• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Carter ontluchting?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 26 mei 2016 21:57

Goedendag,

Mijn tomos heeft een tijdje al wat kuren. Nu ligt het blok eronder vandaan, breekt ook nog de zuigerveer af bij het monteren, maar dat terzijde. Ik had altijd dat bij boven de 25 mijn tomos een fluitend geluid maakte. Ik zal hieronder mijn setup vermelden. Nu heb ik in november de koppeling vervangen, en een bromkop gemonteerd. Sindsdien floot hij heel erg op de top. Het is geen valse lucht want hij bleef netjes stationair lopen, maar zodra ik water op het voortandwiel spoot of remreiniger dan viel hij uit. Toch is de bougie mooi koffiebruin en is die goed afgesteld. Ik heb nu de keerring vervangen van het voortandwiel, want mijn ketting zat onder de smurrie, en de afstandsbus was nog heel netjes. Maar nu zag ik dat er boven het tandwiel in het carter een klein gaatje zit. Dit zie je op meerdere foto's van tomossen, en hoort er te zitten. Als ik mijn blok schuin leg dan komt hier de olie uit druppen, en niet bij de keerring van het voortandwiel. Mijn vermoeden is nu dat bij het rijden door het fluiten er gewoon olie daaruit word geperst en dus niet uit de keerring. Ik wil dit nu gaan dichtkitten, maar kan dat kwaad als ik dat gaatje dichtkit? OF komt er dan extreem veel drukopbouw in mijn blok? Op zou dit te maken kunnen hebben met andere dingen?

Mijn setup is:
(tomos snor a35 quadro 1990 maar blok a52)
bromfiets zuiger met bromkop, 15mm carb en spruitstuk, luchtfilter ontgrenst, sproeier 64, twv 26-26, en speedy uitlaat.
Top is ongeveer 50, maar op de top trilt alles, en fluit dus. Maar hij heeft sinds november dat ik de koppeling e.d. heb vervangen het prima gedaan.

overige vraag. Er kwam soms best wat witte rook uit de uitlaat, nu meng ik soms iets te rijk, maar kan dit te maken hebben met dat gaatje? want het was als ik bijv water daarop had gespoten. Of na een tijdje stagionair lopen. Of zou dit de krukaskeering zijn?
Ik heb mijn cilinder eraf, en ik zag dus een soort olieachtig laagje op de krukas, hoort dit?
Omhoog


Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 26 mei 2016 22:04

Overigens start hij altijd na 1 hoogstens 2 kicken. Hij start dus wel echt altijd prima! :)
Omhoog

Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 26 mei 2016 22:16

Overigens start hij altijd na 1 hoogstens 2 kicken. Hij start dus wel echt altijd prima! :)
Bijlagen
Screenshot_2016-05-26-22-08-39.jpeg
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 mei 2016 00:23

Ontluchting zit daar niet voor niets, water er in spuiten lijkt me niet handig. witte rook duid op lekke krukaskeering.

Fluiten kan voor zo ver ik begrijp door de tandwielen komen, ik heb het met een bepaalde uitlaat veel meer als met andere ofwel, dat snap ik ook niet helemaal en het ene fluiten zal het andere niet zijn.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 mei 2016 06:43

Idd, witte rook is krukaskeerring (verbranding van ATF), wanneer je vetter mixt met 2-takt olie wordt de rook blauwer. De olie residu op de krukas kan van de 2-takt olie zijn, dat is normaal. Onderdelen moeten gesmeerd blijven.

Vwb dat gaatje, dat is bedoeld voor wanneer je een carburateur onder het frame hebt en eventuele benzinelekkages niet in de opening van het blok blijven zitten waar de carburateur in zit. Steek er maar eens een oude remkabel door, dan zie je wel waar deze uitkomt. Ik kan mij niet voorstellen dat daar ATF uit komt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 27 mei 2016 10:43

Idd, witte rook is krukaskeerring (verbranding van ATF), wanneer je vetter mixt met 2-takt olie wordt de rook blauwer. De olie residu op de krukas kan van de 2-takt olie zijn, dat is normaal. Onderdelen moeten gesmeerd blijven.

Vwb dat gaatje, dat is bedoeld voor wanneer je een carburateur onder het frame hebt en eventuele benzinelekkages niet in de opening van het blok blijven zitten waar de carburateur in zit. Steek er maar eens een oude remkabel door, dan zie je wel waar deze uitkomt. Ik kan mij niet voorstellen dat daar ATF uit komt.
ik heb het blok er onder uit, dus ik kan het mooi zien. Maar daar komt echt atf olie uit... Ik heb het goed bekeken. Maar dichtkitten is dus geen optie?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 mei 2016 11:22

Het gaatje wat shadow bedoeld is idd een ander gaatje. Als het blok onder je brommer hangt dan loopt er geen atf uit, niet dichtkitten, nergens voor nodig.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.