ik ben sinds vorige week in het bezit van een Tomos snor. Ik heb hem ingeruild tegen een scooter met een jongen die een paar huizen verderop woont. ik heb dit gedaan omdat ik in de stad woon en het dus makkelijker is en omdat ik eraan wil gaan sleutelen. Allen, ik heb hierbij wat vraagjes over de motorische prestaties:
1. Er zit een nieuwe zuiger in die nog ingereden moet worden. Nou heeft hij mij verteld dat je half toerig moet gaan rijden en wisselend gas moet geven. snel optrekken mag wel. Hij zei ook dat ik een beetje moest spelen met m'n choke. ik weet niet goed wat hij hiermee bedoeld. Zou iemand mij dat kunnen uitleggen wat een beetje spelen met de choke is tijdens het inrijden?
2. Hij vertelde ook dat ik voor een optimale prestatie een andere sproeier moet halen. Op dit moment zit er een 70 sproeier in een Dell'orto 14/9 mm carburateur. Maar omdat hij de klem van de carburateur naar de luchtfilter helemaal open had gedraaid krijgt hij dus denk ik te veel lucht waardoor de bougie ook zwart is. Ik heb hem vandaag dichtgedraaid en nog niet goed kunnen kijken wat de kleur van de bougie dan zou moeten wezen omdat ik me afvroeg wat ik eerst moet gaan doen. Moet ik eerst inrijden en daarna de sproeier vervangen of moet ik eerst de sproeier vervangen en daarna inrijden? en hoeveel KM moet ik inrijden?
3. Mijn aanpak was om een nieuwe bougie te kopen en dan kijken wat voor kleur hij aangeeft nadat ik de luchtfilterklem heb dichtgedraaid. Is dit een goede aanpak en moet ik ook per sé een nieuwe bougie daarvoor kopen?
4. Nadat ik vandaag een beetje heb gesleuteld wilde ik de Tomos starten. Het starten is geen probleem, hij loopt al na een keer kicken. Maar toen ik gas gaf stond de gashendel helemaal open. Na 2 seconden reageerde de motor pas. Ook als ik rijd trek ik m'n gashendel helemaal open en dan loopt ie maar 15 á 20 km/h. Harder ga ik niet want hij moet nog ingereden worden. Maar hij reageert pas echt wel goed nadat ik een paar honderd meter heb gereden. Dan voel ik wel dat hij harder dan 25 kan gaan. Maar waar ligt het aan als ik het gas helemaal opentrek terwijl de motor inhoudt? Ik heb op een andere topic gelezen dat ik bij deze klacht toch ook een andere sproeier moet gaan kopen maar dan wel een kleinere maat sproeier. Mijn pa zegt dat ik het probleem moet gaan vinden bij de afstelling van de gaskabel.
Zou iemand mij kunnen helpen door te beantwoorden op deze vragen? Bij voorbaat dank

(ik ben nieuw op dit forum en ben net begonnen met deze hobby. Ik veel dingen gelezen op het Wiki maar mijn vragen zitten er niet specifiek tussen. Dus niet direct pissig worden als ik iets verkeerd zeg