• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

bougie vonkt NIET!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 18:05

Hallo ik zit met een probleem waar ik maar niet uitkom.

mijn vader heeft een vastloper met zijn tomos gehad ( ouder model ).
ik heb gister de zuiger bougie ( champion ) en de motorblok olie vervangen maakt weer goede compressie.
dus ik wou de brommer gister starten en blijkt dat hij niks deed.
dus ik de bougie testen op een vonk maar ik krijg geen een vonk.
ik heb de aarddraadjes ( die op de bobine moeten ) schoongemaakt en elk stekkertje schoongemaakt en opnieuw aangesloten maar alsnog geen vonk.
ik hoorde van iemand dat je zoiets ook kan testen met een draad uit je motorblok direct naar mijn bobine?
iemand die mij kan uitleggen hoe ik deze manier kan proberen?

of iemand die mij kan vertellen wat er mis mee is. ik heb nog niet naar de ontsteking gekeken omdat hij ten eerste voorheen nog prima werkte dus denk ik dat het geen ontsteking kan zijn ( kan er naast zitten ) maar ik wil graag eerst dit testen voor ik de ontsteking loshaal.

iemand een tip/idee voor mij want ik kom er echt niet uit.

hij heeft altijd gelopen zonder problemen en nu opeens vonkt hij niet meer
hopend op een snel antwoord aangezien mijn vader zijn tomos nodig heeft voor zijn werk

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 jan 2016 18:40

Alles goed aangesloten? (weet niet of blok er onder vandan is geweest) Ziet de bovenkant van de bougie er hetzelfde uit als van de nieuwe? (ofwel, zit ie goed in de bougiedop?)

Testen: bougiedop ff losdraaien, uiteinde van de kabel half centimetertje van blok afhouden en kicken, dan moet je een vonk krijgen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 18:50

Alles goed aangesloten? (weet niet of blok er onder vandan is geweest) Ziet de bovenkant van de bougie er hetzelfde uit als van de nieuwe? (ofwel, zit ie goed in de bougiedop?)

Testen: bougiedop ff losdraaien, uiteinde van de kabel half centimetertje van blok afhouden en kicken, dan moet je een vonk krijgen.
Het blok is er onder vandaag geweest maar waren maar twee stekkers die heb ik weer aangesloten
Ik heb de bougie dop er al afgehaald en geprobeerd of die dan vonkt omdat ik dacht dat het mischien de bougiedop was maar dat is het helaas ook niet :(

De bougie die erin zat was een b6hs maar die heb ik vervangen voor een champion bougie omdat de bromfietszaak zei dat dat beter was voor de brommer de oude bougie was pikzwart van de vastloper dus die moest ik wel vervangen

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 jan 2016 19:12

Misschien ff knappe foto maken van hoe het nu aangesloten zit? Champion of NGK, vonken zouden ze allebij moeten doen :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 19:35

Misschien ff knappe foto maken van hoe het nu aangesloten zit? Champion of NGK, vonken zouden ze allebij moeten doen :)
Ben er nu mee bezig maar zie dat het allemaal wel heel vuil is kan het hier aan liggen?
Bijlagen
IMG_20160127_191838.jpg

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 19:37

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 19:39

Hier wat fotos
Zit ook wat vloeistof erin wat kan dat zijn??
Bijlagen
IMG_20160127_193045.jpg

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 jan 2016 19:47

Je keering lekt een beetje zo lijkt het, zou mogelijk meteen je vastloper verklaren. Als je de zwarte draad uit je blok nu is direkt op de rode van de bobine aansluit, doet ie het dan wel? Je schakelaar op het stuur staat toch wel goed he? ;)

En wat is dat allemaal op de cilinder, olie?

O no, red pilled...

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 19:53

Je keering lekt een beetje zo lijkt het, zou mogelijk meteen je vastloper verklaren. Als je de zwarte draad uit je blok nu is direkt op de rode van de bobine aansluit, doet ie het dan wel? Jn schakelaar op het stuur staat toch wel goed he? ;)
je bedoelt die draad die aan mijn ontsteking zit?

en ik heb alleen een uit knop boven aan en een toeter ( zwart kastje op stuur )
ik ga nu even testen wat je zei dus gewoon de kabel van de ontsteking direct op mijn bobine aansluiten
ik laat je zo weten hoe het is gegaan 10 min

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 20:07

Je keering lekt een beetje zo lijkt het, zou mogelijk meteen je vastloper verklaren. Als je de zwarte draad uit je blok nu is direkt op de rode van de bobine aansluit, doet ie het dan wel? Je schakelaar op het stuur staat toch wel goed he? ;)

ik heb van de ontsteking die kabel die uit het blok kwam ( zwart draadje met zo een schuif ding erop ) op de rode schuifding van de bobine gezet maar gebeurt niks weet niet of ik de goede heb aangesloten maar geen vonk tot mijn spijt

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 20:13

ik heb van de ontsteking die kabel die uit het blok kwam ( zwart draadje met zo een schuif ding erop ) op de rode schuifding van de bobine gezet maar gebeurt niks weet niet of ik de goede heb aangesloten maar geen vonk tot mijn spijt

hier een foto ik heb die linker zwarte kabeltje op de rode van de bobine gezet
Bijlagen
tomos.jpg
tomos.jpg (125.33 KiB) 9349 keer bekeken

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 jan 2016 20:19

Dan zou die het volgens mij moeten doen dus dan weet ik het ook niet meer.

Nogmaals, de bougiekap zit wel goed op de bougie? (je hebt nl. 2 soorten, bougies met kaal schroefdraad of met zo'n nippeltje daarop gedraaid.)

O no, red pilled...

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 20:22

Dan zou die het volgens mij moeten doen dus dan weet ik het ook niet meer.

Nogmaals, de bougiekap zit wel goed op de bougie? (je hebt nl. 2 soorten, bougies met kaal schroefdraad of met zo'n nippeltje daarop gedraaid.)
ik heb een bougiedop zonder die nippel op de bougie
heb ook geprobeerd met omdat ik dacht dat het aan de bougie dop lag maar daar lag het niet aan
heb ook een andere bobine geprobeerd van een andere tomos maar met die bobine doet die ook niks.
dus is dit dan een ontstekings probleem??

ik heb echt geen idee wat ik nu verder moet doen iemand nog een idee/ suggestie?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 27 jan 2016 21:32

Ben je in het bezit van een multimeter?

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 27 jan 2016 22:06

Ben je in het bezit van een multimeter?
Nee helaas niet zou ik zoiets ook aan een bromfietszaak kunnen vragen of hun hem willen doormeten? anders laat ik hem daar wel doormeten hoeveel ohm hoort een bobine te hebben dan?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 28 jan 2016 11:39

Je kan het ook idd door laten meten bij de bromboer. Trouwens een multimetertje is niet zo duur hoor, bij de gamma, altijd handig om er een te hebben. Wanneer je de ontsteking er af haalt maak dan gelijk alles schoon en check of de keerring niet lek is.
Laatst gewijzigd door John1950 op 29 jan 2016 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 28 jan 2016 16:26

Ik meen ongeveer 300 Ohm. Je kan het ook idd door laten meten bij de bromboer. Trouwens een multimetertje is niet zo duur hoor, bij de gamma, altijd handig om er een te hebben. Wanneer je de ontsteking er af haalt maak dan gelijk alles schoon en check of de keerring niet lek is.
Ik heb de ontsteking van een andere brommer erop gezet zelfde probleem de bobine doet niks ik heb de bobine op een andere tomos getest die werkt gewoon dus het ligt denk ik toch aan de aarde of bedrading.
Kan er iemand bevestigen dat mijn draad goed is aangesloten of niet? heb zelfs dat kleine vierkante ding vervangen ook geen resultaat.
Wie kan mij verder helpen want ik weet t echt even niet meer.!!

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 28 jan 2016 16:39

Zit nog ff naar je krabbeltje te kijken... Deze zwarte draad moet direkt aan de rode.
tomos.jpg
tomos.jpg (126.61 KiB) 9253 keer bekeken

O no, red pilled...

tomos1987
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos1987 » 28 jan 2016 23:46

Zit nog ff naar je krabbeltje te kijken... Deze zwarte draad moet direkt aan de rode.
tomos.jpg
Hartelijk bedankt voor de feedback ik ga het morgen direct proberen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jan 2016 10:51

Ik zie dat je een electronische 4-spoels ontsteking hebt. Als een bougie niet wil vonken kan het volgende het probleem zijn:

- ontstekingsspoel defect
- soldeerverbinding tussen ontsteekspoel en draad uit je blok los/ verbroken (deze zit onder het plastic kapje tussen de spoelen)
- CDI unit defect of slechte/ geen massa (check of er geen kabelbreuk is naar het punt op het frame).
- verbinding van bougiekabel en CDI slecht (draad is geoxideerd of verbindingspunt is weggebrand)
- bougie defect (ja kan ook met nieuwe bougies het geval zijn)
- kortsluiting in de uitknop / draad naar uitknop op het frame waardoor continue massasluiting wort gemaakt.

Eea kun je doormeten met een simpele multimeter die vanaf 10 euro verkrijgbaar is bij de grabbelbak van een DHZ zaak. Ik zou eerst een aantal zaken willen uitsluiten op defecten voordat er onderdelen vervangen gaan worden. In mijn optiek zou ik het zoeken in de verbinding tussen spoel en draden uit het blok, de CDI unit en de verbindingen en sluiting van de uitknop (door de zwarte draad rechtstreeks op de CDI aan te sluiten). Denk er bij het laatste wel aan dat wanneer de motor dan wel wil draaien je deze niet meer uitkrijgt behalve door de brandstoftoevoer af te sluiten.

Ik wacht even op de resultaten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen