• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 142 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • …
  • 158
  • Volgende
Rampage John
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2015 16:00
  • Citeer

Berichtdoor Rampage John » 17 jun 2016 13:47

Nee, ik moet wel echt trappen voordat de kickstart goed naar beneden gaat. Witte rook heb ik niet gezien.
Hij viel in ene tijdens het rijden uit, toen ik de versnellingsbak open haalde zag ik dat er 2 veerklemmen kapot waren, toen heb ik de hele eerste versnelling vervangen. Verder lagen er geen losse onderdelen in de bak.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jun 2016 07:02

In dat geval zou ik het gaan zoeken in verstopte uitlaat (demper/ poort), carburateur (vervuilt), aansluiting carburateur/ spruitstuk (valse lucht), defecte bougie of andere slechte verbindingen van de electra. Met name de bougiekabel kan door oxidatie bij de bobine/CDI slecht contact maken. Kijk eens of die goed vast zit en goed contact maakt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Shadowkipje
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2016 00:25
Locatie: Goes, Zeeland
  • Citeer

Berichtdoor Shadowkipje » 18 jun 2016 14:46

Gaat de top snelheid omhoog als ik gaten boor in mn luchtfilter en als ik de spoelpoorten uitvijl?

Groetjes :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 jun 2016 15:04

Nee, doe het niet :)

Als je iets wilt 'vijlen' maak dan de uitlaatpoort iets breder en evt. hoger (zeg 3mm breder en 1 mm hoger, NETJES en voorzichtig) Tuutje wat je frame ingaat kun je uitvijlen. Dan maar is gaan afstellen. (ik ga uit van brom al zal het op een snor ook wel wat doen al kan je daar beter gewoon een brom van maken eerst)

edit, uitlaatpoort in de cilinderwand heb ik het dan dus over en jij hebt zo'n ei cilinder, dan zou je ook nog een mm of 2 van de zuigerbodem af kunnen halen (daar waar ie voor het inlaatgat zit) en als je er een grotere carb op wilt zetten de inlaat daar op aanpassen.

Weet waar je aan begint ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

BertBert
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2016 11:47
  • Citeer

Berichtdoor BertBert » 21 jul 2016 11:54

Hoi forum,

Ik ben bezig met het vernieuwen van mn band (achter)
en ja hoor, ondanks zorgvuldigheid is bij het loshalen van het as-gedeelte(sorry weet niet hoe dat heet) de langwerpige bus en kogellager eruit gevallen... op de kogellager zit aan een kant een platte ring...(bescherming voor vuil ?)

Nu is mijn vraag; hoe moet de lager er in... met de ring naar binnen.. of naar buiten
Hoop dat ik duidelijk genoeg ben

gaat om een tomos model +-1990
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 21 jul 2016 12:05

Het lijkt mij logisch, dat de ring aan de buitenkant zit. Je wilt immers het vuil buiten de lagers houden!
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

BertBert
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2016 11:47
  • Citeer

Berichtdoor BertBert » 22 jul 2016 11:39

dank
Omhoog

ocguru
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 aug 2013 21:35
Locatie: Warnsveld
  • Citeer

Berichtdoor ocguru » 08 aug 2016 20:27

Hallo,

ik heb een S25 snor tomos. Nu heb ik sinds kort een dellorto carb. Nu vroeg ik me af welke sproeier ik ongeveer nodig heb..

- 50 CC snor cilinder
- Snorkop
- Ontsteking op bromstand
- Carburateur 15/15 met standaard gaasfiltertje.
- techno circit uitlaat.
- 15mm schuin spruitstuk

Alvast bedankt!
Omhoog

floriaan
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2016 17:31
  • Citeer

Berichtdoor floriaan » 03 sep 2016 21:27

Ik heb nieuwe uitlaattapeindes besteld (en ontvangen) echter een kant heeft een langer schroefdraad.
Welke kant gaat in de cilinder, ik neem aan de kant met het langere schroefdraad, maar ik hoor het graag van jullie.
En zo ja hoe krijg ik deze er het beste in gedraaid. ook ben ik benieuwd welk soort moeren(zelfborgend met zo een plastic ringetje?) ik het beste kan kopen bij de lokale ijzerboer.
Omhoog

xSteeljaw
Tomosforummer
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 okt 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor xSteeljaw » 03 sep 2016 21:48

Ik heb nieuwe uitlaattapeindes besteld (en ontvangen) echter een kant heeft een langer schroefdraad.
Welke kant gaat in de cilinder, ik neem aan de kant met het langere schroefdraad, maar ik hoor het graag van jullie.
En zo ja hoe krijg ik deze er het beste in gedraaid. ook ben ik benieuwd welk soort moeren(zelfborgend met zo een plastic ringetje?) ik het beste kan kopen bij de lokale ijzerboer.
Ik heb de korte kant richting de cilinder. Het beste is om een laagje kopervet op de schroefdraad te doen zodat ze niet vastroesten. Ik gebruik gewoon normale moertjes en heb nog nooit last van gehad dat ze loslaten. Vergeet ook de uitlaatpakking niet.
-Tomos Flexer
Omhoog

floriaan
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2016 17:31
  • Citeer

Berichtdoor floriaan » 03 sep 2016 22:00

Ik heb de korte kant richting de cilinder. Het beste is om een laagje kopervet op de schroefdraad te doen zodat ze niet vastroesten. Ik gebruik gewoon normale moertjes en heb nog nooit last van gehad dat ze loslaten. Vergeet ook de uitlaatpakking niet.
Aah kijk dus toch andersom dan ik dacht, toch maar goed dat ik het dus vraag, al klinkt het als een echte beunvraag misschien :') de oude pakking ziet er nog prima uit, echter de vorige eigenaar heeft hem dus vastgezet met gwone boutjes ipv tapeindjes/moeren, dus jij zegt niet zelfborgende moeren, en dan erin draaien door 2 moertjes aan een kant contra op elkaar vast te draaien ? of heb je het alleen handvast erin gedraaid?
Omhoog

xSteeljaw
Tomosforummer
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 okt 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor xSteeljaw » 04 sep 2016 00:22

Oude pakking, kan je proberen, als hij lekt hoor of merk je het wel ;-).
Ik heb de boutjes erin gedraaid met de hand en met een tangetje helemaal vastgezet (vastklemmen op het gedeelte zonder schroefdraad). Dan de uitlaatpakking erop en uitlaat, en de moertjes vastdraaien met een steeksleutel. Ik heb laatst van die verlengde moertjes gekocht, die zijn nog net wat handiger: http://www.tomoshop.nl/uitlaatmoer-messing-lang.html
-Tomos Flexer
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 sep 2016 20:04

Ipv tapeinden kun je ook gewoon M6 boutjes gebruiken, werkt net zo goed. Zoals aangegeven wel even insmeren met kopervet of andere hittebestendig vet. Tegen loslopen zijn er veerringen te koop. Indien je al tapeinden hebt, deze met 2 moeren tegen elkaar aan gedraaid in de cilinder monteren. Geen zelfborgende moeren gebruiken ivm de temperatuur, de plastic borgring smelt dan weg.

Pakking kun je beter een nieuwe plaatsen, deze is maar voor eenmalig gebruik (indien deze al eens met een warme motor is gebruikt).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Staf
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2011 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Staf » 25 sep 2016 12:41

Hallo! Gisteren nieuw achtertandwiel op brommer gelegd en ketting vervangen. Brommer rijdt goed! Vraag me nu wel af of het normaal is dat de ketting zo dicht bij het wiel hangt? Merk er niks van bij het rijden, maar dacht kan geen kwaad om eens te vragen.

Afbeelding
Afbeelding
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 25 sep 2016 15:10

as eruit gehaald om bij de bouten van het tandwiel te kunnen komen en bij het weer monteren de linker vulbus vergeten?
Omhoog

Staf
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2011 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Staf » 25 sep 2016 15:44

Heb het als volgend gedaan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nummer 17 zit er op, als dit de veldbus is die je bedoelt.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 25 sep 2016 16:32

die bedoelde ik ,ja.
het is maar een vraag, je wiel zit er toch niet hartstikke scheef in?
Omhoog

Staf
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2011 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Staf » 25 sep 2016 18:50

die bedoelde ik ,ja.
het is maar een vraag, je wiel zit er toch niet hartstikke scheef in?
Normaal gezien niet, al eens goed naar gekeken. Zou je toch ook moeten merken tijdens het rijden he?
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 25 sep 2016 20:04

Merk je niet per se tijdens het rijden. Heb je een hele brede band?(Zo breed dat hij opgepompt niet gemonteerd kan worden) Als je een normale band hebt denk ik dat je wiel er inderdaad scheef in zit.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Staf
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2011 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Staf » 25 sep 2016 20:36

Originele banden voor op een Tomos Revival.
Afbeelding
Die krijg je er opgepompt inderdaad niet op denk ik :p
Pa heeft ook eens gekeken, zei ook dat het wiel er recht op zit. Ik merk er niks van tijdens het rijden, rijdt ook zeer lekker, zie ook geen sporen van de ketting op het wiel ofzo. Vraag het even om zeker te zijn :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 142 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.