• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geen vonk

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
stoeptegel
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2015 14:59
  • Citeer

Berichtdoor stoeptegel » 28 jan 2016 15:56

Beste forum leden,

Afgelopen maandag was ik onderweg toen plots mijn tomos uitviel, het leek alsof mijn tank leeg was, deze was echter net bijgevuld.
Het betreft een tomos taxxity met een a5 blok. Geen recente aanpassingen.

Toen ik vervolgens thuis op onderzoek ging bleek de bougie geen vonk meer te geven.
Eerst een andere bougie geprobeerd, niks.
Vervolgens heb ik de draad die uit het blok komt direct op de bobine aangesloten, niks.
Ook heb ik geprobeerd om met een spanningszoeker de draden uit het blok door te meten, bij de gele draad sloeg hij aan, bij de zwarte niet (ik weet niet hoeveel Volt er hier bij door komt, de spanningszoeker gaat tot 420V volgensmij).
Nu kan het dus zo zijn dat de spanningszoeker niet voldoet, dan kan het dus de spoel, bobine of de bougiekabel zijn.
Werkt deze wel dan zal het dus aan de spoel liggen.

Weet iemand hoe ik de spoel en de bobine kan doormeten of heb je een andere oplossing? , ik heb geprobeerd met de multimeter op weerstand door te meten maar hierbij kon ik ondanks de how to's geen goede aarde draad vinden.

PS:
Toen ik het vliegwiel eraf haalde rook ik een verbrande geur, misschien kom dit iemand bekend voor.

Mvg,
Tom
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 28 jan 2016 16:17

meet is zwart uit blok naar aarde (metaal ergens op je blok) met mm op weerstand, moet iets van 300 ohm zijn meen ik. verbrand klinkt niet goed niet dus dikke kans dat die stuk is.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

stoeptegel
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2015 14:59
  • Citeer

Berichtdoor stoeptegel » 28 jan 2016 17:25

En hoe kan ik de bobine doormeten?
Zodat ik dit uitkan sluiten.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jan 2016 10:54

Bobine kan je alleen doormeten op de primaire en secundaire spoel via massa. Wat het moet zijn moet ik je verschuldigd blijven, maar het komt niet vaak voor dat deze defect is, behalve wanneer de aansluiting voor de bougiekabel wegbrand is door slecht contact tussen aansluiting en bougiekabel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 29 jan 2016 15:10

Bobine kun je door meten of de spoelen niet onderbroken zijn. Primaire 0,645 Ohm (meter op de bruin en de rode draad van de bobine) en secundaire 4,85 K Ohm. (meter op de bruine draad en de uitgangspin naar de bougiekabel).
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 29 jan 2016 17:04

Dat geld dan niet voor de cdi/ bonine combinatie neem ik aan? (Daar heb ik de primaire kant doorgemeten op diode stand, kan je iig vergelijken)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 29 jan 2016 19:59

Je meet idd alleen het bobine gedeelte van de cdi. Meter op de Ohm stand en deze waarden kreeg ik met een 100% werkende bobine.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 29 jan 2016 21:14

Ik bedoel dat je dan niet weet of je het bobine gedeelte meet, misschien verder niet belangrijk zolang de waarde maar overeenkomt hoor, kan ik ff niet overzien, in diodestand doe je feitelijk nix anders denk. (dit aan de hand van schematjes die op internet rondzwerven)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 30 jan 2016 11:05

In diode stand krijg je alleen een ander weerstands waarde te zien, dus je meet wel iets ,maar die waarde komt niet overeen met de waarde, wanneer de meter op de Ohm stand had gestaan.
Omhoog

stoeptegel
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2015 14:59
  • Citeer

Berichtdoor stoeptegel » 02 feb 2016 18:33

Bedankt voor uw reactie's.

Het is er even niet van gekomen dus nu maar even alles doormeten.

Bij de primaire spoel van de bobine (meetpen op massa en rode draad? krijg ik een waarde die schommelt tussen de 0,6 M ohm en 1 M ohm. Dit klopt dus niet.
Ook heb ik de bougie kabel doorgemeten en deze geeft 0,2 ohm, oke dus.
De bougiekap krijgt 4,6 k ohm, klopt dit?

Ik mag dus voorzichtig concluderen dat een nieuwe bobine waarschijnlijk het probleem zal verhelpen?

Mvg Tom
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 02 feb 2016 19:56

Had je wel, voordat je ging meten, de bougiekabel en de draad naar de ontsteking losgekoppeld van de bobine?
Omhoog

stoeptegel
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2015 14:59
  • Citeer

Berichtdoor stoeptegel » 02 feb 2016 21:04

De bobine lag helemaal los op de werkbank
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 feb 2016 09:55

Misschien moeten we ons even afvragen of we het wel over hetzelfde ding hebben?

Hier het schema van de (een) chinese copy, nogmaals, dan vind ik het niet gek dat je zulke waardes meet met de mm op ohm.
china cdi.png
china cdi.png (25.44 KiB) 7438 keer bekeken
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 03 feb 2016 13:51

Laten we eerst maar even de ontstekingsspoel testen. Trek de zwarte draad los van de bobine zodat je alleen de zwarte draad uit het blok meet. Daarna gaan we meten of er wel wisselstroom uit de ontstekingspoel komt. Multimeter op wisselspanning meten zetten. Dan een meetpen op de zwarte draad uit het blok en de andere meetpen op een blank massapunt (frame) Nu ga je kicken met de kickstart en zou je bij een goede spoel ongeveer 70 volt wisselspanning moeten meten. Het resultaal graag even hier melden.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.