Berichtdoor shadowranger » 07 mei 2016 09:30
Overtoeren is niet alleen slijtage, vergelijk het maar met het rode gebied op een toerenteller. Overtoeren is in wezen hetzelfde als het maximale aantal omwentelingen per minuut wat een motor aankan. Langdurig in het rode gebied blijven draaien kan op den duur schadelijk zijn , omdat de onderdelen erop geconstrueerd zijn.
Soms is het gebied waar de toeren zich bevinden nog niet eens schadelijk, maar door bijvoorbeeld de afstelling van het ontsteektijdstip loopt de verbranding achter de (snelle) zuigerbeweging aan en kan zodoende geen kracht worden geleverd. Bij onze Tomosjes openbaart dit in het zogenaamde "viertakten", waardoor het lijkt alsof de motor wel verder wil, maar niet kan. Als remedie kun je het tijdstip (indien mogelijk) aanpassen (=vervroegen) of een andere tandwielverhouding nemen waardoor de motor op dezelfde snelheid minder toeren hoeft te maken. Het laatste gaat wel ten koste van trekkracht.
Overigens kunnen 2-takt motoren best veel toeren draaien, in vergelijking met de (huidige) 4-takt, mits ze maar goed gesmeerd worden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn