• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos s25

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 07 apr 2016 14:34

Beste Tomos liefhebbers,

Ik heb vorige week bij mijn s25 maar eens wat onderhoud gepleegd (Na een jaar). Dus meteen maar even de zuiger vervangen. Maaaar, de zuiger die er in zat was voor pen 12, terwijl ik een zuigergestuurde cilinder heb. In mijn blok zit ook maar 1 versnellingen. Ik denk dus dat de vorige eigenaar een nieuw type krukas in mijn blok heeft gezet en later in de knoei kwam met de zuiger. De squish was veel te groot en dat was ook duidelijk te zien aan de cilinder. Ik heb nu maar weer een zuiger van een tomos snor met P12 er in gezet zodat ik in ieder geval kan rijden, maar wil graag de originele s25 zuiger met p10 er in hebben omdat deze wel mooi tot boven in de cilinder komt.

Heeft iemand hier een oplossing voor ? De bus die normaal in de krukas zit kon ik nergens vinden :(.
hoor het graag.

Mvg,
Maarten

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 apr 2016 15:26

Hebben ze niet gewoon de bus er uit gehaald en er een lager voor in de plaats gebruikt en dus een pen 12 zuiger nodig?

Voor wat het waard is, ik heb van het weekend zo'n cilindertje er af gehaald en die had ook een deck van minimaal 2 mm, misschien nog wel meer en volgens mij gewoon een originele zuiger.

edit: is dit em?

http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... 0%7C%7Cpg=
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 07 apr 2016 15:59

Ik heb wel eens gelezen dat mensen zelf busjes hebben gedraaid. Ik zou dus ook niet weten of deze überhaupt wel ergens te koop zijn...
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 07 apr 2016 21:41

Ief,

Er zit bij mij nu een zuiger in van een a5 cilinder, maar bij een zuigergestuurde cilinder is de lengte van de zuiger etc natuurlijk wel belangrijk voor optimale vermogen. Bovendien is de afstand tussen de pistonpen en de bovenkant van de zuiger bij de originele zuiger groter, dus dat betekent meer compressie.

Dat lijkt er inderdaad wel op ( Het linkje), maar er staan wel rare maten bij ??? Ga daar is even verder zoeken :)

Bedankt, en als iemand nog meer info heeft hoor ik het alsnog graag !

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 apr 2016 22:49

Zo te zien heb je gelijk, het is wat lastig meten maar A5 lijkt compressiehoogte van 16 mm te hebben vs 18 voor de A3, kom jij daar ook op uit?

Mijn vervangingszuiger heeft wel een even lang hemd als de A5. Ori 49, vervang 46,5 mm. Dat lijkt me alleen maar een voordeel.

Edit: o, snapte die maten niet, zal wel voor een achterbrug wezen of zo :)

Misschien is bij een online lagerboer proberen, zijn er best wat, doen ook in brons.

edit2: dit dan:

http://www.rinkytoys.nl/artikel/smallen ... 12-10.html
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 14 apr 2016 00:15

Ik heb die bij rinkytoys besteld (15mm-10mm), maar helaas hebben ze die niet meer op voorraad en moeten die speciaal gemaakt worden. Ik rijd morgen even langs een lagerboer in de buurt, kijken of hij misschien een naaldlager 10x15x15 heeft. Dat zou natuurlijk nog mooier uitkomen :). Online kon ik ze niet vinden... Zullen ook wel naalden met een flinke diameter moeten zijn :P

Naar de maten van de zuiger heb ik niet gekeken (niet gemeten), want het was met het oog te zien dat de originele zuiger van mijn s25 veel meer inhoud in beslag neemt dan de originle a5 zuiger. Kortom, die a5 zuiger moet dr uit en ik hoop snel die originele zuiger er in te krijgen. Of dat nou lukt met een lagerbus of een naaldlager maakt mij niet uit. Naaldlager is natuurlijk wel makkelijker.

Ik houd jullie op de hoogte als het gelukt is (of niet), wie weet dat mensen nog baadt hebben bij mijn ervaringen.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 apr 2016 10:50

Je hebt 12 naar 10 naaldlagers van stage 6 maar iets andere maten, komt bij dat het small-end oog niet gehard is en of dat op de lange termijn handig is?

O no, red pilled...

Maarten-Jan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 14 apr 2016 12:53

Ik ben net bij de lagerboer geweest, maar die had het juiste lager niet...

Ik moet 10x15x15 hebben. Die van 12 naar 10 moet ik niet hebben, want de diameter van t small end is 15mm (normaal is je pistonpenlager dus ook van 15 naar 12).

Small end zou sterk genoeg moeten zijn omdat dit een krukas is van een a5 blok waar origineel ook een naaldlager in zit.

Ik ga maar weer rond mailen voor Lagers....

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 apr 2016 13:20

Zie het, die stage6 dingen zijn 17mm... hmm, lastig. Als je zeker weet dat het een A5 kruk is dan zou ik een zuiger nemen met pen 12. Morgelijke leuke kandidaat is een zundapp zuiger, als ik thuis ben zal ik de lengte daar is van meten. Die komt iig 2mm hoger uit dus dat zou mooi wezen (?)

Betekend wel boren en honen en die zijn 40mm dia.

Of gewoon A5 zuiger nemen, cilinder afdraaien voor goede deck hoogte en de iets langere inlaat timing voor lief nemen, die timing is dan alsnog rete laag, kost je misschien heel klein beetje onderin maar vermoed verwaarloosbaar en krijg je er dan weer bij op top.

Nogmaals, mijn meteor vervang zuiger pen 10 is even lang als de A5 zuiger.

edit: zundapp zuiger hemd komt exact hetzelfde uit als A5, wel 2 mm hoger dus, dus deck zou dan 0 worden.

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen