• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos stottert nog steeds

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
71 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 23 apr 2016 11:01

Deze bougie ziet al helemaal zwart, dat word er vast niet beter op met een 7.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 23 apr 2016 11:21

Is zo Ief, maar proberen kan geen kwaad. Anders zou ik de onstekingsspoel eens doormeten met een multimeter. Weerstand van een 4 spoels ontsteking is ongeveer 300 ohm.( 2 spoels ontsteking heb ik nooit gehad, maar de weerstand zal wel ongeveer het zelfde zijn)
Dan kicken en kijken hoeveel wisselspanning er uit de spoel komt. Bougiekabel en kap kun je ook doormeten op weerstand. Kijken of de uiteinden van de bougiekabel niet geoxideerd zijn (groene aanslag)
Maakt de bobine goed massa. Benzinekraan filter niet half verstopt.Geen kool of troep in de uitlaat /uitlaatpoort.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 23 apr 2016 15:25

Is zo Ief, maar proberen kan geen kwaad. Anders zou ik de onstekingsspoel eens doormeten met een multimeter. Weerstand van een 4 spoels ontsteking is ongeveer 300 ohm.( 2 spoels ontsteking heb ik nooit gehad, maar de weerstand zal wel ongeveer het zelfde zijn)
Dan kicken en kijken hoeveel wisselspanning er uit de spoel komt. Bougiekabel en kap kun je ook doormeten op weerstand. Kijken of de uiteinden van de bougiekabel niet geoxideerd zijn (groene aanslag)
Maakt de bobine goed massa. Benzinekraan filter niet half verstopt.Geen kool of troep in de uitlaat /uitlaatpoort.
Doormeten ga ik sowieso nog proberen. Benzinekraan stroomt hartstikke goed door. En geen kool of troep in de uitlaat want dat hebben we ook al bekeken. Ontsteking Doormeten is dus de volgende stap. Als dat dus allemaal wel zou kloppen en er dus niks mis is met de ontsteking dan weet ik het ook niet meer :(
in mijn bezit:
-Tomos Quadro, 65cc, 15MM Bing carburateur en 15MM spruitstuk. Hogedruk kop en met de gianelli reverse van Drestar die omgelast is :) trekt als een beest (auto-wheelie).
-Tomos s1 met s25/2 blok. (verkocht)

Remmen is angst.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 23 apr 2016 17:26

Net weer gesleuteld, spoelen doorgemeten waren allebei goed. De bovenste spoel keerde terug op 0.00 en de onderste ook dus dan is dat gewoon goed toch? Ook vond ik het inkepingje om de ontsteking af te stellen, zat achter een ringetje voor een boutje dus kwam erachter toen ik de ontsteking er helemaal af had. Toen alles weer terug gezet. Gestart wat vrij moeizaam ging, als ik hem kickte liep ie 2 seconden en viel daarna weer uit. Na 5 minuten bleef ie stationair lopen en deed nogmaals de deo test. Nergens valse lucht. Toen kwam ik wel ergens achter en dat was dat als ik het benzine kraantje dichtdeed en heel even wachtte hij als ik optrok veel beter liep. Had zelfs een momentje waarop ik dacht dat alles weer goed was maar viel daarna weer uit omdat het benzinekraantje dus dicht stond. Dit 2x herhaald en iedere keer liep de tomos beter als ik de benzinekraan dichtdeed. Nu denk ik dat er juist teveel benzine in komt. Want ook als ik de benzine kraan openlaat stroomt de benzine letterlijk door het luchtfilter heen. Wat denken jullie? Zal ik het spruitstuk en het membraam er gewoon nog een keer afhalen om dat te controleren? (moet goed wezen maar alsnog).

Groeten Roy
in mijn bezit:
-Tomos Quadro, 65cc, 15MM Bing carburateur en 15MM spruitstuk. Hogedruk kop en met de gianelli reverse van Drestar die omgelast is :) trekt als een beest (auto-wheelie).

Remmen is angst.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 23 apr 2016 18:07

Onstekings spoel zou iets in de buurt van 300 ohm moeten geven ofzo, niet 0.

Maar aangezien ie wel goed/ beter loopt met de benzinekraan dicht zou je denken dat het probleem daar minder waarschijnlijk ligt.

Zou die bing maar is goed bekijken of makkelijker, er even een andere carb aan hangen. (vlotter/ naald lijkt niet goed te werken zo te horen of je sproeier zit er niet meer in of zo iets dergelijks)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 23 apr 2016 19:04

Maar aangezien ie wel goed/ beter loopt met de benzinekraan dicht zou je denken dat het probleem daar minder waarschijnlijk ligt.

Zou die bing maar is goed bekijken of makkelijker, er even een andere carb aan hangen. (vlotter/ naald lijkt niet goed te werken zo te horen of je sproeier zit er niet meer in of zo iets dergelijks)
hele carburateur gister nog nagekeken en schoongemaakt. Open de carburateur nu nog wel een keer.
in mijn bezit:

Remmen is angst.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 23 apr 2016 19:48

Ik heb een iskra 2 spoels ontsteking (zeflde als in het topic waar ik een linkje van heb geplaatst) en deze horen niet op 300 ohm te steken hoor. kijk dit topic anders maar: viewtopic.php?t=12063
in mijn bezit:

Remmen is angst.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 23 apr 2016 19:50

Ik heb trouwens een nieuw membraam besteld. Had er laatst een van Marktplaats af die er gewoon goed uitzag maar me pa wil zeker zijn dat het daar niet aan ligt dus heb ik een nieuwe besteld.
in mijn bezit:

Remmen is angst.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 23 apr 2016 20:04

Ik zie het, ging uit van 4 spoels, excuus.

Als een membraan kapot is zie je dat wel. Sluit niet goed is beroerd starten vooral, is ie echt kapot gaat ie beroerd/ niet lopen. Ergo, denk niet dat dat het is want optisch nix aan te zien toch?

Even carb en/ of onsteking omwisselen zou het snelste werken, zo ben je nog wel ff bezig.

Al zonder luchtfilter geprobeerd?

O no, red pilled...

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 23 apr 2016 20:30

Membraan die niet goed sluit zou kunnen
Maar indien een nieuwe het probleem niet oplost zou ik de oorzaak toch zoeken bij het vlotter circuit, wat ief ook al aangaf.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 23 apr 2016 22:31

Ik zie het, ging uit van 4 spoels, excuus.

Als een membraan kapot is zie je dat wel. Sluit niet goed is beroerd starten vooral, is ie echt kapot gaat ie beroerd/ niet lopen. Ergo, denk niet dat dat het is want optisch nix aan te zien toch?

Even carb en/ of onsteking omwisselen zou het snelste werken, zo ben je nog wel ff bezig.

Al zonder luchtfilter geprobeerd?
kost allemaal weer zoveel geld. Ben inmiddels weer 50 euro lichter aan deze tomos die ik maar voor 100 euro ga verkopen aan een vriend van me.
in mijn bezit:

Remmen is angst.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 23 apr 2016 22:33

Membraan die niet goed sluit zou kunnen
Maar indien een nieuwe het probleem niet oplost zou ik de oorzaak toch zoeken bij het vlotter circuit, wat ief ook al aangaf.
ja we zullen het zien.
in mijn bezit:

Remmen is angst.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 25 apr 2016 12:55

Nogmaals de spoelen doorgemeten, was er gewoon niet zeker van omdat ze allebei op 0 eindigde. Nu kreeg ik andere waardes. Zie fotos: https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
de 0,6 waarde hoort bij de onderste spoel en de bovenste spoel heeft de waarde 1,55. Hoe kan het dat ik nu opeens andere waardes krijg? Stond de vorige keer ook op ohm en de zwarte en de rode draad allebei op dezelfde plek.
in mijn bezit:

Remmen is angst.

Tomos_power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_power » 25 apr 2016 13:05

Zou je toch niet eens een (normale) Dellortho carb proberen. Misschien helpt dat al een stuk beter.
Daar hebben de meesten hier ook wat meer ervaring mee.
Tomos opknap project (bezig)
Derbi Senda SM X-treme 2005, orange edition (verkocht)
Tomos a35 2005 (verkocht)

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 25 apr 2016 13:36

Je houd die zwarte meetpen toch wel op een massapunt tijdens het meten neem ik aan.
Meet anders op de zwarte draad uit het blok (ontstekingsspoel) hoeveel wisselspanning er uit komt terwijl je kickt.
Rode meetpen op zwarte draad uit het blok en de andere meetpen op een massapunt en dan kicken. (meter op wisselspanning bereik instellen)
Je bougie kan je ook even uitdraaien, dat kickt wat makkelijker.
Maar eigenlijk vermoed ik ook dat het probleem bij carb ligt. Is de sproeiermaat wel juist bv.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 apr 2016 13:41

Hij geeft 155 ohm, geen 1,55, dat scheelt nog al ff. Maar je moet wel zeker weten dat de 'probes' goed contakt maken...

Helemaal 0 zullen ze nooit zijn dus die 0,6 ohm is prima.

O no, red pilled...

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 25 apr 2016 14:19

Je houd die zwarte meetpen toch wel op een massapunt tijdens het meten neem ik aan.
Meet anders op de zwarte draad uit het blok (ontstekingsspoel) hoeveel wisselspanning er uit komt terwijl je kickt.
Rode meetpen op zwarte draad uit het blok en de andere meetpen op een massapunt en dan kicken. (meter op wisselspanning bereik instellen)
Je bougie kan je ook even uitdraaien, dat kickt wat makkelijker.
Maar eigenlijk vermoed ik ook dat het probleem bij carb ligt. Is de sproeiermaat wel juist bv.
massapunt gebruikte ik de grondplaat voor. Sproeiermaat moet goed wezen, heeft het met deze setup altijd goed gedaan.
in mijn bezit:

Remmen is angst.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 25 apr 2016 14:21

Hij geeft 155 ohm, geen 1,55, dat scheelt nog al ff. Maar je moet wel zeker weten dat de 'probes' goed contakt maken...

Helemaal 0 zullen ze nooit zijn dus die 0,6 ohm is prima.
ja maakte goed contact. Deed de meetpen tegen het koperendraadje van het draadje waar de spoel contact meemaakt.
in mijn bezit:

Remmen is angst.

Karpersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 25 apr 2016 14:23

Zou je toch niet eens een (normale) Dellortho carb proberen. Misschien helpt dat al een stuk beter.
Daar hebben de meesten hier ook wat meer ervaring mee.
ja ga ik ook proberen heb nog een 12mm bij een vriend liggen. Ik denk ook zeker dat het probleem bij de carburateur moet liggen terwijl mijn pa juist denkt van niet :p we zullen het zien. Vindt het wel klote. Heeft het altijd goed gedaan en ben nu al 3 weken bezig hem goed aan de praat te krijgen. Zou hem het liefst nu gewoon verkopen maar me pa wil hem zonodig goed lopend maken :p
Laatst gewijzigd door Karpersmurf op 25 apr 2016 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
in mijn bezit:

Remmen is angst.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 apr 2016 14:28

ALS ie rond de 0 zou moeten zijn EN je meting klopt dan is daar wel iets aan de hand. Maar wat.

Doorgaans gaan spoelen kapot door hitte en wrijving en dat zou dan een lagere meting moeten geven, geen hogere. Of hij brand door of iets maar dan krijg je juist weer een veel hogere uitslag lijkt me (tot oneindig)

Dus dan zou je denken dat er ergens een slecht contact zit naar massa toe, als dat via de bout gaan kan daar misschien iets mis gaan, oxidatie?

Je moet het allemaal maar is ff goed bekijken :)

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
71 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar