.
hij start en loopt nog steeds alleen stationair met bijgeven van gas.

Ook als hij overschakelt naar z'n 2e versnelling valt hij gelijk weg. hij slaat niet af maar verliest gewoon al z'n
vermogen en doet niks meer tenzij ik het gas loslaat en later weer bijgeef.

iemand een idee?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 23 nov 2015 20:20

Stationairschroef aan de zijkant van de carb kun je iets indraaien, dan loopt die iets sneller stationair. Check de kleur van de bougie eens na een ritje en geef dat even door. Is deze koffiebruin dan is het ok, is die aan de zwarte kant dan is de sproeier iets te groot. Is die grijs/wit dan is de sproeier te klein.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 23 nov 2015 20:50

was al een beetje bezig geweest met de stelschroef, maar had geen effect.
bougie word een beetje lastig omdat ik alleen maar in z'n 1 kan rijden, en ook niet zo lang voordat hij uitvalt.

had overigens ook al verschillende sproeiers geprobeerd.
zou het misschien iets te maken kunnen met het koppelingssegment?
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 23 nov 2015 21:48

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Uiteindelijk lag het bij mij aan valselucht bij de carburateur. De bus er zo ver mogelijk in duwen en de carburateur stevig op het spruitstuk duwrn bij montage.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
42 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.