2 maanden geleden ik een nette tomos a35-hda uit 2005 kunnen kopen met als enige probleem dat de brommer niet wou starten,
was een kleinigheidje wist de vorige eigenaar mij te verzekeren.
Na enig onderzoek en de nodige ervaring die in het verleden met verscheidene Puch maxi's heb opgedaan ,
sorry weet dat dat een beetje vloeken in de kerk is

Vorige eigenaar of iemand anders het vliegwiel verkeerd gemonteerd en zodoende de spie in de krukas dusdanig beschadigt dat de krukas onbruikbaar was geworden. (spie plat gedrukt in de krukas)
Ik dacht het makkelijk op te lossen door een ander gebruikt onderblok aan te schaffen.
Dit betrof een s25 blok (a52 carters,punten ontsteking iskra, en een ei cilinder).
Ik blij voorgaande motor blok eronderuit geschroeft,
en na het nieuwe blok klaar gemaakt te hebben zie hier onder de vervangen onderdelen,
-Nieuwe pakkingen (voet,kop,uitlaat) ,
-Nieuwe membraan inclusief pakkingen ,
-Nieuwe zuigerveren ,
-Nieuwe condensator ,
-Nieuwe contact punten (Bosch)
-Verse atf olie
Het vervangende onderblok had ik gekocht bij de lokale brommer boer en werdt geleverd zonder clinder.
(zoals hierboven aan gegeven heeft er origineel een ei cilinder op gezeten).
Vervolgens onsteking netjes afgesteld vervangend blok werdt geleverd met een bobine die "goed" vonkte daar vertrouw ik dan maar op.
Verder is de tank doorgespoeld nieuwe benzine kraan gemonteerd, Carburateur schoon gemaakt,
Opvulbus aansluiting spruitstuk vervangen inclusief achterliggende rubberen ring.
Lucht filter compleet gemaakt doormiddel van de bekende "flippo" het bereft hier immers een snorfiets en een nieuw filter element.
Originele 5 mm dellorto sproeier gemonteerd maat 50 (Dellorto 14-9p)
Tevens een nieuwe uitlaat gemonteerd origineel 22mm zonder S-bocht.
Nu zal je misschien denken waarom geef je zoveel geld uit aan een A35-hda uit 2005 nu dit komt omdat ik de brommer voor naar weinig heb kunnen aanschaffen,
en de tomos verder in hele nette staat is.
Nu is het volgende het probleem de brommer wil met geen mogelijkheid starten,
Als de bougie los op de iets van massa ligt (cilinder) vonkt deze prima mooie blauwe vonk,
Ik weet 95% zeker dat de brommer geen valse lucht aanzuigt gezien de onderdelen die ik heb vervangen,met uitzondering van krukas keerringen,
Als ik 5 keer kick zonder resultaat met choke overigens en vervolgens de bougie (Ngk b6hs)eruit haal is er tussen de elektrodes van de bougie een vettige druppels ontstaan,
Feitelijk slaat me bougie "dood" ,
Als ik iets van een "start hulp" (remmen reiniger) rechtstreeks in de cilinder spuit via het bougie gat en de bougie droog maak lijkt de brommer te willen starten,
maar vervolgens slaat de bougie weer vet..
Iemand suggesties,