• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Youngster uitvoering ?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Hilly7
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hilly7 » 07 mei 2017 14:16

Hallo forum leden,

Ik heb een vraagje over de Tomos die ik heb gekocht. Het is een Tomos Youngster snor uit 2006 en vroeg mij af welk type blok dit nu is ? Uiteraard heb ik me zelf al zo goed mogelijk ingeleert op de forum en via de wiki maar twijfel dan steeds weer wat het is. Volgens mij is dit dus een a35 blok of is het een a52 met a35 cilinder ? Zelf denken ik dat het geen a55 is.

https://myalbum.com/photo/bUVWYcvfMJPT_jMNAOK/360.jpg"

https://myalbum.com/photo/B5sxmUn2SbGV_YDRVvY/360.jpg"

Misschien kunnen jullie hier bij helpen.

En ik heb dan nog een ander vraagje ik ben van plan om hem iets harder te laten lopen rond 35 is zat. Op het forum is hier natuurlijk ook genoeg te vinden maar er zijn heel veel wegen naar Rome zie ik. Dus even mijn idee voor leggen. Ik wil een standaard look hebben dus ook dit type uitlaat wat moet je nemen dan een standaard snel voor een brom of snor ? En welk merk is het beste techno, speedy of sito en dan de maat 28 of 26 cm. En dan nog een brom kop erop van aluminium. Maar moet ik dan ook in me standaard carb voor een snor een grotere sproeier doen ? En is het dan verstandig ook de begrenzer uit de inlaat en filter kast er uit te halen? En tot slot zal ik misschien nog een ander ATW doen.

Alvast bedankt voor jullie hulp naar een Tomos noob

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mei 2017 15:24

Aan het spruitstuk te zien zou ik zeggen A52 blok met A5 cilinder. Uitlaat komt ook recht naar beneden uit de cilinder. Iig geen A55 dus.

Uitlaat is zeer persoonlijk en aan het budget gebonden van wat je kan/ wil besteden. Als je niet teveel aandacht wil trekken zou ik voor een standaard snel of Speedy van Techno kiezen. Een 26 lijkt me voldoende. Vwb de tandwielen, weet ik niet wst er op de markt te koop is voor een Youngst'r. Kijk eens bij de diverse online shops
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Hilly7
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hilly7 » 07 mei 2017 17:16

Bedankt voor de eerste reactie.

Ik probeer nog goed te snappen wat het verschil is tussen al die blokjes van rond de jaren 2000 tot hedden. Als ik op een onderdelen site kijk staat er bij mijn model, uitlaat voor a35 of a55 en voor de anderen onderdelen ook. Dus welke moet ik hebben dan. En bij cilinderkop het zelfde probleem.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 07 mei 2017 17:48

Als je hem rond de 35 wilt laten lopen zou je mijn oude setup over kunnen nemen.
-ontsteking op brom
-Hogedruk cilinder kop: https://www.tomos-parts.nl/cilinderkop- ... -druk.html
-Uitlaat met dunnere bocht dan een speedy: https://www.tomos-parts.nl/standard/mot ... hroom.html
-standaard snor carb
-"snorkel" uit het luchtfilter
-zuiger met sleuven

top van 34 en trok verschrikkelijk hard op.

Mijn tandwielverhouding was standaard snor. Mocht je hem iets harder willen hebben zou je je tandwiel een maatje (achter)kleiner kunnen nemen, je hebt immers genoeg aan trekkracht dat het niets uit maakt als je daar enigszins op in levert.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

Hilly7
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hilly7 » 07 mei 2017 18:51

Bedankt voor het aanbod kinderbreuno maar wil sws een chroom uitlaat hebben. En waarom hadden je voor jou setup een uitlaat met bocht gekozen ? En heb je ook een grotere sproeier in zitten ?

En kan iemand mij nog vertellen om wat voor blok en cilinder het gaat bij mij snor. Wanneer de brommer echt bij me thuis staat zal ik wat meer foto's maken en kan ik kijken welk type carb er op zit.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 07 mei 2017 19:16

Dit is geen uitlaat met die extra bocht. Dat staat enkel op de foto.(kijk beschrijving) Bij mij lag het qua top een fractie onder de speedy maar trok echt aanzienlijk veel harder door de smallere bocht. Sproeier had ik maat 52 of 54 geloof ik.

Als het een snorfiets betreft zal je wel een 9mm dellortho carb zijn. Verder zijn cilinderkoppen gewoon universeel, maakt dus niet uit wat voor cilinder er op zit.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mei 2017 20:08

Vwb het blok en cilinder, lees nog eens in mijn post.

In jouw geval kun je dezelfde onderdelen bestellen als dat voor de A35. Alleen voor het kettingwielen en framedelen kunnen er wat verschillen zitten. Als je onder de linker motorkap kijkt (als je op je Youngst'r zit) zit er een sticker bij het voorste kettingwiel op de motorophanging. Kijk daar eens wat er staat. Dan wordt een heleboel duidelijk
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers