• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Afstellen bromzuiger

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
daand12
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor daand12 » 21 sep 2016 18:08

Welke model tomos heb je? S25/2 2 speed
uit welk jaar komt de tomos ? 1992 denk, weet ik niet zeker
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Na vervanging zuiger

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Bromzuiger

Ong 2 weken geleden de zuiger vervangen van snor naar bromzuiger met de twee sleuven erin.
Dit ook mede dat de zuigerveren van de oude zuiger op waren en de zuiger behoorlijk vies en zwart was en schoonmaken veel te lang duurde.
Nu merk ik dat hij bij de bromzuiger toch wel heel erg rijk loopt en de bougie erg nat wordt en dus 4 takt constant.

Zonder luchtfilter pijpje rijdt ie tot halfgas perfect en dan bwoaap ( te veel lucht natuurlijk ), maar de bougie is dan wel droog.
Sproeiers zijn heel erg moeilijk te verkrijgen voor de Bing 85/10/109 carburateur.
Sproeier die er nu in zit is geloof ik maatje 50, maar dat is veel te groot merk ik wel.

Setup:
Snor kop
Snor cilinder met bobo tech zuiger erin ( brom versie )
orginele tandwiel verhoudingen
Bullet uitlaat, maar die is ook niet helemaai 100%. Toch jaren goed gedaan met de oude zuiger.
Bing 85/10/109 carb, dus zo'n ding die op de S25/2 zaten vroeger. Linkse spruitstuk dus.
Sproeier 50 :)

Bij de dealer konden ze dacht ik maar 2 maten leveren snel, Dat was 44 en 48. Besteld en kijken wat 48 gaat doen. Ik denk dat ik zelf 46 of 47 moet hebben.

Kunnen de gewone m4 sproeiers erin ? De GY6/Keihin sproeiers zijn makelijker te krijgen dan bing sproeiers.

Ervaring zelf is dat in een kymco 4t carb, dus ook Dell'orto's in gaan van een tomos.

Snelheid van de tomos zelf is 35 met de slechte afstelling. Ik weet dat hij ong 38 en dat moet ook zo blijven.

daand12
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor daand12 » 29 sep 2016 21:18

Inmiddels weer iets verder gekomen, sproeier 44 erin en koffiebruin. Sproeier 46 gaf een zwarte bougie en reed wel, maar 4 takten als ie koud was.

Vanmiddag de bullet uitlaat op de grond laten vallen, met als gevolg een dikke scheur in de demper.
De dikke sigaar erop gezet en 2 sproeiers omlaag ( 44 erin nu ). Geluid is 3x niks, dus nieuwe uitlaat besteld.
Dit keer een Biturbo, maar wat vinden jullie van deze ? De bullet maakte zelf een takke herrie en ik kreeg 92db op de telefoon te zien.

Het schijnt dat de bullet uitlaten best slecht zijn, maar is dat ook zo ? Die van mij miste een potnagel en de rest zat los. En scheur bij de ophanging ervan.
Een expansie uitlaat vindt ik zelf wat lekkerder rijden, dan zo'n sigaar ( geen geluid ) en wordt behoorlijk geknepen. Volgens mij nog de orginele uitlaat uit de jaren 90.
https://www.youtube.com/watch?v=QVs9WYoX3L4 Met sproeier 44.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 29 sep 2016 21:49

Ik had nog wel een nieuwe biturbo voor je liggen voor een stuk minder :')
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 29 sep 2016 22:10

Klinkt best oke zo toch?

Heb ze zelf niet gehad maar denk dat ze elkaar kwa prestaties niet zo veel zullen ontlopen (bullet of biturbo)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

daand12
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor daand12 » 29 sep 2016 22:49

Gaat erom dat er geluid uit moet komen en iets beter moet doortrekken dan een orginele pijp. Deze rijdt exact 30 op de teller. Met de bullet kon ik 38 halen als alles mee zat.
Voor de rest nog compleet standaard.
33 atw, wil 28 a 30 hebben als het setje vervangen gaat worden.
Moet geen 50 of 60 gaan rijden :)

Gekke vindt ik zelf is dat ik van 51 naar 44 sproeier moest vanwege de bromzuiger.

Heb nu nog 46, 48 en 51 :). We zullen zien hoe de BiTurbo het doet met Sproeier 44. Met de bullet gewoon goed.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 29 sep 2016 23:09

En andere uitlaat toch, lijkt idd best grote stap maar ja, als ie het er goed op doet...

Ken de bing verder niet.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

daand12
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor daand12 » 30 sep 2016 20:08

Ja bing zie je niet zoveel inderdaad :). In principe zou ik zo een rechte spruitstuk kunnen monteren met carb.
Moet daar nog enige aanpassing aan de gaskabel gedaan worden ? Vorige week nog een nieuwe achterrem kabel getrokken en die moest ik zelf ook nog aanpassen. Niet moeilijk, maar liever één die plug and play is :).

Vandaag de bullet terug gemonteerd, want die sigaar uitlaat presteert bagger en exacht 29~30. Zonder de db killer 33 a 35, maar bak met lawaai.

De bullet eerst voorzien van gootsteenontstopper ( 2 soorten ) en dan goed doorgespoeld. Kwam wel wat rotzooi mee, maar niet echt veel. ( Ontstopper bijt als een idioot ). Uitknallen doet toch niets, behalve een doffe knal.
Nu is de vraag wanneer de demper eraf valt, vanwege de scheur rondom.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 30 sep 2016 21:45

Zou niet weten waarom je de kabel aan zou moeten passen, beetje verleggen misschien.

Vraagje: Was dat filmpje zonder of met demper (db killer zo je wilt) ?

O no, red pilled...

daand12
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor daand12 » 03 okt 2016 21:46

Bullet uitlaat :) Morgen waarschijnlijk de BiTurbo binnen en dan monteren.

Update: Inmiddels de biturbo uitlaat binnen en gemonteerd. Alleen is de lasnaald bij de flens beetje groot, dus daar ga ik nog iets op verzinnen.

Loopt in iedergeval niet te arm, dus sproeier veranderen hoeft niet. Ook klinkt het wat beschaafder dan de bullet ( iets zwaarder, maar niet harder ).

Op de tomtom heb ik 36 gehaald ( berg af ). Dat is ook wel de max voor dat ding ( 38 a 40 op de teller ).
Normaal rijdt ie zo tussen de 35~38 op vlakke weg.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers