uit welk jaar komt de tomos ? 1992 denk, weet ik niet zeker
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Na vervanging zuiger
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Bromzuiger
Ong 2 weken geleden de zuiger vervangen van snor naar bromzuiger met de twee sleuven erin.
Dit ook mede dat de zuigerveren van de oude zuiger op waren en de zuiger behoorlijk vies en zwart was en schoonmaken veel te lang duurde.
Nu merk ik dat hij bij de bromzuiger toch wel heel erg rijk loopt en de bougie erg nat wordt en dus 4 takt constant.
Zonder luchtfilter pijpje rijdt ie tot halfgas perfect en dan bwoaap ( te veel lucht natuurlijk ), maar de bougie is dan wel droog.
Sproeiers zijn heel erg moeilijk te verkrijgen voor de Bing 85/10/109 carburateur.
Sproeier die er nu in zit is geloof ik maatje 50, maar dat is veel te groot merk ik wel.
Setup:
Snor kop
Snor cilinder met bobo tech zuiger erin ( brom versie )
orginele tandwiel verhoudingen
Bullet uitlaat, maar die is ook niet helemaai 100%. Toch jaren goed gedaan met de oude zuiger.
Bing 85/10/109 carb, dus zo'n ding die op de S25/2 zaten vroeger. Linkse spruitstuk dus.
Sproeier 50

Bij de dealer konden ze dacht ik maar 2 maten leveren snel, Dat was 44 en 48. Besteld en kijken wat 48 gaat doen. Ik denk dat ik zelf 46 of 47 moet hebben.
Kunnen de gewone m4 sproeiers erin ? De GY6/Keihin sproeiers zijn makelijker te krijgen dan bing sproeiers.
Ervaring zelf is dat in een kymco 4t carb, dus ook Dell'orto's in gaan van een tomos.
Snelheid van de tomos zelf is 35 met de slechte afstelling. Ik weet dat hij ong 38 en dat moet ook zo blijven.