• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

valt uit tijdens rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
42 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 23 nov 2015 22:10

Appart verhaal dit... halve brommer vervangen en probleem nog niet weg. Vlotternaald van nieuwe carb vervangen, waarom (of lees ik dat verkeerd?)

Ervan uitgaande dat het hele pakking en keering verhaal vervangen goed is gedaan (wie zal het zeggen?) en er een nieuwe carb op zit... En het probleem daarvoor ook al aanwezig was....

Ontsteking, leuk dat ie staat zoals ie stond maar toen werkte die ook al niet, kijk daar is goed naar (timing) en verder, uitlaatpoort in de cilinder niet dicht gekoekt?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 23 nov 2015 22:18

Vergeten te vermelden maar praktisch volledig dichte uitlaatpoort was bij mij ook part of the problem.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 24 nov 2015 09:32

Ik vermoed toch dat die ergens valse lucht trekt dus ik raad een deotest aan. Bij de voet en koppakking, aansluiting carb met de cilinder en aansluiting carb met het spruitstuk. Afstelling ontsteking of dichtgekoolde uitlaatpoort zijn idd ook goede punten om te checken zoals anderen al aangeven.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 24 nov 2015 17:00

Appart verhaal dit... halve brommer vervangen en probleem nog niet weg. Vlotternaald van nieuwe carb vervangen, waarom (of lees ik dat verkeerd?)

Ervan uitgaande dat het hele pakking en keering verhaal vervangen goed is gedaan (wie zal het zeggen?) en er een nieuwe carb op zit... En het probleem daarvoor ook al aanwezig was....

Ontsteking, leuk dat ie staat zoals ie stond maar toen werkte die ook al niet, kijk daar is goed naar (timing) en verder, uitlaatpoort in de cilinder niet dicht gekoekt?
heb inderdaad een nieuwe carburateur. ik had de oude carburateur gepakt met een nieuwe vlotternaald, dat was ik er vergeten bij te zeggen...

uitlaatpoort is niet dichtgekoold, dus dan zal ik nog eens kijken naar de ontsteking.

Ik vind het alleen opvallend dat hij gelijk naar het overschakelen wegvalt, lijkt mij toch iets met de koppeling/versnelling, of zie ik dat verkeerd? De tandjes op de versnelling waren wel allemaal aanwezig.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 24 nov 2015 17:07

Weten doe ik het ook niet maar het lijkt me onwaarschijnlijk, in zijn 1 valt ie ook uit/ loopt beroerd toch.

In zijn 2 moet ie er harden aan trekken dus dan wordt het probleem duidelijker denk.

Echt heel veel kan het niet zijn bij zo'n dinkie maar even zoeken is het soms wel :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 24 nov 2015 17:10

bedankt voor je reactie.

Hij loopt ook niet optimaal in z'n 1 inderdaad. de ene keer valt hij uit bij gas geven, en de andere keer trekt hij gewoon door naar z'n 2.

Ik zal wanneer ik tijd heb de ontsteking even afstellen.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 24 nov 2015 20:42

En zoals John zei de kabels even nakijken. (breuk, slechte massa, kortsluiting)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 27 nov 2015 08:40

Wanneer de ontsteking niet op tijd staat wordt heel het verbrandingsproces verstoord en zal die nooit lekker rijden. Dus zorg eerst dat die goed afgesteld staat.
Daarna toch eens proberen goed te testen op valse lucht.
Laatst gewijzigd door John1950 op 27 nov 2015 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 01 dec 2015 20:36

Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik matig gas geef, hij wel gewoon doortrekt in z'n 2. niet zo hard, omdat ik dan dus niet zoveel gas geef, maar hij valt niet weg.

Ik heb naar de ontsteking gekeken, de timing stond goed (rekening gehouden met ongeveer 1.8mm voorontsteking),
maar de contactpuntjes gingen iets te ver open (volgens de wiki moest dit 0.35mm zijn).

Kan iemand mij vertellen hoe je de afstand van de contactpuntjes bijstelt?
ik heb dit artikel gelezen: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Con ... _afstellen ,maar werd hier niet veel wijzer van.

ik heb deze contactpuntjes: https://allesvoorscooters.nl/contactpun ... eking.html
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 05 dec 2015 15:08

ik heb er iemand naar laten kijken, en die vertelde mij dat de ontsteking niet meer goed is.
Nu had ik hier eens ergens gelezen dat een elektrische ontsteking beter is (een mening).
Is het handig om een 2e hands elektrische ontsteking te kopen? en hoe moet ik deze dan afstellen als er geen streepjes op mn carter staan (van brom en snor stand).

Of ben ik beter af gewoon een contactpunt onsteking te kopen.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 15 dec 2015 21:23

oke,

er zit nu een elektrische ontsteking op. heb het al op verschillende "standen" geprobeerd, op de een werkt hij beter dan op de andere. hij trekt in 1 keer helemaal door naar de 25 km/u ofzo en daarna blijft hij hangen en valt hij weer terug.
als ik dan het gas los laat en weer gas bijgeef valt hij helemaal uit. ligt dit aan de ontsteking? moet ik gewoon verschillende posities blijven proberen? (de ontstekingsspoel heb ik wel onderaan).

Ook heb ik nogmaals getest op valse lucht, en tussen de carburateur en het spruitstuk trekt hij nog steeds valse lucht.
Ik heb al 2 verschillende buisjes geprobeerd, en ook met en zonder dat rubbere ringetje achter in de carb, maar niks helpt.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen of wat ik fout doe? ik heb de carb zo ver mogelijk over het spruitstuk geschoven en de schroef zo strak mogelijk aangedraaid, maar dat helpt niet.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 dec 2015 23:13

Valse lucht is dodelijk, eerst dat oplossen, dan verder. Hoe, geen idee... als alles heel is en/of nieuw dan zou dat goed moeten zijn?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 16 dec 2015 11:17

Wat voor ontsteking zit er eigenlijk nu op, is dat 2 of 4 spoelen. En wat voor cdi , kun je daar geen foto van plaatsen. En wanneer er op de krukas een spietje zit, valt die dan wel precies in de spiebaan van het vliegwiel? En weet je zeker dat die witte vulbus in de carb die spleet op de carb geheel afdekt?
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 16 dec 2015 15:51

Het gaat om een 4 spoels ontsteking, de bobine had ik er samen bijgekocht, ik zal als ik tijd heb ff een foto maken.
Het Vliegwiel zit ook volledig over de spie heen.

Wat betreft dat vulbusje, hij kan er echt niet verder in. Ik heb met een schroevemdraaier de 2 helften voorzichtig uit elkaar gedrukt en het busje er subiel ingetikt met een kunststof hamer, nadruk op subtiel.
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 16 dec 2015 16:26

Is het een 14/9 carb of een 14/12 en wat voor maat sproeier zit er nu in?
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 16 dec 2015 21:28

Een 14/12. Er zit nu sproeier 52 in, heb ook 50, 54 en 58 al geprobeerd
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 17 dec 2015 08:50

Toch moet dat valse lucht probleem bij de carb opgelost worden, hoe weet ik even niet ,volgens mij heb je alles goed gemonteerd en toch nog valse lucht, vreemd. Er zit toch geen scheurtje in het spruitstuk? Zit het aanzuiggrubber van het luchtfilter goed vast gedraaid met de klem op de carb? Is het sponsje in het luchtfilter niet verstopt door vuil waardoor die te weinig lucht krijgt?
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 17 dec 2015 10:16

Ik heb het oude type luchtfilter. Gewoon zn bakje onder je frame bij het zadel. Ik zal mn spruitstuk eens goed inspecteren op scheurtjes e.d.
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 17 dec 2015 12:17

Afgezien van de valse lucht wat opgelost moet worden, valt het mij op dat die even goed rijdt en dan uitvalt, net of die dan geen benzine meer krijgt. Net of die alleen de inhoud van het vlotterbakje leeg rijd. Zit het zeefje van de benzinekraan soms niet verstopt met vuil? Probeer ook een een stukje te rijden zonder benzinedop, om uit te sluiten dat de tank geen vacuum trekt.
Laatst gewijzigd door John1950 op 17 dec 2015 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

bram123
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2015 23:18
  • Citeer

Berichtdoor bram123 » 17 dec 2015 13:59

Bedankt voor je reactie, had vacuüm ook al in mn achterhoofd. Ik zal het proberen
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
42 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.